Ik zou in ieder geval eerst gaan shoppen. In je regio een aantal dealers langsgaan, kan duizenden euro’s (!) verschil maken. Het is vaak maar net hoe graag ze een auto aan je willen verkopen.
Een andere optie is om je auto als particulier aan te bieden. Een grote groep mensen kijkt tegenwoordig eerst op marktplaats, autoscout24, etc. af op zoek naar een goede occasion.
Voordeel daarbij is dat je geen inruil hebt en je goed over kortingen kunt onderhandelen voor je nieuwe auto.
Succes!
ds3 - Hickory met zwarte Bellone
Ik ben blij met alle positieve reacties en de welgemeende suggesties. Ik wacht nog enkele maanden en kijk dan of er nog dealers e-hdi’s op vaarraad hebben en anders rijd ik nog vele jaren met plezier in mijn vti 1.6.
Nog niemand is ingegaan op de vgl met de Mini en het lage afschrijven van dit succes. Ds3 wilde dit evenaren. Er is toch duidelijk verschil tussen een ds3 en alle belastingvrije benzine-anto’s!
Het/jou probleem is dat dat een eHDI door het belasting voordeel in aanschaf net zo duur is als een benzine. Zelf ging ik ook voor een benzine versie met het idee dat diesel duurder is in aanschaf, tot ik ging kijken in de prijslijst. Doordat de eHDI geen BPM heeft is dat leuker kopen en opties aankruisen als een benzine uitvoering.
Burt, een reactie op waarom een Mini wel meer oplevert…tja…het is een image-ding ben ik bang. Je hebt een Citroen gekocht en daarvan weet je (ik althans) op voorhand dat je meer afschrijft. Waarom? Tja, zeg t maar.
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 22-10-2011
- DS 3 Sport Chic 1.6 THP
maar een mini is ook met een vergelijkbare ds3 een stuk duurder in de aanschaf dus dat is ook niet echt te vergelijken denk ik
DS3 Thp 155 sport chic
remap 190 pk 300 nm-forge induction kit-xenon 6000K-Korte antenne
led stads+kenteken verl-17’‘belone zwart zomer-17’‘botbet lv4 winter-more in the way
tja en dan zou je ook nog moeten vergelijken op eenzelfde tijdstip…
koop een ds3 en een mini en ga na 2 jaar kijken wat je krijgt…
Ik denk dat je toch even moet nuanceren; de markt bepaalt uiteindelijk de restwaarde van een auto, niet Citroen. Als Citroen weet dat ze die auto niet voor bedrag x weg kunnen doen, omdat men dat er niet voor neer wil leggen, gaan ze jou ook geen topaanbod doen omdat de auto volgens hun wel premium is.
Het gaat er niet om hoe duur een auto in aanschaf is met afschrijving maar het percentage van de nieuwprijs dat je er voor terugkrijgt. En daar heeft de topicsteller gelijk in, een Mini is gewoon waardevaster! Tuurlijk zal je als Mini-rijder ook schrikken als je je auto na 2 jaar al komt inruilen maar %-gezien zal de Mini-rijder er beter afkomen. Blijft natuurlijk een onderhandelingsspel.
Leon75 schreef:Het gaat er niet om hoe duur een auto in aanschaf is met afschrijving maar het percentage van de nieuwprijs dat je er voor terugkrijgt. En daar heeft de topicsteller gelijk in, een Mini is gewoon waardevaster! Tuurlijk zal je als Mini-rijder ook schrikken als je je auto na 2 jaar al komt inruilen maar %-gezien zal de Mini-rijder er beter afkomen. Blijft natuurlijk een onderhandelingsspel.
Tuurlijk is een Mini waardevaster, komt puur door het feit dat de markt, de mensen, de kopers, deze auto sneller zullen kopen, omdat de Mini populair is. Dat is niet de schuld van Citroen.
Het feit dat Citroen deze auto in de markt zet als zijnde premium, staat los van wat de auto na 2 jaar nog oplevert.
Het ging mij om dit stukje:
burt schreef:
Maar niets is minder waar. Hiermee diskwalificeren hun eigen product. Als ze bij Citroen Ned meelezen dan zou ik ingrijpen bij zo’n dealer.
Waarom zou Citroen hiermee zijn eigen product diskwalificeren? Wat moeten ze dan? De auto voor 20k terugkopen en verlies lijden met de verkoop? Het blijft commercie en een spel van vraag en aanbod.
Citroen rijden is emotie, VAG/BMW(Mini) rijden is meer de veilige keuze en daar kiest het gros eerder voor. Daarmee is het ook logisch dat deze auto’s meer waard blijven, verkopen veel beter en sneller.
Pech voor de topicstarter nu hij wil overstappen naar een andere Citroen, maar wees blij dat je niet de hoofdprijs neer moet leggen voor een oersaaie Polo Slowmotion.
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Mini waardevaster? Wat een onzin zeg. Ja, je krijgt er meer voor terug als je ‘m inruilt bij een Mini-dealer, maar je hebt er ook veeeeeeeeeeeeeeel meer voor betaald. Lood om oud ijzer dus. Zet een Mini Cooper S naast een DS3 THP en hang er dezelfde opties aan, dan is die Mini vele duizenden euro’s duurder. Een Mini met 93 pk hdi-motor (zelfde als onze e-hdi) met wat opties zoals leer gaat dik over de 30 mille.
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Ik zou de kat uit de boom kijken en in ieder geval nog even genieten van de VTi, wat naar mijn inzien een heerlijk comfortabel en rustig blok is, en snel genoeg als het moet. De eHDI zal na 1 juli duurder worden omdat er dan weer een vracht BPM voor moet worden neergelegd, zoals gezegd sta je dan waarschijnlijk sterker in je onderhandelingen.
Echter, als je zelf een eHDI zou willen, dan moét je hem wel aanschaffen voor 1 juli, omdat je anders zelf de BPM af zal moeten tikken, of moet wachten op de grasmaaier diesels die later zullen komen. Of staat er een zuinigere 1.6 op het schema?
Als je écht de eHDI zou willen in z’n huidige vorm, dan zou ik het advies van NeufegliseThierry op de vorige pagina nog even er bij pakken. Want zo te horen wordt benzine je te duur, en is wachten ook geen optie omdat je dan BPM gaat betalen over je eHDi, óf met een stuk minder vermogen op pad zal moeten.
Blijft natuurlijk een Citroën, hoe het merk zelf het marketingtechnisch ook in de markt wil zetten. Bovendien is het ontwerp erg smaak-afhankelijk. Persoonlijk vind ik de DS3 niet mooi, en bovendien maakt hij nú alweer een gedateerde indruk. De Mini vind ik overigens ook niet mooi, maar lijkt de tand des tijds wel beter te kunnen weerstaan.
Daarnaast is het al eerder gezegd: de eerste 2 jaar belachelijke afschrijvingen, zeker nu je collega-landgenoten de hand op de knip houden.
Kan het je nog zouter vertellen: auto van € 19500, 6 maanden en nog geen 5000 km later biedt de dealer € 11000!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Willibrord schreef:Mini waardevaster? Wat een onzin zeg. Ja, je krijgt er meer voor terug als je ‘m inruilt bij een Mini-dealer, maar je hebt er ook veeeeeeeeeeeeeeel meer voor betaald. Lood om oud ijzer dus. Zet een Mini Cooper S naast een DS3 THP en hang er dezelfde opties aan, dan is die Mini vele duizenden euro’s duurder. Een Mini met 93 pk hdi-motor (zelfde als onze e-hdi) met wat opties zoals leer gaat dik over de 30 mille.
Dit klopt niet, een Mini One D(iesel) kost INCL bpm nog geen 21k. Dezelfde prijs als een DS3 ook zou kosten als deze niet bpm vrij geweest zou zijn.
Hang wat leuke opties aan de Mini en je zit aan de 25-28k.
Mijn DS3 heeft ook een cataloguswaarde van net geen 24k en dat is zonder bpm over de aanschaf en de opties.
Het is dus een prima vergelijking die hier gemaakt wordt, een Mini is namelijk helemaal niet ‘veeeeelll’ duurder, en als je naar de afschrijving kijkt is een Mini economisch gezien misschien zelfs wel de veiligere keuze.
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Op een Mini One Diesel zit h e l e m a a l niks aan luxe, zelfs geen mistlampen. Als je ‘m vervolgens aankleedt vliegen de euro’s je om de oren. A la BMW dus, waarvan Mini eigendom is. Ik heb zelf zo’n Mini in overweging genomen, dus ik weet waar ik het over heb.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Willibrord schreef:A la BMW dus, waarvan Mini eigendom is.
waarmee gelijk duidelijk is waarom je daar wél serieus geld voor krijgt bij inruil.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste