Beste mensen, omdat we toch wel erg blij zijn met ons campertje wil ik hem niet laten verrotten.
heeft iemand ervaring met Fertan? ik leest overal dat dit toch wel iets fantasties moet zijn. en voordat mijn balken eronderweg donderen wil ik ze wel even inspuiten met dit spul, maar iemand dit eerder gedaan? balken moete namelijk uitgespoeld worden met water en nat ingespoten met dit spul, ben zeer benieuwd maar ook nieuwschierig naar evt ervaringen.
thanx bij voorbaat
Jelte
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gewoon Tectyl gebruiken. Voor mij in 40 jaar gewoon het beste.
Vroeger kostte dat 5 gulden per liter en geconcentreerd!!
Nu vragen ze ZESTIEN euri per spuitbus van 600ml…
Eens per half jaar koop ik zo’n spuitbus.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik vind Fertan wel mooi spul. ‘t Zet roest om in een zwarte laag, net als (vroeger?) Novorox. Maar in tegenstelling tot Novorox is het waterdun, zodat je ‘t ook kunt spuiten (ze verkopen het ook in kleine ‘plantenspuitjes’. Ik heb ‘t onder andere in de deuren en spatborden van mijn busje gebruikt. ‘t Loopt ook goed in gaatjes en spleetjes waar je zelf niet bij komt. In afgesloten ruimten mag je het zonder water gebruiken trouwens. Als je verwacht of weet dat er al iets van roest gevormd is, is het niet verkeerd om er eerst Fertan in te spuiten. En dat een tijdje later af te dekken met een laagje tectyl o.i.d.
Ook als er nog iets van roest lijkt te zitten in plaatwerk is het spul goed om die roest te fixeren voordat je gaat lakken.
dank, ik lees ook goed dingen maar het wonderspul is nog steeds moeilijk te vinden. ik ga dit denk ik toch maar proberen,
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Ik gebruik al jaren Owatrol olie of CIP (opvolger van de beroemde/beruchte loodhoudende RLS)
Werkt anders dan chemische roestomvormers. Deze olie penetreert de roest tot op het schone metaal en hardt daarna enigszins uit (blijft heel iets kleven) zodat een vervolg behandeling (primer o.i.d.) goed hecht. Daarna zwemles geven in de ML tectyl (in 5 liter blikken kopen!!!)
Alles is beter dan niets doen en door laten roesten!
waar rook is, is…
LHM only!
Ben t met de owatrol, of gekookte lijnolie wel eens, maar de sealing doe ik liever met dinitrol of waxoyl dan met tectyl ML want dat vind ik toch rommel…...
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik ben ook van de Owatrol - maar tegenwoordig doe ik er op plekken waar ik goed bij kan toch eerst een rondje Fertan onder. En Owatrol moet je inderdaad nog afdekken. Met lak. Of Tectyl. Of erger.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Bij mijn C35 viel mij vorige week op dat er een enorme berg zand in het voorste stukje dorpel lag…
Via de voorwielkast heb ik het dopje eruit gewipt en het flink doorgespoten met perslucht.
Resultaat, kilo stuifzand…
Geen roest gelukkig, want de aarde was gortdroog.
De bus is verder mooi droog.
Ik zou even extra aandacht besteden aan de plekken waar modder/zand zich op kan hopen.
Denk hierbij vooral aan subframes en steunbalken.
Ook in je voorschermen kan je veel zand en narigheid aantreffen, goed je afwateringsgaatjes open houden dus.
Uit ervaring kan ik melden dat voorbumpersteunen ook flink kunnen rotten
Vorige week net de originele steunen gereconstrueerd en lekker ingekwast met bootprimer
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Heel bijzonder: in een C35 blijft water staan in het horizontale deel van de portieren, dus boven de wielen. En daar zitten geen afwateringsgaten. Bij mij intussen dus wel De boel inderdaad gefixeert met fertan, owatrol en een lading tectyl. En inderdaad - de voorschermen (direct boven de zijstukken van de voorbumper) houden ook water vast als de afwateringsgaten dicht slibben. Daar mocht ik ook aan de gang met fertan-owatrol-tectyl. En aan een kant zelfs een beetje polyestherplamuur om een kleine doorroesting weg te werken. Voor iets dat bij FIAT is gebouwd valt het me nog mee
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Is de jouwe wel bij FIAT gebouwd?
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Geen idee eigenlijk. Ik dacht dat ‘t technisch ontwerp van Citroen kwam en dat Fiat ze uiteindelijk in elkaar schroefde. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee wie die dingen in elkaar zette.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Het is een samenwerking geweest tussen Fiat en Citroën zoals bekend.
De fabriek waar de C35 en 242 geproduceerd werden heet S.E.V.E.L Sud.( Società Europea Veicoli Leggeri)
Later toen Fiat stopte met “hun” 242 werd de produktie overgeplaatst naar carrosseriebouwer Chausson in Frankrijk.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nou, weer wat geleerd. Die van mij is uit ‘86, dat zal dan een Chausson zijn.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
vandaar mij vraag… om te plagen
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Toch bedankt. Altijd leuk om meer te weten over je eigen auto.
Ik gebruik zelf Fertan roestomzetter op roestige plaatsen die daarna ik wil overschilderen. In holle ruimten gebruik ik de laatste jaren altijd RX5 (vergelijkbaar met owatrol denk ik, ook heel dun) en daarna Fertran holle ruimten wax. Dat bevalt me wel goed. Als het heel roestig is 2x RX5 toepassen.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v