Hallo,
Ik ben de distributie riem aan het vervangen. Tot mijn verrassing bleek de Xsara (picasso) 1.8 16V EW7J4 een andere krukas poelie te hebben dan in mijn olyslager boekje stond. Op de auto zit een enkele centrale moer in plaats van 4 kleine. Bleek dat de krukas blokkeer gat net boven de uitgaande as in de buurt van het vliegwiel te zitten.
Ik heb het bijbehorende blokkeerpen inmiddels (pen is 28mm diam met een klein puntje van 8mm)
Als ik de motor verdraai met de 1/4 zuiger in de buurt van bovenste dode punt, voel ik geen gaatje. Als ik verder draai, kom ik op de totale omslag 2 gaten tegen.
Wat ik ook niet begrijp is: als ik de nokkenassen blokkeer, zijn de kleppen niet terug, en als ik dus de zuiger omhoog draai, komt ie de kleppen tegen. Kan iemand mij helpen.
—Paul
Ik heb even de kleppen deksel van de uitlaat nokkenas eraf gehaald, en ik denk dat ik het begrijp.
De 2 gaten in het vliegwiel zijn natuulijk 180 verdraaid ten opzichte van elkaar. Omdat de nokkenas een eigen sensor heeft ‘weet’ de elektronica welke cilinder in de onsteekslag zit: Dus voor het aanbrengen van de riem maakt her niet uit.
Kan een expert dit bevestigen? Anders eerst maar even voorzichtig ronddraaien met de hand…
—Paul
PaulUitWijchen schreef:Anders eerst maar even voorzichtig ronddraaien met de hand…
Dat zou ik sowieso doen voor de zekerheid. Kleine moeite toch. Met deze motor heb ik verder geen ervaring.
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Bij mijn Xara Picasso 2.0 HDI, bevindt het gaatje juist tss. de startmotor en motorblok.
Het is maar een gaatje van 5 a 6 mm, heel goed schijnen met een lamp, je komt ze wel tegen, ik hoop het, omdat je een andere motor hebt, maar je kan proberen.
Gr.
Jantje
Hallo,
Ik ben er uit. Elders in het forum staat inderdaad iemand die het juist heeft (dit had eigenlijk bij de Xsara-picasso moeten staan)
De motor blokkeergat zit op 90 graden voor het BDP van cilinder 1. Dan staat de uitlaatklep van de 1e cilinder vol open. Als je de uitlaat nokkenas dus blokkeert, kan het dus nooit zo zijn dat cilinder in BDP staat, wat bij de meeste autos toch wel gebruikelijk is. In mijn boekje van Olyslager staat ook nog een leuke fout: Die geeft aan dat de voorste nokkenas de uitlaat is, niet zo dus, precies andersom. Duurde even voordat ik daar achter was…
—Paul
Beste PaulUitWijchen,
Gewoon blokeren, en voor dat je de riem eraf neemt, aftekenen met tipex ( riem samen met de tandwiel van de nokkenas en de krukas), en de nieuwe riem aftekenen gelijk de oude riem, en je kan je daarmee toch niet vergissen.
Gr.
Jantje