Niet meer starten na kortsluiting
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 31 maart 2012 10:11 AM

Ha forummers,

Ik ben een beetje dom geweest… Ik was lekker bezig met het ventilatie/kachelhuis. Kieren dichten, vergane schuim rondom recirculatieklep vervangen enz. Vervolgens even de ventilator testen, dus accupolen er weer op, draadjes vanaf ventilatiehuis even verlengd en ventilator los op het motorblok. En toen viel de pluspool daar vanaf op het motorblok… Klein vonkje en uiteraard snel het draadje weggehaald. Niets aan de hand dacht ik, maar nu blijkt de CX niet meer te willen starten.

De startmotor draait goed en volgens mij ruik ik ook benzine bij de uitlaat. Lijkt dus een ontstekingsprobleem. Zou ik de AEI vernield hebben? Wat denken jullie?

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 31 maart 2012 10:52 AM
  [ # 1 ]

Je hebt dus de pluskabel van de ventilator op het blok laten vallen?
Geen zekeringen eruit?
Daar zou de onsteking niet stuk van moeten gaan lijkt me.
Ik kan me eerder iets voorstellen met het contactslot.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 31 maart 2012 12:15 PM
  [ # 2 ]

Klopt, de pluskabel viel op het motorblok. Er liggen geen zekeringen uit. Het contactslot lijkt het ook niet te zijn, want de startmotor draait gewoon. Of kan er dan toch nog iets met het contactslot mis zijn?

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 31 maart 2012 01:30 PM
  [ # 3 ]

Het is belangrijk om te melden welke pluskabel je hebt laten vallen op het blok.
En weet je nog waar de kabel het blok raakte? Misschien dat ie tegen een sensor o.i.d. aan gevallen is die daardoor kapot is gegaan.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 31 maart 2012 02:06 PM
  [ # 4 ]

Het gaat dus om de pluskabel (verlengd) vanuit het kachelhuis, die normaal op de ventilator zit. Ik weet niet precies waar hij op viel, maar ergens bij of op de aircopomp.

Profiel  
 
Gepost: 01 april 2012 05:54 PM
  [ # 5 ]

Dit is echt heel lastig te verklaren van achter een PC…  je moet eigenlijk de auto erbij hebben en systematisch gaan testen.

Maar kun je iets verduidelijken:
Je schrijft: “Het gaat dus om de pluskabel (verlengd) vanuit het kachelhuis,”
Maar ik neem aan dat je een draad aan de dikke + kabel van de accu hebt vastgemaakt en die NAAR het kachelhuis hebt laten lopen om de blower te testen, dus niet vanuit het kachelhuis.
In dat geval betekent dat in feite de hoofd-plus massa heeft gemaakt, zij het via een verlengdraadje.

Want als alleen de draad vanuit het kachelhuis op het blok valt, kan er nooit stroom opstaan (tenzij het contact aanstond en de blower stond ingeschakeld, maar dat schrijf je niet).


Kun je dit verduidelijken?
Doet je blower het trouwens (nog) wel?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 01 april 2012 10:26 PM
  [ # 6 ]

Vanwege luchtlekkage uit het kachel-/ventilatiehuis, langs de (later in gebouwde?) aircoleidingen had ik de ventilator uitgebouwd. Omdat ik afgelopen zomer het idee had dat de ventilator, met de knop op maximaal, niet altijd even snel draaide (massaprobleem?) wilde ik dit even testen. Om dit even snel en makkelijk te doen even wat draadjes aan oorspronkelijke aansluiting in kachelhuis gebonden en die weer naar ventilator die los op het motorblok stond.

Vervolgens dus getest met contact aan en aanjagerknop op maximaal. Het draadje dat op het motorblok viel was dus wel afkomstig van de aanjageraansluiting. Hopelijk is het zo duidelijk.

Hebben jullie een idee hoe ik het beste storing kan zoeken?

Profiel  
 
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 01 april 2012 10:26 PM
  [ # 7 ]

De blower heb ik daarna niet meer getest trouwens

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 01 april 2012 10:38 PM
  [ # 8 ]
docitro schreef:

Er liggen geen zekeringen uit.

Staat er nog steeds spanning op de pluskabel die het blok heeft geraakt? Zo nee, dan ligt er toch een zekering uit. Zo ja, dan verwacht ik dat het niet willen starten niets met dit akkefietje te maken heeft.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 01 april 2012 10:50 PM
  [ # 9 ]

Heb nog niet weer gemeten of de blower getest, zal dat de komende dagen eens doen. Nu helaas donker in mijn garagebox zonder licht.

Profiel  
 
Gepost: 01 april 2012 10:57 PM
  [ # 10 ]
docitro schreef:

Om dit even snel en makkelijk te doen even wat draadjes aan oorspronkelijke aansluiting in kachelhuis gebonden en die weer naar ventilator die los op het motorblok stond.

Even los van je vraag, vind ik dat een vreemde werkwijze. Als je een component wilt testen, moet je hem direct op een + aansluiten en niet op de stuurdraad.
Bovendien, als een losliggende, op een motorblok balancerende kachelmotor ineens voluit stroom krijgt, schiet ‘ie met een rotgang alle kanten op. Nooit doen dus.


Maar goed, ik denk - uitgaande van jouw info- ook niet dat het niet meer starten hier iets mee te maken heeft*, behalve dat er een stekker kan zijn losgeschoten, mogelijk heb je die losgetrokken toen je van schrik de kortsluiting makende draad wilde weghalen.

*Edit: Wat Ree zegt: er vanuit gaande dat de zekeringen allemaal heel zijn, zoals je zei.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 01 april 2012 11:10 PM
  [ # 11 ]
La Léo schreef:

Even los van je vraag, vind ik dat een vreemde werkwijze. Als je een component wilt testen, moet je hem direct op een + aansluiten en niet op de stuurdraad.
Bovendien, als een losliggende, op een motorblok balancerende kachelmotor ineens voluit stroom krijgt, schiet ‘ie met een rotgang alle kanten op. Nooit doen dus.

Ja eh, wrijf het er nog maar even in… En het was nou ook weer niet zo dat de kachelmotor ‘balanceerde’, ik was nog net wel zo slim om hem even klem te zetten.

Profiel  
 
Gepost: 02 april 2012 11:26 AM
  [ # 12 ]
docitro schreef:

en die weer naar ventilator die los op het motorblok stond.

Vandaar…. Wink

Sorry dan. Het maakt mij niet uit hoe jij je kachelmotor test.  huh
Succes verder!


Léo

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 26 april 2012 11:06 PM
  [ # 13 ]

Hij doet het weer na vervangen van de BDP sensor! Blijkbaar was die dan toch beschadigd geraakt door een stroomstootje?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook