Hallo, ik heb al een vraag gesteld of een picasso op g-3 goed te doen is.
Nu lees ik nogal eens dat er extra onderhoudskosten zijn bij een G-3 installatie.
Om wat voor onderhoud gaat dit dan? en als je de installatie goed wil onderhouden op wat voor kosten kun je dan rekenen extra?
Dit buiten een apk en grote beurt per jaar?
Iemand die dit uit ervaring kan doorgeven?
Bedankt Bertus.
Re: extra onderhoudskosten g-3
bertus schreef:Hallo, ik heb al een vraag gesteld of een picasso op g-3 goed te doen is.
Nu lees ik nogal eens dat er extra onderhoudskosten zijn bij een G-3 installatie.
Om wat voor onderhoud gaat dit dan? en als je de installatie goed wil onderhouden op wat voor kosten kun je dan rekenen extra?
Dit buiten een apk en grote beurt per jaar?Iemand die dit uit ervaring kan doorgeven?
Bedankt Bertus.
hoi ik rij een xantia op g3 en heb deze auto nu 2 jaar maar kwa extra kosten heb ik niks in het begin had ik wel problemen maar dat was garantie werk
ik denk dat je als alles goed is afgesteld dat de kosten reuze zulle meevallen
Re: extra onderhoudskosten g-3
bertus schreef:Hallo, ik heb al een vraag gesteld of een picasso op g-3 goed te doen is.
Nu lees ik nogal eens dat er extra onderhoudskosten zijn bij een G-3 installatie.
Om wat voor onderhoud gaat dit dan? en als je de installatie goed wil onderhouden op wat voor kosten kun je dan rekenen extra?
Dit buiten een apk en grote beurt per jaar?Iemand die dit uit ervaring kan doorgeven?
Bedankt Bertus.
oef.
ik zeg dat omdat:het niet op voorhand hard te maken is dat je op meer onderhoudskosten moet en hoefd te rekenen.
maw, ja er zitten bij een LPI G3 systeem meer onderdelen in je auto.
en meer onderdelen (kan)meer onderhoud(s)kosten betekenen.
denk aan injectoren en regelapparatuur.
het hoeft echter niet altijd zo te zijn dat je duurder uit bent met een normale onderhoudsbeurd.
mijn idee zou zijn, om ongeveer 500 euro per jaar achter de hand te houden voor extra ongemakken betreffende het LPi systeem.
maar het kan dus inhouden dat je ze NIET uit hoeft te geven.
als dat het geval is stop ze dan in een potje, zodat je het volgende jaar wat reserve hebt voor ongemakken.
als je ze het 3e jaar nog niet aan hebt hoeven spreken, kun je een skivacantie boeken.
mvgr wupke:
Re: extra onderhoudskosten g-3
bertus schreef:Hallo, ik heb al een vraag gesteld of een picasso op g-3 goed te doen is.
Nu lees ik nogal eens dat er extra onderhoudskosten zijn bij een G-3 installatie.
Om wat voor onderhoud gaat dit dan? en als je de installatie goed wil onderhouden op wat voor kosten kun je dan rekenen extra?
Dit buiten een apk en grote beurt per jaar?Iemand die dit uit ervaring kan doorgeven?
Bedankt Bertus.
Denk dat het ook afhankelijk is van je jaarkilometrage: Er zijn er genoeg die zoveel rijden dat ze twee grote beurten per jaar halen.
extra onderhoudskosten picassp op g-3
bedankt voor de antwoorden die er nu staan, maar ik ben niet van plan om een nieuwe auto te kopen maar een tweedehands met toch al wel 155.000km op de teller.
Die rijdt dus al even op G-3 en zijn er dan veel extra kosten te verwachten?
Heeft iemand daar ervaring mee?
Bertus
Re: extra onderhoudskosten picassp op g-3
bertus schreef:bedankt voor de antwoorden die er nu staan, maar ik ben niet van plan om een nieuwe auto te kopen maar een tweedehands met toch al wel 155.000km op de teller.
Die rijdt dus al even op G-3 en zijn er dan veel extra kosten te verwachten?
Heeft iemand daar ervaring mee?Bertus
,ijn xantia heb nu 190000 km gelopen en daar zijn de injectoren van vervangen en een koperen bocht maar verder niks maar over het algemeen moet je wel zo denken dat als een auto veel rijdt dat er ook wel eens iets kapot kan gaan maar dat geldt voor elke auto
weet je wat voor lpg installatie het is die in de picasso zit
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: extra onderhoudskosten picassp op g-3
bertus schreef:bedankt voor de antwoorden die er nu staan, maar ik ben niet van plan om een nieuwe auto te kopen maar een tweedehands met toch al wel 155.000km op de teller.
Die rijdt dus al even op G-3 en zijn er dan veel extra kosten te verwachten?
Heeft iemand daar ervaring mee?Bertus
155.000 km??? dat is niets man! mijn collega reed met zijn G3 picasso 1.8 16 v in twee jaar 160.000 km, probleemloss.
Kijk, allles wat op een auto zit kan stuk, en hoe meer erop zit, heo meer er stuk kan gaan.
Maar de G3 installatie heeft geen onderhoud extra nodig ten opzichte van een benzine picasso.
Alleen zit er een aantal extra onderdelen op die kapot zouden kunnen gaan. Maar met 155.000 km is die picasso nog lang niet op!! dat ding wat wij in de lease hadden heeft nu 324.000 gelopen, en rijdt nog steeds prima ! Op LPG!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Re: extra onderhoudskosten picassp op g-3
bertus schreef:bedankt voor de antwoorden die er nu staan, maar ik ben niet van plan om een nieuwe auto te kopen maar een tweedehands met toch al wel 155.000km op de teller.
Die rijdt dus al even op G-3 en zijn er dan veel extra kosten te verwachten?
Heeft iemand daar ervaring mee?Bertus
hmm, nou .
oke laat ik je het zo uitleggen.
Xantia 2 ,0 SX 270,000 km op gas G3.
rijd nu alweer iets van een jaar zonder extra onderhoud wat het LPi aangaat.
een Peugot die ik ken echter met nagenoeg dezelvde motor en techniek had laatst zijn cilinderkop aan gort.
er werd gemeld dat het kwam door de LPi instalatie.
ik deed dat af als onzin, omdat diezelvde auto al ruim 300,000 km had gereden.
snap je.
je kan niet op voorhand ervanuit gaan dat jou auto met een G3 instalatie extra kosten meebrengt.
ga er wel vanuit dat er een gerede kans is dat je per onderhoudsbeurd wat extra kwijt kan zijn. maar evengoed kan het reuze meevallen.
vandaar die 500 euro per jaar pot.
als je na 3 jaar in de prijzen valt omdat je cilinderkop de geest heeft gegeven kan je dat gewoon laten maken, want 3x 500 = 1500 euro , en dat kost de gemiddelde koprevisie.
maar nogmaals, kijk eens goed rond, de meeste LPi auto’s hebben enorme kilometerstanden, en zijn qua kilometerprijs echt niet veel duurder, of storingsgevoeliger.
de uitzondering op de regel daargelaten.
ik zou in elk geval vanwege de kleine kans dat het meer kost in onderhoud, een G3 auto NIET laten staan.
en een Gokje is het altijd als je een andere auto aanschaft.
voor hetzelvde geld krijg je trammelant met de bak of andere zaken.
mvgr wupke:die niet zo bang is om op gas te rijden,,doe ik immers al zowat mn hele rijbewijs hehhehehe
extra onderhoudskosten picasso op g-3
Gelukkig ook nog goed nieuws, want de verhalen rondom G-3 en al helemaal vanaf sommige dealers, zeker omdat je niet iets nieuws zoekt waren allemaal erg negatief.
TWIJFEL allom dus, maar ik begrijp dat een ex-lease zijn beurten op tijd krijgt, en ook dealer onderhouden is.
Ga je toch denken of G-3 met 155dkm. niet teveel is.
Ben je uiteindelijk niet toch met meer onderhoudskosten, duurder uit dan benzine rijden?
Ach, en toen hier terecht gekomen en een beetje meer gerust gesteld.
Wij rijden altijd oudere auto’s en ze gaan helemaal op voordat ze weg gaan!.
Nooit echte problemen gehad anders dan de gewone slijtage etc. maar dit is de eerste keer dat ik kijk voor G-3. en dan de verschillende verhalen !!
Ben er door aan het twijfelen gebracht en vandaar de vragen hier.
Bedankt voor de reacties !! fijn dat er een forum is waar je terecht kan met je citroën vragen.
Bertus.
Re: extra onderhoudskosten picasso op g-3
bertus schreef:Gelukkig ook nog goed nieuws, want de verhalen rondom G-3 en al helemaal vanaf sommige dealers, zeker omdat je niet iets nieuws zoekt waren allemaal erg negatief.
TWIJFEL allom dus, maar ik begrijp dat een ex-lease zijn beurten op tijd krijgt, en ook dealer onderhouden is.
Ga je toch denken of G-3 met 155dkm. niet teveel is.
Ben je uiteindelijk niet toch met meer onderhoudskosten, duurder uit dan benzine rijden?
Ach, en toen hier terecht gekomen en een beetje meer gerust gesteld.
Wij rijden altijd oudere auto’s en ze gaan helemaal op voordat ze weg gaan!.
Nooit echte problemen gehad anders dan de gewone slijtage etc. maar dit is de eerste keer dat ik kijk voor G-3. en dan de verschillende verhalen !!
Ben er door aan het twijfelen gebracht en vandaar de vragen hier.
Bedankt voor de reacties !! fijn dat er een forum is waar je terecht kan met je citroën vragen.Bertus.
daarom Bertus, Gewoon kopen en 500 euro per jaar apart leggen.
heb je mazzel kan je moeke blij maken met een vacantie , heb je pech ben je in elk geval erop voorbereid.
en het klopt dat er nogal wat verhalen de ronde doen.
het klopt ook dat LPi auto’s vaker last hebben van de cilinderkop+pakking.
maar wederom ligt het vaak aan de bereider.
Lease staat voor RACE auto (niet allemaal maar veel wel) die rijden tot het kaduuk is en dan mag de garage het opknappen.
als eigenaar van de auto zal jij veel aandachtiger hem bijhouden en ermee omgaan.
en ik verzeker je dit, als je zorgt dat je koelvloeistof op tijd ververst en op peil word gehouden, en je houd de temperatuurmeter in de gaten.dan is de kans dat je voor gekke kosten komt te staan gering.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: extra onderhoudskosten picassp op g-3
kreazyV8wuppo schreef:een Peugot die ik ken echter met nagenoeg dezelvde motor en techniek had laatst zijn cilinderkop aan gort.
er werd gemeld dat het kwam door de LPi instalatie.
ik deed dat af als onzin, omdat diezelvde auto al ruim 300,000 km had gereden.
Een blok gaat niet kapot door de LPG, en de hedendaagse kleppen kunnen er ook goed tegen.
Wel kan een motor makementen krijgen door bijvoorbeeld backfire, wat dus een kwestie is van slechte afstelling of slechte inbouw.
Wat je zegt Wuppo, een blok dat na 3 ton op benzine kapot gaat wordt afgedaan als slijtage. Maar oh wee als hij op gas loopt! Dan komt het door de LPG!
Daarbij komt trouwens dat zelfs de kosten van een ruilblok vaak al zijn terugverdiend t.o.v. diesel.
Zelf heb ik een wagen naar de 3 ton gereden op LPG zonder problemen. Alhoewel… ik heb er eens een nieuwe verdamper in moeten zetten. Door de LPG-tegenstanders wordt dat afgedaan als LPG-trammelant. Maar na 2,5 ton een onkostenpost te hebben van 350 euro, dat valt wel mee dacht ik.
Maar ga, als je op LPG rijd, even wat vaker je bougies vervangen. Met je olie zou je zelfs wat langer kunnen. Je zult zien dat die veel langer schoon blijft op LPG. Ook je uitlaat gaat vaak wat langer mee omdat er minder roet in komt wat vocht vast houd. Hierdoor roest hij iets minder snel weg van binnenuit.
Tipje; ga zelf, of laat je injectors enzo eens schoonmaken als je problemen hebt. De lpg-boeren zeggen dat dat niet kan, vele LPG onderdelen worden voor defect aangezien als ze vervuild zijn door sludge.
Re: extra onderhoudskosten picassp op g-3
patje74 schreef:
Daarbij komt trouwens dat zelfs de kosten van een ruilblok vaak al zijn terugverdiend t.o.v. diesel.
Weet je dat zeker?
Ik zit de laatste tijd goed te kijken wat er zo in het land te koop is omdat ik bang ben dat mijn 1.9D wat vermoeid begint te raken (trouwens een duidelijk voorbeeld van een geval waarbij de diesels het wat minder doen dan lpg bij de Xantia: de 1.9D moet er toch duidelijk te hard aan trekken om het echt lekker lang vol te houden. drieeneenhalve ton lijkt redelijk in de buurt van het einde te zijn)
Wat mij opvalt is dat je aan brandstofkosten nauwelijks prijsverschil hebt tussen LPG en diesel. Een diesel lijkt nl ongeveer de helft te gebruiken aan brandstof (liters per km) als wat een gasbak doet. Met diesel voor 1 euro/liter en gas ongeveer 50 ct/l.
En om het nou terug te verdienen op het verschil in wegenbelasting….
Ook die rekenmodule (werd daar niet in een C5-gas-draadje naar verwezen) lijkt me daarin te ondersteunen.
dit gaat ook niet helemaal op mijn xantia rijd +- 1 op 10 /1 op 11 op lpg een diesel zal ongeveer op 1 op 15 / 1op 16 doen
citroenc2 schreef:dit gaat ook niet helemaal op mijn xantia rijd +- 1 op 10 /1 op 11 op lpg een diesel zal ongeveer op 1 op 15 / 1op 16 doen
Ik zit in de buurt van de 1 op 18 à 19 (afhankelijk van het weer) maar dat is misschien slecht vergelijken door verschil in vermogen. Maar ik had in de module die donderkont had gelinkt de waarden van een C5 break ingevuld (gevonden bij autoweek) en daar kwam ik ex. onderhoud op een km-kostprijs voor diesel van 3 ct minder dan G3. Toegegeven: door het grote aanbod van C5-diesels en geringe(re) van gasbakken (break!!) en de populariteit op het moment van G3 ligt de prijs van een diesel lager!! dan van een gasbak.
Overigens: als mijn Xant nu de pijp aan maarten geeft of in maart niet door de apk komt, wordt het waarschijnlijk een kwestie van een biks 14 scoren en daar een gastank in gooien.