

















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
en daar zit nu juist ook een groot probleem. De moderne LPG installaties worden niet genoeg verkocht om de componenten zo te maken dat ze ook betrouwbaar zijn. Continu worden de componenten verbeterd, wat resulteerd in het feit dat de klant altijd, maar dan ook altijd met een “oud” component rijdt. Of dat dan een verdamper is, een injector, een pomp of een verdeelblok, je bent altijd aan de beurt als je komt bij de gasboer, waar is de tijd dat ze m even bijstelde, altijd moet er iets nieuws in. En als er geen nieuwe componenten in moeten, moet er wel nieuwe software in.
De oude systemen met een venturi voor de carb. werken goed, maar die systemen zijn ook al zo doorontwikkeld dat dat het wel blijft doen. Dat zie je ook aan de componenten die hetzelfde zijn gebleven bij de huidige systemen, die gaan niet kapot.
En het is jammer dat er iedere keer met de vinger naar Citroen wordt gewezen, waarom komt de fabriek niet zelf met een systeem?? Geeft toch ook te denken?? Het zijn de klanten (bijtelling) en de leasemaatschappijen die LPG in de auto willen. Wat kan Citroen daar aan doen?
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Heren, volgens mij gaan we een beetje off topic met deze PK race. Ik was op zoek naar een simpel antwoord voor mijn “probleem”.. Dat is er dus schijnbaar niet.
Ik hoor hier goede en slechte verhalen maar bij iedereen komt het op hetzelfde neer. Het zal wel goed gaan mits de gebruikte onderdelen goed zijn en mits de auto goed onderhoud gehad heeft. We zullen vaker naar de garage moeten als we een auto op gas nemen, de kosten zullen naar beneden maar de betrouwbaarheid iets naar beneden.
Daar het wel de bedoeling is dat mijn vrouw iedere dag naar haar werk kan en daar ook daadwerkelijk arriveert zullen we maar op zoek gaan naar een diesel denk ik, of dat nou een C5 of een Volvo wordt laat ik nog maar even in het midden. Ik heb zelf namelijk geen ervaringen met gas, maar alle collega’s van me die op gas rijden zeggen hetzelfde als wat hier verteld wordt. De één wil niets anders meer, bij de andere niets anders dan problemen. En dat terwijl de ene die niets anders meer wil een inbouw is en degene met de meeste problemen een Volvo Bifuel rijdt, een Volvo eigen systeem…....
Dus dan wordt het waarschijnlijk toch een diesel met automaat. Iemand nog interesse in een Twingo voor moeders de vrouw? 1.2 16V, zilvergrijs metallic, quickshift automaat, ABS, airco, uit 2001 met pas 30.000 km gelopen. Oh ja, staat op winterbanden
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
hoi ik wil nog ff wat zeggen kijk iemand die diesel rijdt zal zijn auto nooit afzeiken en iemand die lpg rijdt ook niet totdat er storingen optreden, ik heb veel auto’s gehad op lpg en nooit grote problemen gehad tuurlijk als er een probleem opduikt ben je niet vrolijk maar alles heeft te maken met onderhoud doe je dit niet vraag je om problemen dus je moet zelf weten wat je koopt maar diesel is en blijft duur rijden en een auto met een ingebouwde lpg tank blijf toch het voordeligst laat maat even weten wat het wordt.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Precies… Als men diesel rijd en de dieselpomp gaat kapot, dan zal men nooit zeggen; “wat een röt diesel! Ik ga voortaan maar op benzine rijden!”
Maar als de verdamper na 150.000Km naar zijn grootje is;“zie je wel, LPG hé! Ga maar diesellen.


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
marit schreef:hoi ik wil nog ff wat zeggen kijk iemand die diesel rijdt zal zijn auto nooit afzeiken en iemand die lpg rijdt ook niet totdat er storingen optreden, ik heb veel auto’s gehad op lpg en nooit grote problemen gehad tuurlijk als er een probleem opduikt ben je niet vrolijk maar alles heeft te maken met onderhoud doe je dit niet vraag je om problemen dus je moet zelf weten wat je koopt maar diesel is en blijft duur rijden en een auto met een ingebouwde lpg tank blijf toch het voordeligst laat maat even weten wat het wordt.
tja, zullen jullie denken heb je hem weer, maar toch nog even dit…
In de praktijk blijken dus vaak de verdampers, injectoren en verdeelstukken kapot te gaan. Wat voor een onderhoud hebben deze nodig?
Deze hebben geen (door de LPG fabrikant) voorgeschreven onderhoud nodig. Dus zowel de berijder als de garage zijn niets te verwijten als er een onderdeel kapot gaat. Dit in tegenstelling tot een diesel. Als je daar niet op tijd het brandstof filter vervangt kan dat de pomp beschadigen en op de duur weer de verstuivers. Nogmaals met het rijden op LPG (met een moderne installatie) ben je gewoon het testkonijn van de fabrikant.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
En dus kunnen we het vervangen van o.a. verdampers, injectoren en verdeelstukken als onderhoud beschouwen. Het zijn gewoon slijtbare onderdelen. En zo moeten ze ook beoordeeld worden.
Hiermee kan je Oldenhage’s reactie vergelijken met iets als…
“In de praktijk blijken dus vaak dat de veerbollen vervangen moeten worden, lhm ververst moet worden, adals versleten zijn enz. “
Maar dit zegt natuurlijk niets negatiefs over het HP veersysteem behalve dat je soms dingen moet vervangen.
En toch klopt je opmerking niet geheel. Voor verdamoers bestaan revisie setjes en injectors en verdelers zijn te reinigen. Door de aanwezigheid van sludge wordt met regelmaat een onderdeel als versleten aangezien, reiniging kan de bruikbare levensduur ontzettend verlengen. Maar daar verdienen de LPG-boeren te weinig aan.
Helaas is het reviseren van een verdamer, net als het inbouwen in een luchtgekoelde motor, specialistenwerk. Hiervoor moet je dus bij de gevorderde hobbyist zijn en zeker niet bij de LPG-“specialist” die alleen maar met standaard bouwpakketjes wenst te werken en niet kan repareren maar alleen vervangen.
Dus dat er geen onderhoud valt te plegen aan onderdelen van een LPG-installatie is maar gedeeltelijk waar. Het is een mythe die bestaansrech heeft omdat alle LPG-boeren er collectief in meegaan. En geef ze eens ongelijk, wij geloven het toch wel!


