WE187 schreef:Respect voor dit project. Erg zonde als de opgedane ervaring verloren zou gaan, en als er geen electrisch aangedreven en hydraulisch geveerde Citroen zou komen. In dit deel van het forum durf ik het bijna niet te zeggen, ik zal de naam niet noemen, maar ...... er is een model rond de 900 kg.
de GSA?
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Tsja… Toevallig las ik net vandaag een test van een electrische BMW 1-serie:
http://www.autoblog.nl/bmw-activee-rijtest-en-video
Dat ding weegt 1500kg (onder andere door de accu’s)... dus blijkbaar is het ook gewoon een kwestie van genoeg accu’s gebruiken. En natuurlijk is de ene accu de andere niet. Niemand heeft gezegd dat een electrische auto makkelijk te maken is: er is nog heel veel onderzoekswerk te doen voordat het ooit echt praktisch zou worden.
In ieder geval mooi dat je het geprobeerd hebt en succes met de verkoop!
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Erg mooi, die electrische CX.
Ik had hem in de vorige zomer al eens zien staan bij mijn garagist (Ordas dus).
Erg leuk nu ook het hele verhaal er achter te lezen.
JW
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ai - wat ontzettend jammer! Dit doet pijn - ik had je veel zoemend rijplezier toegewenst. In elk geval: heel veel respect voor dit experiment.
Nou nog iemand vinden die een ‘nieuwe’ CX wil hebben en bereid is er een andere motor in te lepelen.
kijk dit is mijn nieuwe plan:
dit is een elektrische GS uit Australie: goed te zien dat de ombouw een stuk makkelijker is als de v/bak in de lengterichting is geplaatst
en hier één in Santiago, Chili…wat een ruimte en wat makkelijk is alles te bereiken ...
Het grote voordeel behalve de bakpositie van de GSA is natuurlijk het lagere gewicht en de afwezigheid van stuurbekrachtiging, die kost veel (elektrische) energie. Als ik het goed heb kan ik nu ook een elektrische pomp van een C5 gaan gebruiken, die zou qua capaciteit een GS aan moeten kunnen ... al is hij ontworpen voor andere olie dan de groene LHM .. ik neem aan dat dat elkaar niet zo gaat bijten
Nog veel interessanter vind ik de bakverhoudingen van de C-matic, die passen beter bij een elektrische aandrijving, al is de werking van een C-matic mij nog niet 100% duidelijk ...
ik neem aan dat een oliepomp de werking van het koppelingspedaal overneemt…een elektrisch contact wordt geactiveerd als de versnellingspook in de vrijstand staat en die opent een klep voor de oliedruk en via de oliedruk wordt de vaste verbinding tussen de uitgaande as van de bak en de krukas onderbroken ... zodat van versnelling gewisseld kan worden ...maar wat is dan de werking van het pompwiel en de turbine ... weet iemand hier het fijne van?
(het lijkt er op dat ik een nieuwe thread in de GSA afdeling moet openen ... )
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Doe dat maar ja!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gelukkig zit een C-matic ook in sommige CX-en Door pompwiel en turbine (koppelomvormer) is er geen vaste verbinding. Waardoor je in de 3e versnelling weg kunt rijden. Maar daarmee gaat ook enige energie verloren. En dat wil je niet, lijkt mij. Tot binnenkort in de GS-hoek van dit forum?
break23m schreef:Gelukkig zit een C-matic ook in sommige CX-en Door pompwiel en turbine (koppelomvormer) is er geen vaste verbinding. Waardoor je in de 3e versnelling weg kunt rijden. Maar daarmee gaat ook enige energie verloren. En dat wil je niet, lijkt mij. Tot binnenkort in de GS-hoek van dit forum?
als de overbrenging altijd via de koppelomvormer gaat,wat zou dan de functie van de koppelingsplaat in de doorsnede tekening hierboven zijn ??
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Wat was nou de range van de CX zoals je hem had? Hoeveel kWh aan batterijen zaten erin? En wat woog dat?
Mijn idee is toch dat er gewoon meer batterijen in moeten…
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Drs 5je schreef:
als de overbrenging altijd via de koppelomvormer gaat,wat zou dan de functie van de koppelingsplaat in de doorsnede tekening hierboven zijn ??
Ontkoppeling zodat je kan schakelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is even stil geweest rondom het ombouwproject naar elektrische aandrijving. De CX is ontdaan van zijn aandrijving en verkocht aan een liefhebber (in het voorjaar). Maar nu weer de draad opgepakt. De bedoeling was een GSA te kopen en ik was vorige week ook echt onderweg naar Zuid Frankrijk om er één op te halen maar door een speling van het lot kwam ik ter hoogte van Parijs deze al tegen
Zó van de eerste eigenaar, slechts 63K gelopen sinds aanschaf op 3 december 1987 en smetteloos van binnen en van buiten, altijd binnen gestaan en ook nog onder een autohoes. Tsja ... wat doe je dan? Zet maar op de trailer!
Nieuw uitlaatje eronder
De kaalste uitvoering! Kostte destijds 10.664 Euro nieuw, leeggewicht 870 kg. Nog lichter dan een GSA en zelfs wat ruimer ( = ruimte voor accu’s). Preciés wat ik zoek, gewichtsbesparing boven alles bij een elektrische auto. En toch die fantastische vering…dan komt je vanzelf hier op uit….wie het ombouwen wil volgen, ik zal dit verhaal voortzetten in de BX afdeling.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Drs 5je schreef:...............ik zal dit verhaal voortzetten in de BX afdeling.
en dat is hier
leuk project !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje