
























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Haha…
Sjieke stalling trouwens. Maar dat verdient ze dan ook.
De mijne moet het de hele winter doen met vouwwagens en caravans. Maar wel in gezelschap van een R4, dat dan weer wel.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Mijn plekkie was eerst ook in een andere stal op het erf, met allemaal oude 508 benz en fiat campers. Plus een oude Granada 2.8 station en een Alfa GT junior. Maar die stal was wat open. Deze ligt in de oude boerderij zelf en is ook veel warmer en droger dus ze staat idd beter nu.
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Even het stof afblazen hier want…
LA TRS is ontwaakt uit haar winterslaap. Ik heb ‘r afgelopen week uit haar luxe winterveblijf gehaald. Even de accupolen aansluiten. Vloeistoffen controleren en starten. Ze sloeg meteen aan en kwam netjes omhoog.Blokken weggehaald en rijden!
En toen linea recta naar Raamsdonkveer alwaar ik een afspraak had om haar goed door te lichten en voorzien van een verse APk.
Maandag as ga ik haar weer ophalen en er is héél veel aangedaan. Hier en daan was het toch een rijdende tijdbom. Details komen volgense week!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Afgelopen maandag bij La Leo mijn CX weer opgehaald nadat ze daar een weekje heeft mogen logeren. Eerste doel was een nieuwe APK. Maarr er moesten toch ook wat zaken aangepakt worden en daarom zou ze ook volledig gecontroleerd worden.
Ik wist wel dat er een aantal zaken aangepakt moesten worden. Zo waren de remschijven dun en zijn deze vervangen door nieuwere met nieuwe blokken. De handrem was verkeerd gesteld waardoor de veer krom getrokken was, ook dat zit nu weer goed. Ongelofelijk trouwens, de handrem krijg ik nu maar een stukje omhoog en dat staat ze al muurvast! En dat voor een CX!
Ook een slechte remslang vervangen, apk afkeur. Aan de andere kant was vorig jaar gedaan.
Over slangen gesproken. Midden vorig jaar had ik ineens een enorme benzinelucht rond de auto. Na enig zoekwerk bleek toen dat de slang óp de pomp bij de tank lek was. Ik kon die toen nog wat inkorten en weer vastmaken maar het was wel een teken dat het rubber opraakt. Vandaar dat nu ook alle brandstofslangen zijn vervangen en dat was geen luxe! Ook de rubberring rond de pomp en de stalen ring daaronder (roest!) zijn vervangen. Een tijdbommetje minder!
Maar er was nog een tijdbommetje: De thermostaat is in iedergeval weer vervangen, want daar was een afsluitring gebroken.
Veel erger was de losgeroeste stalen afdekplaat die om de distributieriem zit. De laatste weken voordat ze de winterstalling inging resulteerde dat in een hoog knarsend geluid bij bepaalde toeren; de plaat kwam dan tegen de poulie aan.
Echter, deze plaat zit op een beugel gelast die op zijn beurt weer op de waterpijp zit gelast. Door het vibreren was de poulie zich een weg IN deze waterpijp aan het vreten. Als je daar mee stil was komen staan was het ook echt einde rit. Sjors heeft er een nieuwe waterpijp opgezet inlcusief nieuwe mof die net na de waterpomp komt. Tevens dat andere stuk kvs-pijp, wat onder de radiateur zit en wat vaak enorm roestig is vernieuwd. Ook dat tijdbommetje is dus onschadelijk gemaakt nu!!
Volgende punt was toch wel de aanzienlijke olielekkage, bekende kwaal van dit Douvrin blok. Vond elle ochtend flinke plekker op de keien. Ik dacht dat de carterpan pakking vernieuwd moest worden om te beginnen. Maar het bleek dat deze wel wat zweet maar niet in die mate dat het onmiddellijk nodig was. Wat wel bleek was dat het oliefilter niet goed vastgedraaid zat. Ook het oliefilterhuis lekt en zou vervangen moeten worden. De onderste motorsteun mag ook wel vervangen worden maar die is nu niet voorradig. Afgesproken dat indien deze er weer zijn terug te komen en oliefilterhuis, carterpakking én motorsteun in een keer te vervangen. Er is wel nieuwe olie in gegaan, samen met TSL. En nieuwe bougies, hard nodig. Bovendien was de bobinekabel niet origineel, deze was te kort waardoor ze wel eens van de bobine schoot. Is nu ook weer origineel.
Verder heeft Sjors de versnellingsbakolie vervangen, was hééél lang geleden en de aftappluggen hadden ijzervijlsel:
Tevens koppelingspedaal gesteld, vorig jaar had ik al van die nieuwe kunstofknietjes bij de schakelstangen laten vernieuwen. Er werd nog een afgebrokken spietje gevonden op de nokkenaspoulie, ook gefixed!
Later in de week bleek dat de fans niet inslaan! Oorzaak zat ‘m in een doorgebrand relais, huppekee, óók vernieuwd.
Laatste puntje was de achterdemper. De uitlaat is verder vrij nieuw maar de demper zou toch wel gelast moeten worden. Maar aangezien ik die RVS achterdemper zo mooi vind onder een CX heb ik madame maar verwend met een nieuwe!
Nu binnenkort enkele roestplekjes aanpakken met Owatrol. Zitten allemaal aan de linkerzijde. Het is niet door en we zijn er nog op tijd bij. Sjors heeft ze me allemaal aangewezen dus ik weet precies waar ik wezen moet. Leuk klusjes voor in de DHZ garage.
Op de terugweg echt genoten van de rit met het schuifdak open en de kop in de zon. Het rijdt/remt/schakelt/stuurt allemaal snaar strak nu. En ze is weer betrouwbaar! Eerste rit wordt de clubrit en daarna de Tour de Luxembourg!!
Dit was voor mij de eerste keer dat ik bij Leontien en Sjors bij Garage Hydraulique ben geweest. Ik ben er super tevreden over. Zo kreeg ik elke dag van Leontien een update met foto’s! Dan konden we overleggen wat te doen. Heb ook voor het eerst het gevoeld dat mijn CX echt is doorgelicht! Jongens, helemaal TOP!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
wow, zo’n uitlaat wil ik ook dat maakt het helemaal af… en het voordeel van RVS is dat ie zo mooi blijft helaas is bij mij het chroom aan het roesten
en verder natuurlijk goed bezig geweest.
Mark
CX 2000 pallas ‘78


