vanmiddag ben ik gaan kijken voor een leuke xsara,
het ging om een 1,6 16v uit 2000 (nieuw model 160k op de teller) met versnellingsbak problemen.
Auto was goed in orde: goede banden, remmen redelijk, achteras in orde, uitlaat dicht enz enz.
Bij de proefrit bleken de versnellingsbak problemen, flink gejank afhankelijk van de snelheid (lager in de dif of bak).
Na 300 meter was het over, flink geratel en geen aandrijving meer. De auto was moeilijk te duwen en de bakolie drupte eruit. Verkoper baalde flink.
Nu blijft het een interessante auto aangezien ik ondertussen 6x een koppeling heb vervangen, maar welk type bak past/gaat hierin? en heeft evt iemand zo’n bak liggen?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
een 20CN28 is die geschikt voor 1.6 16v uit 2000?
plus eventueel nog tips voor het verplaatsen omdat de bak+aandrijving vast staat?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Het is een zwakke plek, die versnellingbak. Samen met de achteras zorgen die voor de meeste dure reparaties.
Bij mijn Xsara Break uit 2004 is laatst de bak vervangen door een andere gebruikte bak. Bij mij was er ook een lager stuk, uiteindelijk liep de hele bak in de soep.
Er zijn meerdere modellen/typen versnellingsbakken in omloop voor de 1.6 16V, ik zou voor de zekerheid hetzelfde type gebruiken als er nu in ligt. Dan weet je zeker dat het zonder modificaties past. Even goed zoeken bij diverse sloopbedrijven, er zijn nogal wat prijsverschillen. Die van mij kwam van Bart Ebben.
Het vervangen van de bak heb ik laten doen door mijn eigen garage, daar kan ik je niet mee helpen. De koppeling en de startmotor zijn toen meteen mee vervangen, want die waren door olielekkage van de bak ook defect geraakt. Ook iets om op te letten dus.
Helaas zit ik nu met een slechte achteras, daar zou ik ook kritisch naar kijken want dat is de volgende kostenpost bij deze kilometerstanden.
Vandaag de auto naar huis vervoerd op een ambulance, met hulp van mijn broer T(h)ijs, ook wel bekend op dit forum.
Woensdag eens kijken wat de schade precies is.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
`Sfeerplaatje’:
Best kek ding, airco, airbags en een hoop franse deukjes.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Kleine updeet
vandaag begonnen met de bakwissel;
het diff heeft een (niet origineel) gat aan de onderkant gekregen, waar stukjes lager uit kwamen (foto volgt).
Die is dus echt overleden.
Alleen nog de aandrijfassen los, en dan kan de bak eruit.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
De bak is eruit. Plaatjes zeggen genoeg;
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat zijn flinke gaten
Dat verklaart ook waarom hij zo moeilijk te duwen was.
Er kwamen ook een stel langwerpige kogels/lagers uitgevallen.
Iemand nog tips waar een revisie bak vandaan te halen?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Probeer het eens bij Bart Ebben. Ze hebben mijn oude bak ingenomen toen ik een bak bij hun kocht. Misschien is die inmiddels gereviseerd.
Vandaag weer een kleine update,
Met de BX naar Bart Ebben geweest om daar een 2de hands bak te halen. Gereviseerd hadden ze niet (meer). Maar deze had volgens hen pas 60.000 gelopen.
Het prijsverschil met gereviseerde bakken was mij te groot (450 tegen 700 euro), en de garantie wordt 3 ipv 6 maanden.
Dus mijn BX is nu uiterst luxe uitgerust met 3 versnellingsbakken, waarvan 2 in de kofferbak
Zaterdag hopen we ook de koppeling binnen te hebben, en dan te kunnen sleutelen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
overigens de oude kapotte bak, gaat als knutselproject uit elkaar, en mocht iemand nog onderdelen uit zo’n bak nodig hebben dan weten ze nu waar ze moeten zoeken.
Enkel het diff en de behuizing lijken beschadigd, dus de synchro’s schakelvorken, en koppelingsvork zijn nog goed.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Dju dat is een beste gat in de bak!...
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
En hij heeft vandaag weer eens kilometers gemaakt op eigen kracht.
Hij schakelt lekker, trekt vlot door en klinkt goed.
Enkel een dingetje, als je de koppeling los laat, komt hij de laatste cm wat langzamer omhoog. Hij blijft even hangen.
Is dit normaal?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik herken dat in elk geval niet…
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zou kunnen dat het veermechanisme aan het pedaal zelf niet fris meer is, dus even een snoekduik in je pedalenbak nemen om eea te controleren.
Ben eigenlijk wel benieuwd, want als dit een bekende/beruchte zwakke plek is in het motor-/bakdesign:
- wat de preciese oorzaak is en
- wat de fabrieksmodificaties ervoor zijn?
De 1.6 is een XU toch? Nooit geweten dat die ‘flaws’ hebben; de XU is een betrouwbaar blok techniek begreep ik juist..
In ieder geval mooi dt de schade weer hersteld is, veel plezier met je Xsara!
‘Spirit of avant-garde’