




Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Toch nog maar een ander gasvraagje:
Terwijl ik mijn eerste 200-300 op gas had afgelegd zag ik de benzine-meter dalen en de gas-ledjes ook, oops wordt wel duur zo
Gister was de benzinemeter weer terug op de stand waarmee ik begonnen ben, vorige week donderdag.
Dit vond ik op een website van een ander merk gasinstallatie dan ik heb (AG):
“Bij dit autotype loopt de benzinemeter tijdens het rijden op LPG terug. De oorzaak hiervan is dat het LPG systeem direct gekoppeld is aan het benzine systeem. Er wordt dan geen benzine verbruikt, uitgezonderd direct na de start gedurende de benzinelooptijd. Voertuigen waarbij dit optreedt worden voorzien van een zogenaamde resetschakeling, zodat na iedere ““herstart”” er de juiste hoeveelheid benzine op het dashboard wordt weergegeven. De resetschakeling kan niet voorkomen dat de benzinemeter terugloopt”
Bij mij staat de bezinemeter zeker niet goed na elke ‘herstart’ als ik herstart mag lezen als het starten van de motor. Ook zie ik hem tijdens het rijden eigenlijk niet teruglopen. Meer een kwestie van vandaag staat tie goed, morgen niet.
Iemand een idee ?
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Ik weet uit de tijd dat mijn vader nog verstandig was (oh, nee, toen had hij nog een leasebak en werd dat voor hem bepaald) dat hij een Legacy op gas had.
Daarvan was de benzinemeter gewoon gekoppeld aan de gastank.
Wat doet de meter als je hem handmatig op benzine zet?
bij mij (ook ag) blijft de benzinemeter gewoon staan
hij zakt wel erg langzaam omdat hij(met dit weer) ongeveer 1 km op benzine loopt
wel vind ik dat die ledjes van de lpg niet erg kloppen
maar dat vindt ik niet erg want ik rijd de gastank gewoon leeg en ga dan pas tanken
volgens mij komt dat omdat de computer weet dat je rijd maar je gebruikt geen benzine dus laat hij de meter terug lopen net als met het verbruik op de boardcomputer dat geeft hij ook aan als je op gas rijd en ik dacht dat ze niet gekopeld waren, maar ik kan het ook fout hebben.


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Het klopt dat de benzine meter terug loopt tijdens het rijden. De computer kijkt alleen bij de start naar (dmv een vlotter) naar het niveau van de brandstof tank. Onder het rijden wordt het verbuik gemeten en de computer past de tankmeter aan. Als je de auto stil zet, even op slot en weer open, zal de meter weer omhoog gaan.
Het verbuik wat je op het display ziet is ook het vebruik van je benzine.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Ik had het zelfde ook, je schrikt omdat allebij de brandstofmeters teruglopen . Maar inderdaad, de benzine meter loopt terug a.h.v. de verbruiksmeting. Als je de achterbank opklapt, zie je daar een module van AG zitten. Ik heb mij laten vertellen door de gas specialist dat dit de module is die ervoor zorgd dat je benzine meter ‘‘gereset’’ word.
oldenhage schreef:
Het verbuik wat je op het display ziet is ook het vebruik van je benzine.
Misschien meent Oldenhage wel het zelfde als ik, en interpreteer ik zijn verhaal verkeerd, maar:
Hij geeft inderdaad het benzineverbruik weer (a.h.v. de openingstijden van de benzine injectoren). De computer van de auto denkt echter nog steeds dat ie de benzine injectoren aan stuurt, wat echter niet het geval is. Maar omdat gas een lagere calorische waarde heeft, zal hij dus meer moeten inspuiten om hetzelfde vermogen te leveren. Hij denkt dus dat ie de benzine injectoren langer open stuurt (stuurt de gasinjectoren aan). Hierdoor is het verbruik op je verbruiksmeter wel degelijk hoger als dat je hem op benzine laat lopen. Bij mijn C5 klopt het verbruik op gas beter als het verbruik op benzine (heb ook al eens een paar tanken benzine achter elkaar leeg gereden).
Groet,
Maarten
geld dit ook voor een xantia want bij mijn gaat de meter ook erg heen en weer
citroenc2 schreef:geld dit ook voor een xantia want bij mijn gaat de meter ook erg heen en weer
Niet dat ik weet…............bij mijn vorige auto (xantia uit 1998) i.i.g. niet. Misschien bij latere versies wel?
Meting tankinhoud (benzine)
oldenhage schreef:Als je de auto stil zet, even op slot en weer open, zal de meter weer omhoog gaan.
Zoals Ronald zegt:
“Bij mij staat de bezinemeter zeker niet goed na elke ‘herstart’ als ik herstart mag lezen als het starten van de motor. Ook zie ik hem tijdens het rijden eigenlijk niet teruglopen. Meer een kwestie van vandaag staat tie goed, morgen niet.”
Zo is het bij mij ook.
Er (b)lijkt behoudens wat Oldenhage zegt, nog een voorwaarde te zijn voor de reset. Zou dit het aantal gereden kilometers kunnen zijn?
De meter loopt overigens bij mij wel terug tijdens het rijden.
donderkont schreef:bij mij (ook ag) blijft de benzinemeter gewoon staan
hij zakt wel erg langzaam omdat hij(met dit weer) ongeveer 1 km op benzine loopt
wel vind ik dat die ledjes van de lpg niet erg kloppen
maar dat vindt ik niet erg want ik rijd de gastank gewoon leeg en ga dan pas tanken
oeps bij mij loopt ie dus ook terug
maar dat merk je niet met kleine afstanden rijden
van het weekend wat meer gereden en idd hij loopt terug