Dat klopt ja, ik had nog eens goed naar die H4 lamp gekeken, daar lopen twee draden door heen. En in principe is het goed zo toch. Want als je nou nagaat wanneer gebruik je groot licht. Misschien om een keer te seinen, maar zelfs hier in het boeren Braband zijn er bijna geen wegen meer waar je het echt nodig hebt.
Als het straks donker word ga ik nog wat plaatjes proberen te maken.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat is ook zo. Ik vraag me wel af wat de normale manier van schakelen is bij deze lampen.
Daar zat ik dus ook al aan te denken. Want het zal toch ook niet zo zijn dat als je de lamp niet om lust dat de ene draad aan gaat en de andere uit bij het schakelen tussen groot en dimlicht. Want ik geloof dat het allebei 55w is.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Normaal het hoort het zo te zijn dat het dimlicht (de buitenste units) blijft branden als je het grootlicht (de binnenste units) aanzet. Op die manier heb je 4 units branden en de meeste lichtopbrengst.
Heb je H1 of H4 units?
Als je H4 hebt dan kan het idd. wel een beetje verwarrend zijn welke je nou moet aansluiten.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
De buitenste, het dimlicht, is een H4 unit. En de binnenste, het groot licht, is een H1 unit.
Beide H1 en H4 is 55w.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Oke, dan is het handigst dat je voor dubbel grootlicht gaat.
De standaard koplampstekker moet je dan op de buitenste unit prikken. Dan moet je de grootlicht voeding ( de bovenste draad op de stekker als je er recht in kijkt) aftakken naar de binnenste unit. En die natuurlijk ook nog even van een massa voorzien
Op die manier heb je bij dimlicht 2 units branden en bij grootlicht 4 units.
(het dimlicht in de buitenste units gaat dan wel uit, maar wordt overgenomen door het grootlicht. Je kunt op een H4 bolletje niet tegelijkertijd het dim- en grootlicht aanhebben)
Als je er niet uitkomt, wil ik je wel helpen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dan zou ik altijd met grootlicht rijden, dat is toch wel het mooiste, 4 lampen aan . Had je de 12V voor het grootlicht afgeknipt en aan de H1 verbonden? Of had je ‘m afgetakt? Want in het laatste geval heb je het al aangesloten zoals BasisBX voorstelt.
Ik had de 12v voor groot licht afgeknipt en aan de h1 gemaakt. Dus ik ga het nu doen zoals BasisBix heeft gezegt, bedankt daarvoor!
Ja dat was eerst mijn plan, maar ik geloof niet dat je met vier units als dimlicht mag rijden.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
klopt! 2x dimlicht en grootlicht zoveel je wilt.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik had net even in het donker gereden, en ik ben er achter gekomen dat de afstelling nog niet helemaal klopt, hij schijnt een beetje naar boven. Maar wat een bulk licht komt er van dat witte grote licht, als je geel licht gewend bent.
Ik had nog getracht wat plaatjes te schieten, maar daar was het net wat te donker voor.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Ik ben net een beetje ontdaan thuis gekomen, ik was gaan shoppen voor sensors voor het 16v dashboard. Ik heb een beetje een rustige week op school, dus ik zag mijn kans schoon om misschien al wat aan mijn dashboard te knutselen. Eerst bij Garage Hydraulique langs gegaan, daar vertelde ze me dat ik het best bij een auto onderdelen zaak langs kon gaan. Gelukkig een eindje verderop zit zo een zaak. Ik leg het uit aan die man, en ik geloof dat hij er of niet zo een zin in had vandaag of hij onderschatte me een beetje. Hij kon geen sensors voor me vinden, en gaf me de tip om eerst maar een goed uit te zoeken of het wel kan voor het motorblok in de fik zou vliegen…
Zou ik dan echt bij een dealer langs moeten gaan?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Edit functie werkt niet naar behoren…
Net de lampen aangesloten zoals BasisBix zei, maar ik denk dat ik nu iets parallel aangesloten heb.
Met dimlicht gaan de grote (binnenste) lichten zacht aan, en bij groot licht staat alles aan, maar de gele (buitenste) wel zachter dan dat ik had verwacht. Nu denk ik dat ik voor het grote licht voor beide lampen een andere min nodig heb, klopt dat? En waar zou ik die vandaag kunnen halen?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 10270
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Edit kan tot een half uur na het plaatsen van je post.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De Morette’s werken naar behoren! Ik had dim en groot licht verkeerd om aan gesloten…
@Hilko Die had ik al doorgelezen helemaal, maar daar staan geen art. nummers bij of wat dan ook. Want als ik die zou hebben, kan die man bij dat auto onderdelen bedrijf ze voor me kunnen bestellen. Ik heb het idee dat hij het ook wel ergens op kan zoeken in een of andere database, maar daar had hij geen zin in geloof ik.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk