Wat is de functie van onderstaande connector op de carbu ? als ik deze uitrek valt de motor uit , tenzij de choke opsta
Onderstaande bruine connector hangt los , maar vind nergens waar hem aan te sluiten , heeft dit belang ?
Ik geloof dat die onderste connector is om de computer uit te lezen.
Dat weet ik niet zeker overigens!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
ehm, de enige electronica aan boord van deze BX zit in de radio.
Ik zal eens kijken of ik het antwoord kan vinden.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De stekker op de carburateur is van de stationair sproeier, dus dat verklaart dat ‘ie uitvalt als je ‘m los maakt. De bruine stekker is van de bdp-sensor, en zit er alleen voor uitlees-doeleinden op.
Dus had ik toch een klein beetje gelijk
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
, toestel om dat uit te lezen is dan waarschijnlijk gewoon een lampje
Wat is eigenlijk het doel van die schakelaar voor de stationaire sproeier , is dit misschien voor minder te verbruiken bij het loslaten van de gaspedaal boven een zeker toerental ?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De stationairsproeier zorgt voor brandstoftoevoer bij gas los, de naam zegt het al. Als je gas geeft neemt de hoofdsproeier het over. De choke zorgt ook dat de gasklep wat open gaat staan, en daardoor kan hij op deze manier ook blijven lopen met gas los.
De bdp-sensor geeft door hoe snel het vliegwiel rond draait, en met een lampje kom je nergens. Je zal dan zoiets als een scoop moeten gebruiken.
Ja dat klopt , maar waarom moet dit elektronisch geregeld worden ? Is daar enig voordeel tegenover een volledig mechanische carbu ?
Kzag de lamp als oplossing om bvb de motor handmadig in bdp stand te draaien ofzo
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Volgens mij is de het gedeelte waar de stekker op zit een solenoid, en sluit de stationairsproeier af als de stroom wegvalt, oftewel als je je auto van contact af zet.
een soort beveiliging dus
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Dat elektroklepje zorgt er ook voor dat de auto niet nadieselen kan door eventuele kooldeeltjes in de motor.
Als die deeltjes gloeien en er komt meer en meer benzine bij blijft de motor nog wat nastotteren (slecht voorteken overigens)
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
thanks , zo ver had ik helemaal ni gedacht…
een fenomeen dat ik dus heb op mijn oude bmw 316 met weber carbu , die blijft nog seconden nasputteren