Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Hallo forumleden,
Een aantal maanden geleden had mijn type 1 Xsara (1.8 16v op LPG) nogal wat problemen met inhouden, onregelmatig toerental en afslaan tijdens het rijden. Na het vervangen van de stappenmotor ging het wel een stuk beter, maar het is nog niet helemaal over: de motor ‘sputtert’ vaak, vooral bij laag toerental (optrekken) maar soms ook spontaan tijdens accelereren. Het gaspedaal verder indrukken heeft dan weinig zin: de auto gaat amper harder. Gek genoeg is er in ontkoppelde toestand (neutraal) niets aan de hand, dan kan ik gasgeven wat ik maar wil. Op zowel LPG als benzine doet het probleem zich voor. Als ik ontzettend langzaam optrek, gaat het vaak wel goed. Al kom ik dan totaal niet met het verkeer mee… op andere momenten kan ik wel normaal of zelfs fel optrekken zonder dat het gesputter zich voordoet.
Omdat ik ook problemen had met mijn tellers (gaf eerst 20 km/u te hard aan, maar sinds een paar maanden juist 20 km/u te langzaam en ook de toerenteller geeft te weinig toeren aan) dacht ik dat hierdoor misschien de computer de verkeerde verhouding brandstof/lucht doorgeeft waardoor de motor niet 100% loopt.
Komt dit probleem bij anderen bekend voor? Ik heb in het forum gezocht en zag wel een vergelijkbaar probleem, maar daar waren helaas geen reacties op. In december zijn de bougies vervangen en de stappenmotor. Eventueel kan ik nog wel eens een video maken tijdens een autoritje.
mijn Picasso 1.8 16v LPG 3600000km had vergelijkbare problemen
onregelmatig/hoog toeren of zelfs helemaal niet stationar lopen
na-ijlen op het gas (gas los en dan niet meteen terug naar laag toerenta) motor valt met een schokje terug .....
af en toe hikken bij acceleratie
uitlezen op computer gaf geen erro
uiteindelijk bleek de Bobine defect: oorzaak ouderdom of lichte olielekkage vanaf nokkenas-sensor
C4 Grand Picasso 1.8 2008 LPG
Xantia Break 1.8 16v benz
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
AZaaijer schreef:mijn Picasso 1.8 16v LPG 3600000km had vergelijkbare problemen
Knappe KM stand!
Die kan ook zo in een ander topic.
JKER schreef:AZaaijer schreef:mijn Picasso 1.8 16v LPG 3600000km had vergelijkbare problemen
Knappe KM stand!
Die kan ook zo in een ander topic.
hij staat nu op 379500 km ... sta op nr1 bij de dealer
C4 Grand Picasso 1.8 2008 LPG
Xantia Break 1.8 16v benz
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
de mijne, een 16i 8v, op 322.xxx km. Maar dat is dus een factor 10 minder dan wat je eerst opgaf.
Hoi,
Heb ik ook gehad, de bobine vervangen heeft het probleem opgelost.
Ivo
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Bedankt voor de reacties!
We dachten zelf eerst aan een sensor, maar bij toeval kwamen we ook bij de bobine terecht. Uitlezen van de ECU leverde niets op. Het bleek dat er één en ander geoxideerd was in de bobine, het speelde blijkbaar al langer. Ik moet de Xsaar nog ophalen, maar het schijnt dat hij het weer prima doet. Ik zal mijn bevindingen ook nog even plaatsen op een later moment
Nu alleen nog mijn tellers fixen
We dachten zelf eerst aan een sensor, maar bij toeval kwamen we ook bij de bobine terecht. Uitlezen van de ECU leverde niets op. Het bleek dat er één en ander geoxideerd was in de bobine, het speelde blijkbaar al langer. Ik moet de Xsaar nog ophalen, maar het schijnt dat hij het weer prima doet. Ik zal mijn bevindingen ook nog even plaatsen op een later moment
hoe heb je dat kunnen zien van die bobine mijn xsara 1.4 van 2001 slaat ook spontaan af
maar is niet regelmatig soms meestal als ik de koppeling intrap stappenmotor en boegies zijn al vervangen