karel schreef:EvelienBX schreef:jeroen_m schreef:@mpostma: stroomverdelerhuis dekt aardig de lading, maar ontstekingshuis zou denk ik ook kunnen, maar goed we weten nu waar we het over hebben.
@evelienBX: Nog even resumeren: Is het slechte lopen bij alle toerentallen of meer in het lagere toerengebied? Bij constante belasting of juist nij het optrekken? Is het probleem consistent of treedt het af en toe op? \
En wat zijn de laatste ontwikkelingen?Het slechte onregelmatig lopen vooral bij stationair lopen. en als ik bijna stil sta, als moet stoppen bij stoplichten enzo, dan gaan ook direct weer de lampjes branden. Dan weer wel dan weer niet, heel affisselend. VAndaag starte ie in 1 keer. geen choke gebruikt vandaag. Deed het heel netjes, maar toen ik van snel weg af kwam (waar ik niet harder dan 125 heb gereden) en bij een stoplicht terecht kwam, begon die weer te kutten met die stomme rode lampjes en bagger stationair te lopen… dus kan ook niet aan koude motor liggen of wat dan ook. Snap er geen hol van.
Morgen gaan we bosch onstekingsmodule er in doen.Zijn heel ordinaire zaken als dynamo, accu en de bedrading daartussen al gecontroleerd?
nee, niet echt…. word maar eens tijd he?
Voor dat je je helemaal gaat verliezen in modules en dynamo,s zou ik eerst eens het CO laten meten bij een garage.
Het lijkt namelijk een beetje op een mengsel probleem, aangezien er aan de carb is gesleuteld.
En een tip vervang je oliefilter voor een Purflux filter vind het motortje op den duur wel iets prettiger.
Ajeto!!!
mike schreef:Voor dat je je helemaal gaat verliezen in modules en dynamo,s zou ik eerst eens het CO laten meten bij een garage.
Het lijkt namelijk een beetje op een mengsel probleem, aangezien er aan de carb is gesleuteld.
En een tip vervang je oliefilter voor een Purflux filter vind het motortje op den duur wel iets prettiger.
ja dat zei me pa ook al dat het aan mengel lag, want er klopt ook nog steeds niks van die slangetjes die naar de carburateur lopen. die een kleurtje hebben, groen blijft over, in het boekje (vraagbaak) staat dat ie rechtstreeks naar carburateur moet, maar dan blijft rood over… en zwart zit ergens achterin de carburateur, volgens het boek moet het allemaal net anders om, maar als we dat doen, wil dat niet, slangetjes te kort en te dicht op de gasklep….
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
ha die Evelien,
Dat losse slangetje waar je het een paar blz geleden over had, dat zou wel eens van de vacuum-vervroeger kunnen zijn. deze is zeer belangrijk voor je stationair-loop. Als je dat slangetje afknijpt, heeft dat meteen effect op je toerental en aangezien jij dat slangetje hebt afgeblind, zal dit op hetzelfde neerkomen. Ik ken de motor van je bx niet, maar bij mijn bx zit deze vacuum- vervr. voor de rechter veerpoot. als je voor de auto staat dus links. Misschien als je dit slangetje vervangt en weer aansluit naar behoren, loopt ie wellicht weer naar behoren. Kijk ook eens naar alle stekker verbindingen en losse kabeltjes.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Pasqual schreef:ha die Evelien,
Dat losse slangetje waar je het een paar blz geleden over had, dat zou wel eens van de vacuum-vervroeger kunnen zijn. deze is zeer belangrijk voor je stationair-loop. Als je dat slangetje afknijpt, heeft dat meteen effect op je toerental en aangezien jij dat slangetje hebt afgeblind, zal dit op hetzelfde neerkomen. Ik ken de motor van je bx niet, maar bij mijn bx zit deze vacuum- vervr. voor de rechter veerpoot. als je voor de auto staat dus links. Misschien als je dit slangetje vervangt en weer aansluit naar behoren, loopt ie wellicht weer naar behoren. Kijk ook eens naar alle stekker verbindingen en losse kabeltjes.
groeten Pasqual.