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
patje74 schreef:En dus kunnen we het vervangen van o.a. verdampers, injectoren en verdeelstukken als onderhoud beschouwen. Het zijn gewoon slijtbare onderdelen. En zo moeten ze ook beoordeeld worden.
Hiermee kan je Oldenhage’s reactie vergelijken met iets als…
“In de praktijk blijken dus vaak dat de veerbollen vervangen moeten worden, lhm ververst moet worden, adals versleten zijn enz. “
Maar dit zegt natuurlijk niets negatiefs over het HP veersysteem behalve dat je soms dingen moet vervangen.En toch klopt je opmerking niet geheel. Voor verdamoers bestaan revisie setjes en injectors en verdelers zijn te reinigen. Door de aanwezigheid van sludge wordt met regelmaat een onderdeel als versleten aangezien, reiniging kan de bruikbare levensduur ontzettend verlengen. Maar daar verdienen de LPG-boeren te weinig aan.
Helaas is het reviseren van een verdamer, net als het inbouwen in een luchtgekoelde motor, specialistenwerk. Hiervoor moet je dus bij de gevorderde hobbyist zijn en zeker niet bij de LPG-“specialist” die alleen maar met standaard bouwpakketjes wenst te werken en niet kan repareren maar alleen vervangen.
Dus dat er geen onderhoud valt te plegen aan onderdelen van een LPG-installatie is maar gedeeltelijk waar. Het is een mythe die bestaansrech heeft omdat alle LPG-boeren er collectief in meegaan. En geef ze eens ongelijk, wij geloven het toch wel!
Op zich heb je daar helemaal gelijk in…
Maar het haalt de betrouwbaarheid en de reputatie van de C5 omlaag en de onderhoudskosten omhoog.
Ik geef me over Patrick, ik ben een tegenstander van LPG en jij een voorstander
het laatste woord is aan jouw,
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
misschien wat tips wat je bij een LPG C5 dan wel en niet moet laten.
ben wel benieuwd of het ook aan de “gebruiker” kan liggen of de boel wel of niet heel blijft..


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
oldenhage schreef:Op zich heb je daar helemaal gelijk in…
![]()
Maar het haalt de betrouwbaarheid en de reputatie van de C5 omlaag en de onderhoudskosten omhoog.
Ik geef me over Patrick, ik ben een tegenstander van LPG en jij een voorstander
![]()
het laatste woord is aan jouw,
Dank je Johan,
Ik denk dat wij wel op één lijn zitten eigenlijk. Over de feiten zijn we het eens, alleen benoemen we het anders.
Re: C5 op gas???
Bas schreef:
Uiteraard is ook de diesel nog niet out of the picture, echter de aanschafkosten daarvan zijn nog iets hoger dan auto’s op gas. EN het moet een automaat zijn…....
Iemand ideetjes?
Ik ben op het moment de markt in de gaten aan het houden omdat mijn Xantia toch wel aardig op begint te raken. Mij valt op dat je bij de ex-lease-handelaren de prijzen voor de C5-diesel lager dan of gelijk aan die van gasbakken zijn. Nou let ik niet op automaten maar meer op wat de marktwaarde is, maar goed…..
ik denk dat het ook te maken heb dat er een overschot aan diesel is momenteel en dat de diesel erg duur is in brandstofkosten enz


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat was wel mijn bedoeling, ik ben nog steeds op zoek namelijk. Ik denk toch dat het een diesel zal worden met automaat. Eigenlijk omdat ik deze zelf ook rijd en hier totaal geen problemen mee heb gehad, alleen maar plezier. En qua kosten zal het met 25.000 km wel iets uitmaken maar dat zal met het verbruik van een diesel en de iets lagere onderhoudskosten waarschijnlijk wel gecompenseerd worden.
Bedenk wel dat het mij niet alleen gaat om kosten maar vooral ook dat mijn vrouw veilig en comfortabel heen en weer kan rijden.
Bedankt voor alle reacties, wat mij betreft kan deze op slot.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OK, slotje op verzoek.
Veel succes met je keuze!