Allereerst HOI!
Ik heb een BX uit 1990 met het volgende probleem.
De koppeling moet je echt helemaal door de grond heen trappen om nog goed te ontkoppelen. Om ‘m in zn achteruit te krijgen moet ik zelfs de motor uitzetten.
Nu zie ik (denk ik) dat de hendel van de koppeling afstelbaar is. Mijn simplistische omschrijving:
Er zit een stuk schroefdraad met daar op een moer. Het lijkt me dat als ik die verder het schroefdraad op draai dat de slag dan langer wordt en dus beter zal ontkoppelen.
(dit alles zit onder de motorkap helmaal voorin de auto, als je er voor staat iets aan de rechter kant.)
Heb ik daar gelijk in?
Hij slipt overigens niet, hij grijpt wel heel vroeg aan.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Koppeling afstellen?!?!
Dat heb je helemaal correct! Even een paar mm (of misschien wel hele cm) die moer verderop - naar einde van schroefdraad toe - draaien. Contramoertje weer vastzetten, klaar.
En welkom
Schijt aan originaliteit.
(heerlijk zo’n snel en actief forum!)
Even vood de duidelijkheid. Moet ik die moer nu verder het schroefdraad opdraaien (de moer verplaatst zich naar rechts)
Of juist de van het schroefdraad afdraaien. (de moer verplaats zich naar links)
Thx alvast.
Heeft iemand een vraagbaak? Daar staat precies het aantal mm in dat de moer van het aanslagpunt moet zitten.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
griffin schreef:Even vood de duidelijkheid. Moet ik die moer nu verder het schroefdraad opdraaien (de moer verplaatst zich naar rechts)
Of juist de van het schroefdraad afdraaien. (de moer verplaats zich naar links)
Ik weet niet wat links en rechts is. De moer moet in ieder geval verder naar het uiteinde van de schroefdraad (losdraaien dus).
Ik begrijp hier uit…dat je teveel speling hebt op de koppeling, zodat hij niet goed vrij komt ?
Dan moet je hem dus strakker aandraaien…zodat de kabel dus *korter* wordt.
Overigens…..ik heb nogal eens last gehad van BX koppelings-pedalen die enigzins verbogen en daardoor ook hetzelfde verschijnsel kregen.
(of zelfs bij de hevel afbraken)
EN…..niet onbelangrijk…..kontroleer even je pedaal-as bij je voeten…of daar ook niets aan de hand is.
Alhoewel dit soort zaken vooral voorkwam bij de oudere types BX….zou je het wel even kunnen checken.
Maar het kan natuurlijk ook gewoon een versleten drukgroep/koppeling zijn.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Euh, je hebt gelijk Bram. De kabel moet in dit geval juist ‘strakker’ gedraaid worden, dus het moertje moet van het uiteinde weg gedraaid worden (vaster).
Thx heren….ik ga het gelijk morgen proberen.
Hopelijk krijg ik nog beweging in die moer.
griffin schreef:Thx heren….ik ga het gelijk morgen proberen.
Hopelijk krijg ik nog beweging in die moer.
In mijn herinnering…..zijn het 2 moeren tegen elkaar (voor de borging), maar het kan zijn dat het veranderd is. :
Dat is best een kl#teklusje…omdat je er niet zo gemakkelijk bij kunt…..als ik me goed herinner, deed ik het altijd van onderaf.
(die koppeling bijstellen dus)
griffin schreef:Thx heren….ik ga het gelijk morgen proberen.
Hopelijk krijg ik nog beweging in die moer.
Voor de zekerheid vandaag inspuiten met WD40
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Voor de zekerheid vandaag inspuiten met WD40
Goeie tip, ja.
Uit de vraagbaak:
Verdraai de bout van de drukstang die de ontkoppelhefboom bedient (zit bij je bak) zodat er bij het pedaal een speling van minimaal 8 mm ontstaat. De speling moet ontstaan tussen de nok en de flank van het pedalenstel.
Meet de slag van het koppelingspedaal. Deze moet tussen 130 en 150 mm liggen.
Ik heb nu een digitale camera!
Plaatje uit de nederlandse vraagbaak:
Even een vraagje: Mijn vader is nu bezig met een nieuwe koppelingskabel in de auto te zetten. Alleen kan die niet worden afgesteld, want hij komt er niet goed bij. Heeft iemand een tip hoe je hem kan afstellen?