Xantia hulp verwarming
Elvis
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 313

Gepost: 24 maart 2012 10:16 PM

Beste mensen,

Ik heb 2 weken geleden mijn Xantia gewassen, de andere dag merkte ik een vochtprobleem als mijn verwarming aanstaat werd de hele auto aan de binnenkant vochtig op de ramen, zet ik de airco aan dan is het weg. Ik dacht mischien water in de kachel gekomen dus de verwarming in de hoogste stand en flink laten blazen met het raam open airco uitgezet.
Dit een paar dagen gedaan te hebben was het probleem opgelost. Een week was het weer zover de ramen beslaan weer.
Ik heb de hele auto onder zocht ivm lekkende kachelradiator dat dacht ik maar alles is droog in de auto als de ramen beslaan stinkt het wel in de auto een muffende lucht.
Vandaag 24/03 met de kachel heel hoog gezet raam open ivm de warmte niet uit te houden, later de kachel koud gezet ramen dicht en airco uit. geen probleem.

Wat is er aan de hand wie kan mij verder helpen ik hoor het graag

The King is in de building

Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011

Citroen C3 14 exclusief 2003

Profiel  

Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 311

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 25 maart 2012 06:29 PM
  [ # 1 ]

Heb je de auto met een hogedrukspuit schoongemaakt?
Mijn vorige Xantia had hetzelfde probleem, s’morgens bij het starten van de auto vlogen de ramen vrijwel gelijk in de condens en moest ik echt stil gaan staan om eerst de ramen te laten ontwasemen.

Een jaar daarvoor is het aansluitstuk van de kachelradiator(op het schutbord in de motorruimte) spontaan los gesprongen en is volgens mij ook koelvloeistof gelekt richting het compartiment.
Er was nooit lekkage op de vloer van de bijrijders kant, maar af en toe wel die zoete/magie geur.

Later bleek dat de Hoofdradiateur een klein lekje had, waardoor ik om de maand een kwart liter koelvloeistof moest bijvullen, waarschijnlijk veroorzaakt door de hogedrukspuit.
En wellicht ook af en toe de magiegeur.

In andere Topics heb ik vernomen dat zolang je geen lekkage hebt van de kachelradiator, je geen zorgen hoeft te maken, het ken namelijk jaren duren voordat er echt iets moet gaan gebeuren(dashboard verwijderen Evil or Very Mad )

Wellicht heeft iemand anders nog een idéé.

Joop.

Profiel  

Elvis
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 25 maart 2012 06:53 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie, maar de auto heb ik NIET met de hogedrukspuit schoongemaakt gewoon met emmers water ik ga woensdag ff kijken of er ergens een scheur zit dan ben ik 1 dagje vrij dus dan heb ik ff tijd mocht het niet gaan regenen.
Gisteravond de kachel op 17c gezet geen probleem later onderweg op 26c gezet geen probleem dus het is ff afwachten.
Mocht het weer gebeuren laat ik het weten

Profiel  

Elvis
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 26 maart 2012 11:08 AM
  [ # 3 ]

Gisteravond weggegaan van mijn werk auto gestart en ploep ramen beslaan, airco aangezet alles weg in een mum van tijd. na 30 km te hebben gereden airco uitgezet kachel op 19c gezet en geen problemen meer gehad.
Van morgen vroeg heel vroeg 04:30 weer naar het werk auto starten en ploep weer de ramen beslaan, na 3 km de airco uitgezet en de ramen bleven NIET schoon airco maar weer aangezet.
Na ongeveer 20 km te hebben gereden weer airco uitgezet en toen bleven de ramen schoon.

Volgens mij zit het in de airco dat deze het vocht vasthoud ergens vraag me niet waar, maar volgens mij als je de auto parkeerd en je zet de motor uit dan moet je aan de onderkant zien dat er water uitloopt en dat zie ik niet gebeuren. weet iemand meer ik wacht met spanning af

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 26 maart 2012 04:28 PM
  [ # 4 ]

Pollenfilter vervangen?

knuffel

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10261

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 maart 2012 06:59 PM
  [ # 5 ]
Elvis schreef:

Gisteravond weggegaan van mijn werk auto gestart en ploep ramen beslaan, airco aangezet alles weg in een mum van tijd. na 30 km te hebben gereden airco uitgezet kachel op 19c gezet en geen problemen meer gehad.
Van morgen vroeg heel vroeg 04:30 weer naar het werk auto starten en ploep weer de ramen beslaan, na 3 km de airco uitgezet en de ramen bleven NIET schoon airco maar weer aangezet.
Na ongeveer 20 km te hebben gereden weer airco uitgezet en toen bleven de ramen schoon.

Volgens mij zit het in de airco dat deze het vocht vasthoud ergens vraag me niet waar, maar volgens mij als je de auto parkeerd en je zet de motor uit dan moet je aan de onderkant zien dat er water uitloopt en dat zie ik niet gebeuren. weet iemand meer ik wacht met spanning af

De airco koelt de lucht af (dat lijkt me nogal een open deur). Als de toegevoerde lucht vochtig is zal een groot deel van dat vocht door de afkoeling condenseren. Vandaar dat je in principe met de airco aan altijd droge lucht naar binnen krijgt. Het gecondenseerde vocht moet van de verdamper van de airco afgevoerd worden. Probeer eens uit te zoeken waar dat zit bij een xantia. Die afvoeren willen nogal eens verstoppen en dan blijft het condens in de bak van de verdamper staan. Dat zou dan gelijk ook de oorzaak zijn van het vocht dat bij jou binnenkomt. Je weet zeker dat het geen kvs is?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook