Hoi, ik heb een xm V6 12V en ik heb namelijk een vraagje. Kan iemand mij vertellen of het zo is dat als je meer laad dan het maximaal toegelaten gewicht de hydraulische systeem doorzakt?
Ligt er aan hoeveel je overschreidt, maar een beetje is geen probleem.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Het hydrauliek zal het wel houden. Echter je aadrijflijn zal er iets minder gelukkig van worden. Vooral als je een automaat hebt moet je er een beetje mee oppassen.
Domme vragen bestaan niet.
Simmetje schreef:Het hydrauliek zal het wel houden. Echter je aadrijflijn zal er iets minder gelukkig van worden. Vooral als je een automaat hebt moet je er een beetje mee oppassen.
Ik heb deze vraag gesteld omdat de mijne het nl doet. Als er 5 volwassenen in zitten en de bagage vol is zakt ie door. De maximale laadvermogen is bij een V6 12V 531 kg. En als je begint te tellen 5 personen samen is 400 kg en als je bagage 150 kg bedraagt is dat over het limiet. Dan zakt ie dus door. Ik wou weten als dit normaal was en of je het laadvermogen hoger kunt leggen.
Hmmmm… Ik heb met m’n voormalige BX break en Xantia Break wel een aantal malen ±100kg erover gezeten. De BX trok het wel, maar vond het duidelijk niet heel tof en de Xant gaf geen krimp. Een Xm zou dat makkelijk moeten kunnen doen.
Animal triste post coitum
Serge schreef:Hmmmm… Ik heb met m’n voormalige BX break en Xantia Break wel een aantal malen ±100kg erover gezeten. De BX trok het wel, maar vond het duidelijk niet heel tof en de Xant gaf geen krimp. Een Xm zou dat makkelijk moeten kunnen doen.
Maar die hebben dan ook geen activa veersysteem. Bovendien heeft een xm V6 een diravi stuurhuis i.p.v. een diras. De andere xm’s hebben een diras behalve de V6. Dit is een heel andere suspentie en een heel andere stuurhuis. De V6 heeft 2 bollen meer dan de andere. Ik dacht de 1ste keer dat ik dit mee maakte dat de pomp het had opgegeven. Maar neen. Het merkwaardige is ook dat alles goed werkt. Gaat prima omhoog staat op een goeie hoogte en veert ook prima. Ik heb zelfs de hogedrukregelaar op druk gebracht. Dus de pomp is ok de hogedrukregelaar ook en de bollen zijn ook goed. Ik vermoed dat het kan zijn van de veiligheidsblok. Deze zijn functie is dat wanneer de druk in het circuit oploopt, is alle druk voor de remservo en stuurbekrachtiging. Als de druk voldoende hoog is sleet er een plunjer af die de toevoer naar de suspentie stuurt. En omgekeert. Dus mijn redenering is dat als de druk te laag is sluit die ook te laat af. Dan is de auto al reeds gezakt.
Tja, in dat geval nodig nodig ik V6 rijders uit om eens te reageren. Ik zitten er hier wel een paar.
Animal triste post coitum
xm_V6 schreef:Serge schreef:Hmmmm… Ik heb met m’n voormalige BX break en Xantia Break wel een aantal malen ±100kg erover gezeten. De BX trok het wel, maar vond het duidelijk niet heel tof en de Xant gaf geen krimp. Een Xm zou dat makkelijk moeten kunnen doen.
Maar die hebben dan ook geen activa veersysteem. Bovendien heeft een xm V6 een diravi stuurhuis i.p.v. een diras. De andere xm’s hebben een diras behalve de V6. Dit is een heel andere suspentie en een heel andere stuurhuis. De V6 heeft 2 bollen meer dan de andere. Ik dacht de 1ste keer dat ik dit mee maakte dat de pomp het had opgegeven. Maar neen. Het merkwaardige is ook dat alles goed werkt. Gaat prima omhoog staat op een goeie hoogte en veert ook prima. Ik heb zelfs de hogedrukregelaar op druk gebracht. Dus de pomp is ok de hogedrukregelaar ook en de bollen zijn ook goed. Ik vermoed dat het kan zijn van de veiligheidsblok. Deze zijn functie is dat wanneer de druk in het circuit oploopt, is alle druk voor de remservo en stuurbekrachtiging. Als de druk voldoende hoog is sleet er een plunjer af die de toevoer naar de suspentie stuurt. En omgekeert. Dus mijn redenering is dat als de druk te laag is sluit die ook te laat af. Dan is de auto al reeds gezakt.
ik denk niet dat het je veiligeheidsklep is.
let wel ik sluit het ook niet uit.
ik vermoed dat de opbrengst van de pomp te laag is,hij kan het niet bijbenen ,en daarom sluit de veiligheidsklep zich.
een 2e mogenlijkheid (kleine kans) is dat de voorraadbollen te weinig reserve hebben .
die moeten namelijk grote drukverliesen opvangen, als die druk kortstondig te laag word ,sluit de Vklep zich ook.
het zijn zo maaar wat iedeetjes,of het dat werkelijk is wil ik even los van zijn.
succes.
kreazyV8wuppo
Ik ben in het verleden eens met mijn break zwaar overbeladen naar Kroatie gereden. Ik had er oa een Westfalia gasolieseperator in liggen ( 250kg) en nog veel meer zware rotzooi en een passagier. Beide met volle bepakking. Moest op de Duitse autobahn wel de vering ( serie 1 ) op sport zetten anders bleef ie deinen. Maar reed toch nog 1 op 11.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Het is heel simpel zolang als de plunjerdruk lager is dan de systeemdruk (of werkdruk), kan de hoogteregelaar je auto nog omhoog houden, bij een Xm Break is de opgegeven belading meer dan 700kg, dus er kan heel wat in.
Wat betreft DiRaVi vs DiRass, met DiRaVi heb je een 7-plunjer HP pomp, dus die komt een stukje sneller omhoog, maar uiteindelijk heeeft ieder HP systeem toch dezelfde werkdruk.
Maar realiseer je wel dat de draagarmlagers (ADAL in forumspeak) de zwakke schakel zijn, een klein stukje rijden met overgewicht kan net je lagers om zeep helpen. Da’s een rotklus om te doen en een lagerset per arm is dacht ik al zo’n 50EUR.
Heb je lage boldruk (achter) dan heb je bij overbelading bijzonder weinig veerweg over. Het gevolg is dat je vering zeer progressief wordt en wil gaan stuiteren, terwijl je dempers dit niet kunnen onderdrukken. De sportstand kan wat helpen, maar het weggedrag lijdt er zeker onder.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik ben in een TCT die ik een paar jaar geleden had wel eens met 5 volwassenen plus bagage voor een lang weekend op pad geweest. Kwam prima en vlot omhoog. Hij veerde veel lekkerder dan leeg. Vooral over van die glooiingen op de snelweg.
Groet,
L