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Sjonge - dat was toch wel een heeeel zinnig beurtje. En mooi uitlaatje. (Handig die foto - kan ik goed zien dat die van mij toch net wat te ver naar achter steekt.) Geniet er maar weer van.
Dat was idd een meer dan zinnig beurtje! Maar ook fijn dat zaken als bv het ontbreken van zo’n nokkenaspoulie spie opgemerkt wordt. Hele volkstammen én garages weten dat niet.
²Mark, volgens mij vergis ik me, dit is ook Chrome want Leontien vertelde me dat ze uiteindelijk toch roesten. Maar zo goed mogelijk bijhouden dus!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Mooi verslag Mike en dank je voor de mooie complimenten, we waarderen dat ten zeerste!!!!
break23m schreef:En mooi uitlaatje. (Handig die foto - kan ik goed zien dat die van mij toch net wat te ver naar achter steekt.)
Dat klopt ook, want Turbo uitlaten steken er standaard ietsje verder onderuit.
En ja het is gewoon een stalen demper met een verchroomd eindstukje. Goed bijhouden dus, want roesten doen ze helaas uiteindelijk toch.
La Léo
P.S. Het spietje van de nokkenaspoulie ontbrak niet werkelijk, zó erg was het niet, maar het was wel weggesleten, misschien door verkeerde montage ooit…?
Links afgesleten, rechts goed:
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi werk, zo kan je lekker toeren deze zomer!
Dat dempertje ziet er ook lekker fris uit.
Maar waarom niet gewoon nieuwe remschijven? Ik vind ze voor een CX gewoon goed betaalbaar… Volgens mij was ik voor mijn Xsara nog meer kwijt dan voor de CX, terwijl ze van de CX echt een flink stuk groter en zwaarder zijn.
Die ring bij de tank is toch wel een berucht punt, maar ook weer fijn opgelost.
Zijn dat trouwens wel speciale benzine slangenklemmen daar bij de tank? Het lijken normale klemmen.
Ze zitten er wel op bij de andere slangen op de andere foto’s.
Ik dacht dat dat verplicht was namelijk…






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Verplicht weet ik niet, maar op dat punt staat er nauwelijks druk op. In principe zijn die ABA klemmen het mooist en het best, die gebruik ik altijd onder de kap, waar de druk hoger is (na de pomp dus).
Origineel zitten zelfs niet eens overal klemmen op, zoals bijv. op de retour van de carburateur!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Tsja Arjan, Ik rij er 7.500 tot 10k mee en dan is het weer winter. Het was al een hele waslijst en, natuurlijk, boven begroting. Waarmee ik dus niet wil zeggen dat het te duur was! Voor wat er gedaan is en wat er allemaal onderzocht is zeker niet.
Als ik de foto’s bekijk van de schijven die er nu onder zitten dan zijn die toch niet zo heel lang gebruikt. Het remt iig perfect nu!
En dan heb ik liever een mooie nieuwe demper dan een gelaste oude…allemaal keuzes natuurlijk
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Die gebruikte schijven die er nu op zitten, daar kun je nog heeeel lang mee remmen hoor. Maar ik snap Arjans vraag ook wel.
Kijk, die oude demper, dát was inderdaad een gaar ding. Had nog wel ‘even’ gekund en officieel niet eens afkeur voor APK, maar voor hoe lang was echt de vraag!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik snap de overweging ook wel, maar het vervangen van schijven is nog best wat werk, dus daar zou ik zelf ook zo lang mogelijk plezier van willen hebben.
Een achterdemper vervangen gaat een stuk vlotter.
Maar die nieuwe ziet er wel erg netjes uit



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Ziet er goed uit! En bedankt voor het fotoverslag; dat vind ik persoonlijk makkelijker lezen als leek Keep it up! En veel plezier in Luxembourgh!
Way out in the water, see it swimming.











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ja foto’s zeggen mij ook meer dan een beschrijving.
Ik zie een fraaie uitlaat/demper in RVS. Wist niet dat ze die voor een CX hebben.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI