Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
waterman schreef:Ja kan gewoon met een auto bij de rdw komen wanneer je wil. Ik heb met mijn ds 2 jaar gewacht omdat ie nog even gerestaureerd moest worden. Niets aan de hand.
Ik heb zojuist contact gehad met het RDW, en weet nu precies hoe ik het had moeten doen.
Het bezwaar is inderdaad afgewezen, maar ik mocht nog een verzoek om coulance indienen en dat werd ook geadviseerd. Dat kon uiteraard niet via het eerdere bezwaarschrift, daar moet ik een nieuwe brief voor sturen.
Volgens de dame van het RDW heb ik 2 mogelijkheden bij de import van een auto.
1. Overnemen bestaande keuringsbewijs.
Het meest logische was geweest om bij het aanbieden van deze auto, ook het geldende Franse keuringsbewijs aan te bieden. De keuring was dan overgenomen. Dit was inmiddels duidelijk.
2. Auto keuren tussen import en afgifte kentekenbewijs.
Als een auto geen geldig buitenlands keuringsbewijs heeft, of de eigenaar dit niet aanbiedt bij de RDW, heeft de eigenaar van het voertuig de volgende optie. Op het moment dat de auto geïmporteerd is (en niet eerder) kan de auto aangeboden worden ter keuring. De eigenaar heeft dan de ruimte om de auto te keuren, tot het moment dat het kenteken wordt afgegeven door de RDW. Dit zijn dus enkele dagen. Indien de auto wordt afgekeurd, dient de auto, onafhankelijk van een eventuele herkeuring, direct geschorst te worden. Je bent dus wel verplicht de auto eerst op kenteken te zetten. Uiteraard kun je wel een keurmeester inhuren, die alvast kijkt of de auto door de keuring zal komen, maar deze keuring geldt vervolgens niet als APK keuring. De auto dient dan na de import alsnog gekeurd te worden.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Hallo mensen,
Ben ik weer met een vraagje.
De ramen werken inmiddels prima, op wat knutselwerk met de bedrading na.
Binnenkort wil ik even langs een sloperij gaan om het kabelboom gedeelte voor de deur rechtsvoor uit te knippen. Lijkt me wat veiliger om de kabelboom terug te bouwen, in plaats van met klemmetjes de draden los op de aansluitingen te hangen .
Ik wil dan ook gelijk de onderdelen die ik nodig heb voor centrale vergrendeling en de deurverklikker meenemen.
Vraag nu:
Hoe bouw ik het gemakkelijkst de centrale vergrendeling in, en wat moet ik meenemen van de sloop?
Aan de buitenkant van de deur kan ik het slot met een paar schroeven loshalen. Komt dan het hele binnenwerk gelijk los?
Als ik ook het slot mee moet vervangen, is dat overigens geen probleem. Ik heb rechtsvoor toch al geen origineel slot, en geen sleutel…
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zou alleen de delen pakken waar je makkelijk bij kunt. Als je echt de CV kabelboom wilt hebben van een BX ben je een dag aan het sleutelen en peuteren. Dus raad ik je aan om de stekkertje met zo veel mogelijk bedrading los te knippen.
Helemaal mee eens. Het meest ideale is natuurlijk de complete kabelboom die in de deuren zit, dus met elektrische ramen, CV, deurverklikkers, etc.. Uiteraard dan de hele boom, tot de zekeringenkast…
Mocht je toch willen gaan knippen, bestudeer dan eerst de vraagbaak, en overtuig jezelf dat je weet hoe het aangesloten moet worden, niet dat je dalijk toch nog verrassingen tegen het lijf loopt..
Met gezond verstand en kennis van basis-elektro kom je al een heel eind.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Ik was eigenlijk niet van plan de complete kabelboom over te zetten. De bedrading ligt er al tot aan de deur, dus ik wilde eigenlijk het ontbrekende stuk na de deur uit een sloper trekken. Oorspronkelijk heeft de auto namelijk elektrische ramen, deurverklikker en CV, maar rechtsvoor is een donordeur geplaatst. Verder zit er nu inmiddels een later type raammechanisme in, en de stekkers uit een type 1 passen niet op een motortje uit een type 2/3. Niet zonder knutselen althans.
Lastigste waar ik nog mee zit is welk deel van de CV ik mee moet nemen. Is dat motortje in een keer los te halen? (Ik probeer het liever niet uit bij mijn linkerdeur, in het kader van “laat hetgeen dat werkt vooral zitten…”)
Welke draad waar hoort wordt uiteraard ook nog een gepuzzel, aangezien niemand in Frankrijk ooit op het idee is gekomen afwijkende kleuren te gebruiken. Enkel de elektrische ramen wijken af.
Wil het vooral even weten omdat ik weinig trek hem om naar de sloop te rijden, en dan toch nog iets te vergeten of er daar ter plekke niet uit te komen…
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Er zijn wel afwijkende kleuren hoor, vergis je niet. Een streepje vooraan en achteraan op de draad
De CV motor is een eitje, twee schroefjes losdraaien en je hebt hem eraf. Het stangetje losmaken wijst zichzelf. Verder ben ik niet bekend met verschillen in raam-motoren, hooguit dat er verschillende merken gebruikt worden. Volgens mij moeten de stekkertjes wel gewoon passen.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Het kan dat het dezelfde zijn, dan heb ik misschien geprobeerd het passend te maken terwijl ik een onderdeel mis .
Uit het originele motortje komen 2 draden, met elk een connector, die op 2 losse connectoren in de kabelboom passen.
In het nieuwe motortje zit een 2 polige aansluiting. De 2 losse connectoren in de kabelboon zijn een stukje breder dan zou moeten om te passen. Niets dat het betere snij-, knip-, en vijlwerk niet op kan lossen volgens mij, maar passen doet het niet.
Enige dat ik me kan voorstellen is dat er normaal een 2 polige stekker op het motortje wordt aangesloten waar 2 losse draden uitkomen, met elk een losse stekker voor beide connectoren aan de kabelboom. Maar dat zou zelfs voor een Fransoos vrij omslachtig zijn toch?
Of ik heb stiekem toch geen BX connectoren gekocht, maar dat lijkt me erg sterk.
Edit: Die afwijkende kleuren… Dan moet ik eens gaan zoeken. Of het afwijkende deel is afgeknipt
Er is wel degelijk verschil tussen een type1 en type2/3 raammotor
Die eerste met 2 losse draden direct uit de motor is type1.
En diegene met een 2polige stekker op de motor is type2/3.
Bij een type1 zitten er dus 2 draden vast aan de motor, van ong. 10cm.
Met daar aan de enkele stekkertjes.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Zoals de aandachtige lezer wel heeft gemerkt, ben ik inmiddels al een poos zoet met deze TRD.
Inmiddels heb ik het bekende virus te pakken, dat je veel te veel aan de auto wil doen.
Ik heb besloten me over te geven aan dit virus en ga de auto nog grondiger onder handen nemen..
Wat is er inmiddels gebeurt:
-Startproblemen motor gefixed.
-Elektrische ramen gefixed.
-Onderdelen verzameld.
-Voorruit verwijderd (roest stijl).
Jup, das een kort lijstje, ik weet het. Ik geef de schuld aan het weer en een gebrek aan tijd .
Wat stond er sowieso nog op de planning:
-Rechtsvoor CV en deurverklikker inbouwen. (Nog steeds halen op de sloopt, wellicht ergens in een kofferbak in Hedel te vinden zaterdag?)
-Sport interieur inbouwen ter vervanging van het huidige doorgezakte TRD/Leader interieur.
-Kleine verbeteringen doorvoeren (hele knipperlichten, kapjes, lichtschakelaar)
Tot op heden waren het allemaal behapbare klusjes, maar ik heb nu besloten de auto nog grondiger aan te pakken.
-Stijl voorruit kaalmaken en spuiten
-Dorpels achter kaalmaken en spuiten
-Spatborden achter kaalmaken en spuiten
-Zwarte stijlen opnieuw spuiten
-Zwarte delen onder deuren opnieuw spuiten
Is een 1985 TRD dit waard? Mwah… Economisch gezien niet, maar belangrijkste is dat het mij het waard is.
Toen ik de auto kocht leek hij in goede staat (is hij in de basis ook wel), maar toch kom je steeds meer zwakke plekjes tegen.
Ik zal vanavond even een overzicht plaatsen van de huidige situatie, als alles mee zit is de wagen eind april, begin mei, voor een deel voorzien van nieuwe lak…
Spuitwerk zelf ga ik overigens niet uitvoeren, dat laat ik doen. Enkel de zwarte delen wil ik zelf doen, aangezien dat kleine oppervlakken zijn. Ben bang dat ik met name de spatborden nooit netjes krijg zonder cabine, en de kosten vielen me enorm mee. (€ 300,- voor raamstijl, beide dorpels en beide spatborden achter, inclusief verwijderen van 2 deuken en het benodigde laswerk.)
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Het heeft even geduurd, maar dan toch! De auto staat momenteel te drogen
Nog steeds een hoop te doen om de dame weer de glorie van weleer terug te geven, maar ik zal vanavond eens foto’s maken van de verbeteringen!
300 euro is een heel mooie prijs voor al dat werk. Waar laat je dat doen?
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Mijn pa kende nog een gepensioneerde plaatwerker, die nog een spuitcabine in de garage had staan en zo nu en dan zijn pensioen wat aanvult.
Voor dat geld moest ik hem overigens wel helpen, maar dat is alleen maar leuk. Komt er eigenlijk op neer dat hij het daadwerkelijke werk heeft gedaan, en ik de zooi op mocht ruimen . Rotte plekken in de dorpels en spatborden zijn ook gezandstraald, om echt elk beetje roest weg te krijgen. Uiteindelijk is ook de dorpel rechtsvoor nog aangepakt, aangezien die op de lasnaad ook een beetje begon.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Zoals beloofd, nog wat foto’s van het resultaat.
Ik moet zeggen, ik ben er erg blij mee!
Een greep uit de selectie:
De voorruit zoals hij was.
De voorruit zoals hij nu is.
Spatbord/deur linksachter zoals hij was.
En zoals het er nu bij staat.
De oude staat van de dorpel.
De nieuwe staat van de dorpel.
Nu nog de zwarte delen bij spuiten, en optisch ziet de wagen er keurig uit.
Interieur nog inbouwen en APK klaar maken.
Nog werk zat, maar dit is wel even een mooie opsteker. Een paar weken werk, waarbij ik echt blij ben met het resultaat! Tuurlijk, je ziet wel iets van een overgang bij de voorruit, maar echt alleen als je het weet.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Kijk, dat ziet er op de foto’s. Tiptop uit! Enne, ga je nog wat aan de wielen doen? Want dit kan natuurlijk ècht niet
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Uiteraard, uiteraard. Staat op het lijstje. Nadeel van dat lijstje, elke keer als ik 2 dingen weg streep, zet ik er 3 nieuwe op