Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hulde Niek!
Wil je nog eens precies uitleggen hoe je dit kunstje flikte?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zoals op de foto te zien zit er een dikke metalen plaat met gaten op recht tegenover de voet bouten.
Deze plaat zit met ingekorte kopbouten in op het blok vast Wel ff stukjes hout of kunststof er tussen om je zuigers e.d. te beschermen. t.h.v. de afgebroken voet bout zit een uitsparing in de plaat waar de boor langs kan. Op de plaat staat een z.g.n. kleef boor ook wel magneet boor genoemd. Deze zet zich vast op de metalen plaat d.m.v. van het elektro magneet. Hierdoor krijg je een hele stabiele boor standaard vast aan het blok. belangrijk is wel dat de boor goed gecentreerd staat boven de afgebroken voet bout voor dat je het magneet in werking stelt. Gat boren (wel even de diepte in de gaten houden, en een klein magneet om de boor spanen op te vangen). Maat van de boor 6,4 mm. bij behorende Sthalie (zie eerder gemeld in dit draadje) pen ik het gat tikken. Daarna met beleid het stuk voet bout uit het blok draaien.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Echt super. Hoe kwam je aan die kleefboor?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een beetje beun heb zo’n ding in z’n schuur. Toch?
Mijn collega vriend heeft er een aantal voor z’n werk. En meestal staat er wel een bij mij.
Ik gebruik hem ook regelmatig voor m’n werk.
Je kan ze overigens ook bij boo-rent o.i.d. huren.
Vandaag overigens de nieuwe voet bouten bij Cyril gehaald.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Prachtig apparaat. En, goed dat je nu alle voetbouten gaat vervangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi opgelost! Zou het ook mogelijk zijn de voetbout af te koelen met bv een spuitbus aanstekergas en dan eruit draaien?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik zou zeggen probeer het eens. Het lijkt mij toch beter om te boren (lees draadje). Aansteker gas is toch om aanstekers te vullen?
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Natuurlijk, maar het is ook erg koud, á la lpg. Maar die van jou was, denk ik, afgebroken zodat je er niet meer bij kon met een flinke tang? Zolang de mijne nog heel zijn probeer ik niets!
Edit: nog even naar de foto’s gekeken: Ja, dat kan alleen maar met boren worden opgelost…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Als je iets wilt krimpen, neem je vloeibare stikstof, lpg is “te warm”
In het geval van een afgebroken bout, kun je niet krimpen, maar moet je het deel waar de bout in zit verwarmen.
In dit geval kun je met een brandertoorts niet bij. Niek heeft hier de juiste weg bewandeld door de bout uit te boren.
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
eindelijk doet mijn pc het terug ....
en kan ik hulde brengen aan de krachttoer die Niek heeft klaar gespeeld
Die voetbouten staan normaal met loctide gemonteerd en daarom is het ook aangeraden het blok plaatselijk op te warmen om ze te demonteren .
Indien de schroefdraad IN het blok beschadigd is
moet je ook een helicoil monteren volgens de ” Notes techniques “
Nu niet om Niek af te vallen , ZEKER NIET , maar je had geluk dat het een mooie rechte breuk was .
dat maakt het centraal beginnen boren een stuk eenvoudiger .
En het gereedschap waar ik in het begin naar verwees , heeft dus een bus vast aan die montageplaat om je boor exact recht op het midden van de gebroken bout te geleiden .
Alleen heb ik dat tooltje nog niet terug tegengekomen op internet ....
Nogmaals hulde aan Niek en zijn compaan
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Walter,
De bout was niet recht afgebroken. Wij hebben ook eerst moeten centeren.
Aangezien mijn boor door het magneet een was met het motorblok kon de boor geen kant meer op.
Als het echt niet lukt om de nog in tact zijnde voet bouten te verwijderen. Is er van Mercedes vito
een speciaal hoog frequent gereedschap. daar krijg je ze gegarandeerd mee los krijgen zonder stoken.
Ooit ontwikkeld door mercedes om vast gerotte verstuivers uit de motor te verwijderen.
Ik heb het gelukkig niet nodig gehad.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als ervaringsdeskundige kan ik je melden dat je probleemloos
een boor verschillende graden te laten doorbuigen naar de verkeerde kant natuurlijk
En dan kom je NIET uit waar je wilde zijn .
Maar nogmaals alle hulde voor jullie prestatie .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Je hebt helemaal gelijk. Daarom is het maken van de center zo belangrijk.
Maar Walter je wil niet weten wat voor een feest het was bij mij in de werkplaats, na de geslaagde actie.:-))
Heeft iemand hier een explosie tekening van een koppeling cilinder? Volgens mij is die van mij niet meer zo als ie hoort te zijn.
Mark,
Heb jij bij jouw toen je de voet bouten in het blok gedraaid hebt met lock-tide.
Ze eerst 24 uur uit laten harden voor je de kop bouten hebt aangetrokken?
b.v.d. Niek
Niek,
Als ik was, zou even nazoeken of die dingen een voorgeschreven aanhaalmoment hebben. Dat zou ik aanhouden en natuurlijk loctite toepassen. De uitharding is dan geen issue meer.
Citroën SM
French show, Italian go…