Hoi
Onze C5 schakelt bij koud weer snel op hij zit dan laag in zijn toeren brommen.
Zodra deze een beetje warm is schakelt deze normaal.
Betreft een C5 2.0i 2001 met 44.000 km
Het vreemde is dat onze Xantia met automaat perfect schakelt.
Bakken zijn beide toch van het Al4 type??
wat is de oplossing software update??
we horen het graag
Kiwi
Citroen DS 5 Sport Chic hybride
Citroen Gsa C-matic Pallas 1980 48,000 km
Flyer S Tour high Speed e-bike
Re: Vroeg opschakelen automaat bij koud weer .
kiwi schreef:Hoi
Onze C5 schakelt bij koud weer snel op hij zit dan laag in zijn toeren brommen.
Zodra deze een beetje warm is schakelt deze normaal.Betreft een C5 2.0i 2001 met 44.000 km
Het vreemde is dat onze Xantia met automaat perfect schakelt.
Bakken zijn beide toch van het Al4 type??wat is de oplossing software update??
we horen het graag
Kiwi
hmm, lijkt me dat je even naar de garage moet voor een uitlees actie.
ik vermoed een plakkende solonoide.
maar als dat het euvel zou zijn, weet de ECU dat feiloos te melden.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Dat lijkt toch niet in orde te zijn. De schakelstrategie van deze versnellingsbak dient juist zo te zijn dat hij als hij koud is wat langer in de versnelling blijft hangen, om zodoende door het hogere toerental de motor sneller op te warmen. Vooral milieutechnische reden overigens….
Gr Martijn
Is heel normaal hoor. Doet mijn automaat ook. Als het koud is, staat de automaat bij 50 al in de 4e versnelling. Ik weet niet precies waarom, het is af en toe ook mateloos irritant maar je kan het heel simpel oplossen door als het koud is de eerste paar kilometer gewoon de sequentiele stand te gebruiken. Na een kilometertje doet de bak het niet meer en schakelt deze zoals normaal.
Hier is al een keer een topic over geweest trouwens, weet alleen niet meer welke.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Hallo mede C5 rijders,
Dit is mijn allereerste reaktie op dit forum dus ik zal me eerst even voorstellen. Patrick Steijn uit Drunen en in het bezit van een C5 Break 2.0i 16v Automaal Ligne Prestige. Kleur Gris Fullminator metalic uit 2002.
Ook mijn automaat schakelt zeer vroeg op bij een koude motor. Ik ben er mee teruggeweest naar m’n Citroen dealer (Vos-Genderen) en deze adviseerde mij ook (als ik er last van had) het eerste stuk(je) in de handmatige modus te rijden.
Verder een heerlijke auto die mij nog nimmer teleurgesteld heeft. Mijn vrouw rijdt een C3 1.4 Exclusive. Hiervoor reden wij beiden een XM. Echte citrofielen dus!
Gegroet
of je kan hem ook in de sportstand zetten dat scheelt ook.
enne de eerste 10 km moet je toch rustig aan doen.
dus zo erg is dat niet.
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Patjo.nl schreef:Hallo mede C5 rijders,
Dit is mijn allereerste reaktie op dit forum dus ik zal me eerst even voorstellen. Patrick Steijn uit Drunen en in het bezit van een C5 Break 2.0i 16v Automaal Ligne Prestige. Kleur Gris Fullminator metalic uit 2002.
Ook mijn automaat schakelt zeer vroeg op bij een koude motor. Ik ben er mee teruggeweest naar m’n Citroen dealer (Vos-Genderen) en deze adviseerde mij ook (als ik er last van had) het eerste stuk(je) in de handmatige modus te rijden.
Verder een heerlijke auto die mij nog nimmer teleurgesteld heeft. Mijn vrouw rijdt een C3 1.4 Exclusive. Hiervoor reden wij beiden een XM. Echte citrofielen dus!
Gegroet
Hoi,
een automaat is een automaat is een automaat.
een automaat schakeld nooit wanneer jij dat wilt, hoeveel ´fuzzy logic´er ze er ook in stoppen.
Maar integenstelling met jij ondervind houdt de automaat van onze V6 wel wat hogere toerentallen aan bij koud weer.
Tips hier al gegeven: ga over op sportstand of op tiptronic.
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
M&M schreef:Idd zoals aangegeven , ik schakel ook zelf als het erg koud is ... verder niet hinderlijk !
Zal eens de sportstand proberen ( aparte oplossing voor een koude diesel )
of mss de winterstand,of stond dit knopje er nog niet, op de phase I??
M&M schreef:Winterstand is voor gladde wegen een oplossing en zorgt ervoor dat de auto niet in de eerste maar tweede versnelling wegrijdt om eventueel slippende voorwielen te voorkomen , heeft verder niets met tijdstip van schakelen te maken ( correct me if i’am wrong )
Een winterstandknopje zit op alle automaten ....
die winterstand heb ik 1 keer gebruikt(op die beruchte vrijdag)
en dan schakeld hij net heel vroeg over(dat is ook de bedoeling natuurlijk)
ik heb geen esp, maar dan kun je bijna volgas zonder te slippen.
Patjo.nl schreef:
Ook mijn automaat schakelt zeer vroeg op bij een koude motor. Ik ben er mee teruggeweest naar m’n Citroen dealer (Vos-Genderen) en deze adviseerde mij ook (als ik er last van had) het eerste stuk(je) in de handmatige modus te rijden.
Kijk, dat zijn nu echt de oplossingen…..Niets doen en zeggen dat je maar met de hand moet schakelen.
Je draagt een probleem aan, dan moet er een oplossing komen, geen lapmiddel lijkt me.
Groet,
Gert
Maar schakelt de automaat dan zo belachelijk vroeg dat je er last van hebt? Als mijn auto koud is schakel ik ook eerder, maar niet zo snel dat ik daarna weer terug moet schakelen om verder op te trekken…
voge schreef:Maar schakelt de automaat dan zo belachelijk vroeg dat je er last van hebt? Als mijn auto koud is schakel ik ook eerder, maar niet zo snel dat ik daarna weer terug moet schakelen om verder op te trekken…
dat valt wel mee idd.
maar het valt wel op ja.
maar dat maakt niet uit want je moet de eerst 10 km toch rustig aan doen.
en anders gewoon op de sport stand.
Dat zijn dus van die dingen die je alleen gaat merken als je de auto goed kent. Wees blij dat ‘ie z’n blok een beetje spaart met dit ongure weer!!
voge schreef:Dat zijn dus van die dingen die je alleen gaat merken als je de auto goed kent. Wees blij dat ‘ie z’n blok een beetje spaart met dit ongure weer!!
jip zo is dat.
maar de meeste weten niet dat je de eerste 10 km rustig aan moet doen.
als je dit doet gaat je blok erg lang mee.
maar als de olie op temp. is kun je hem gewoon tot het rode gebied trappen.
enne hij is niet warm waneer de watertemp. op temp. is
Hoi
Allemaal leuk eerst met de hand schakelen maar daar is een automaat niet voor.
Verder heeft een 2,2 hdi en een v6 dit probleem niet want deze hebben de zf automaat .
En de andere het Psa type .
Onze 2,2 schakelde veel soepeler .
trouwens de Xantie met psa bak heeft dir probleem bij koude ook niet.
Citroen DS 5 Sport Chic hybride
Citroen Gsa C-matic Pallas 1980 48,000 km
Flyer S Tour high Speed e-bike
donderkont schreef:enne hij is niet warm waneer de watertemp. op temp. is
Daarom heb ik ook een olietemperatuurmeter in de BX