Klopt. Maar helaas zit de carburateur op dit blok vol met vaccuum meuk. Evelien, als je eens wat gedetailleerde foto’s kan maken van de carburateur, kan ik je wel ong. vertellen hoe het moet lopen.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Marten, toch is dit waarschijnlijk de oorzaak van de ellende. dan kun je wel het stationair toerental omhoog draaien, maar de carberateur heeft deze vac. vervr. nodig i.v.m. onderdruk en bovendruk. op pagina 6 staan een aantal foto’s die Evelien heeft gemaakt. ik kan daar geen vac. vervr. ontdekken en ik zie daar nog een losse stekker hangen, die zal ook wel een functie hebben, Evelien. als je deze dingen oplost heb je grote kans dat je van je problemen af bent. dus ik zou zeggen, eerst de voor de hand liggende dingen proberen voordat je de helft van je motor gaat vervangen zoals dynamo en ontstekingsmodule etc….
groeten Pasqual
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Pasqual schreef:Marten, toch is dit waarschijnlijk de oorzaak van de ellende. dan kun je wel het stationair toerental omhoog draaien, maar de carberateur heeft deze vac. vervr. nodig i.v.m. onderdruk en bovendruk. op pagina 6 staan een aantal foto’s die Evelien heeft gemaakt. ik kan daar geen vac. vervr. ontdekken en ik zie daar nog een losse stekker hangen, die zal ook wel een functie hebben, Evelien. als je deze dingen oplost heb je grote kans dat je van je problemen af bent. dus ik zou zeggen, eerst de voor de hand liggende dingen proberen voordat je de helft van je motor gaat vervangen zoals dynamo en ontstekingsmodule etc….
groeten Pasqual
@Pasqual. Die loshangende stekker hebben AL deze motoren. DAt is echt een non-probleem! Puur voor diagnostische doeleinden. Ik ben trouwens ook niet de enige die dat geconstateerd heeft. Het zou prettig zijn als je dat zou kunnen aannemen, want je schept zo onwijs veel verwarring.
EN die vacccuumvervroeging zit er wel degelijk op. Ik heb notabene zelf precies zo’n motor gehad.
ER zit een heleboel overbodige vaccuummeuk op deze motor ten behoeve van een gaklepdemper. Die werkt op vacuum, maar is zoals ik kon zien op de foto’s niet eens aanwezig op deze carburateur.
Aan de achterkant van de carburateur zit de aansluiting voor de vacuumvervroeging op het stroomverdelerhuis. Die moet uiteraard wel werken. Maar goed, Evelien was al bezig om dat te checken
pfoei een buld text en nog is de carb niet gefixed?
of wel?
slangetjes en dergelijke ter zijde.
neem een spuitbus bv remmenreiniger, oid en spuit dat bij lopende motor in de omgeving van de carb.
gaan je toeren omhoog is er een vacuumlek.
dan dat afgeknipte slangetje.
bij de BX met carb zit nogal wat milieugedoe.
en dat (was ) om de auto kenteken goedgekeurd te krijgen vanwege de milieu eisen die steeds scherper werden in de jaren 90.
het zal niet de 1e BX/AX zijn waar al die milieu(rommel) losgeknipt is om de auto back to basic af te stellen,en te laten lopen/draaien.
zoals bekend geld hier de regel (als het nieuw is werkt het)hoemeer gadgeds hoemeer storingen.
jou carb is van zijn basisafstellingen af, en als leek lijkt het me ondoenlijk om het middels forum en foto’s degelijk op te lossen.
want even simpel een schroefje verdraaien is hier niet voldoende.
dan het stukje waar de ontsteking en andere electrische componenten ter sprake komen.
de ontsteking is een mogenlijkheid, de rest zoals accu en dynamo lijkt me zeer sterk dat dat nog effect kan hebben op slecht stationair gedrag.
ik stel voor dat je ,of een garage (die nog carburateurs kent) bezoekt.
of je komt naar de meeting op 23 januari in Sint Oedenrode.
ik nodig tevens enkele van de posters hier uit die denken een bijdrage te kunnen leveren.
persoonlijk zal ik er zorg voor dragen dat hij weer perfect lopend naar huis rijd.
en ik zal het zoeken in vlotterniveau basisafstelling je electroklep de stationaire sproeier de luchtremsproeiers de balans sproeier,enz enz.
ook je ontsteking zal ik opereren ,en het centrifugaal gedeelte reinigen en gangbaar maken.
dan ook even het vacuumvervroeging op scherp zetten,en eea weer samenstellen.
als ie dan nog niet fatsoenlijk loopt wil ik wel overuren maken en de kleppen even controleren.
als ie dan nog niet fatsoenlijk loopt ben ik geneigd het op te geven, maar aangezien ik dat niet vlug doe, en vermoed dat ik het euvel eerder vind/gevonden heb,is die questie uit of de questie.
onderdelen voor de ontsteking en carb zijn aanwezig.
kreazyV8wuppo schreef:pfoei een buld text en nog is de carb niet gefixed?
of wel?
Je hebt gelijk dat het bijna ondoenlijk is om vanaf afstand de diagnose te stellen. Ik ben trouwens ook geen carburateur kenner al heb ik vroeger wel met deze motor lopen prutsen (heb precies zo’n BX met dezelfde motor gehad)
Deze carburateur zit idd vol met S6 milieurommel. Zie deze scan uit de vraagbaak.: klik
Wat op de foto’s blijkt die ik heb gezien, is dat de gasklepdemper (stelschroef R1 zit daarop) waar een van de slangetjes (die is afgedopt) op zou moeten zijn aangesloten, gewoon ontbreekt. Erg grappig, want al die extra vacuumslangetjes zitten er nu net op om die gaklepdemper te bedienen!
De slang naar de vacuumvervroering is wel aanwezig. Er zit achterop de carburateur een vacuumslang aangesloten met t-stukje. Het ene uiteinde van het T-stukje gaat naar de vacuumvervroeger van de onsteking. De andere gaat naar het potje waar stelschroef R2 op zit. Evelien weet nog niet of dat goed werkt (ofwel, is het membraam nog heel).
Verder nog vernomen uit een MSN chat dat Evelien niet weet of de zomer/winterstandknop op het luchfilter goed staat. Het is ook belangrijk dat de motor warme lucht krijgt in dit jaargetijde.
Het verbaast mij verder dat de lampjes op het dash gaan branden en dat de motor zelfs afslaat met een paar flinke stroomverbruikers. Dan loopt ie echt heel beroerd en langzaam stationair met weinig kracht. Ik hoop idd dat de carburatie of onteking zo weinig kracht heeft.
Laatste waar ik nog aan zat te denken is de massakabel van het blok. Meja, dan zou ie ook slecht moeten starten.
@Wuppo: het is een mooie uitdaging voor als je carburateurmotoren leuk vindt
@Wuppo: het is een mooie uitdaging voor als je carburateurmotoren leuk vindt Wink
haha, nou laat ik het zo stellen Marten, als je al veel lol hebt om een fourbarrel hemi af te stellen, dan is de 2 trapsvalstroom Weber en Solex ,min of meer een peuleschil.
als ik zo jou post lees denk ik al aan diverse mogenlijkheden.
clou is nou net dat je niet mag gokken.
ik bedoel, zonder kracht stationair draaien zou de stationaire sproeier zijn, echter als je daaraan schroeft (en hij stond goed) dan ben je verder van huis.
ga dan nog even te keer met de ontsteking, tja dan is het hele verhaal al ontregeld.
als je dan naar een monteur stapt om even die carb af te stellen, word er een onmogenlijke taak opgelegt, immers hij gaat uit van fabrieksafstelling.
in dit geval rest dus maar 1 oplossing, domweg het hele verhaal ontleden reinigen afstellen en terug schroeven. en dan fijnafstellen.
en de eigenaresse mag helpen en toekijken, zodoende kan ze bij kleinere ongemakken zelf eea bijregelen ,zodat het BXje humt als een humming bee.
greets wupke:die wel een uitdaging aandurft.
kreazyV8wuppo schreef:
in dit geval rest dus maar 1 oplossing, domweg het hele verhaal ontleden reinigen afstellen en terug schroeven. en dan fijnafstellen.
Lijkt me niet onverstandig! Meestal is helemaal terug naar af de beste oplossing als je helemaal vast bent gelopen.
Ik heb trouwens (twee weken geleden geloof ik) de motor horen lopen (Evelien woont vrijwel om de hoek). Klonk toen die eenmaal liep bijna net als onze 205 (vergelijkbaar blok, alleen een maatje kleiner) als die koud is (dus net gestart, flink choke).
kreazyV8wuppo schreef:
en de eigenaresse mag helpen en toekijken, zodoende kan ze bij kleinere ongemakken zelf eea bijregelen ,zodat het BXje humt als een humming bee.greets wupke:die wel een uitdaging aandurft.
Nou Evelien, lijkt me duidelijk wat je te doen staat de 28e
Edit: Voordat iemand zich afvraagt waarom ik haar dan niet verder heb geholpen: ik heb net bij de sleutelmeeting in Groningen voor het eerst zelf olie en filters vervangen. En vraag maar aan ZX1.4i en Serge hoe zelfverzekerd ik daarbij was toen ie meteen weer afsloeg
uhmm ik ga er nog eens rustig voor zitten en lees dit alles nog ff door, dan ga ik even alles op een rijtje zetten !!
EvelienBX schreef:uhmm ik ga er nog eens rustig voor zitten en lees dit alles nog ff door, dan ga ik even alles op een rijtje zetten !!
Het was alweer een poosje stil in dit topic.. Staan de gegevens intussen netjes op een rijtje? En is er wat nuttigs mee gedaan? Hoe is het verdere verloop van deze soap? Of moet ik wachten tot na de sleutelmeeting…
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:EvelienBX schreef:uhmm ik ga er nog eens rustig voor zitten en lees dit alles nog ff door, dan ga ik even alles op een rijtje zetten !!
Het was alweer een poosje stil in dit topic.. Staan de gegevens intussen netjes op een rijtje? En is er wat nuttigs mee gedaan? Hoe is het verdere verloop van deze soap? Of moet ik wachten tot na de sleutelmeeting…
de enigste update die ik kan geven is dit:: ik heb vandaag de lagers uit mijn versnellingsbakkie geragged.
dus ik vrees dat ik tijdelijk ff moet scooten of tevoet mag gaan…ow ja ik heb ook nog een fiets,,brrr koud he..
en wat die BX carb aangaat, tja, ik hoop die te zien op de meeting, er zijn er diversen die ervan kunnen leren, en het leverd een goed lopende BX op zonder gekke kosten…
tja, simpeler kan ik het niet maken,, goedkoper ook niet….
greets wupke
kreazyV8wuppo schreef:
de enigste update die ik kan geven is dit:: ik heb vandaag de lagers uit mijn versnellingsbakkie geragged.
(...)
Hè wat sneu nou. Zowel voor jou als voor je auto. Dus nu kan je niet meer lekker droog en uit de wind naar je werk. En dat uitgerekend in deze tijd van het jaar…
Voor wat betreft een update van de EvelienBX-soap wacht ik de meeting wel af…
`verum ipsum factum’