Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik werd vanmorgen fijntjes mijn bed uigebelt door mijn vrouw met de mededeling dat de auto niet meer openging. en ze wilde toch wel graag naar huis na haar nachtdienst. de afstandsbediening deed het niet meer, en de sleutel gaat wel gewoon rond in het slot, maar er gebeurd niks.
dat die a.b. een beetje vaag was was bekend. nu doet ie het helemaal niet meer. (er zitten net nieuwe batterijen in ) is er een manier om die A.B. te vervangen of te repareren?
en waarom krijg ik hem niet gewoon met de sleutel open. slechts na veel proberen en moeilijk doen gaat ie soms wel open met de sleutel.
volgens mij heeft dit te maken met de electronische beveiliging die in je AB systeem zit ingebouwd. Heb met de rover van mijn pa destijds het zelfde gedonder gehad. AB op sleutel deed het niet en portieren kreeg j eNIET open met sleutel. Volgens dealer had het ook geen zin om raampje in te tikken. De deur kreeg je er misschien wel mee open maar de wagen zou hoe dan ook niet starten dan.
Bij die rover hebben ze toen de AB ONTVANGER unit moeten vervangen….
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
De sloten in de deur gaan ronddraaien als er een “vreemd” type sleitel gebruikt vordt. Dus een sleutel van een andere Citroën. Maar dit systeem is blijkbaar niet helemaal doordacht want bij de orginele sleutel gebeurt dit ook maar al te vaak, zeker als de sleutel al wat aan het verslijten is. Oplossing is gewoon een nieuwe sleutel bestellen bij Citroën of je sloten vervangen.
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik ben aan het zoeken op de onvolprezen yahoolijst van het xm gebeuren.
helaas kan ik maar in 100 berichten tegelijk zoeken wat het een langdurige aangelegenheid maakt. dit is wat ik reeds zelf gevonden
De deur sloten van onze XM Break (1992) werken niet meer, dwz. het
draaien van de sleutel heeft niet meer tot gevolg dat de deuren op
slot gaan.
De infra rood afstndbediening doet het helaas ook niet meer, ik denk
dat de schakelaar in de zender kapot is.
Voordat ik nu nieuwe sloten laat monteren heb ik nog twee vragen :
1) Is het mogelijk de deursloten te demonteren en schoon te maken in
de hoop dat ze het daarna weer doen? Zo ja, hoe doe je dat ?
2) Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat men de infra-rood
afstandbediening eenvoudig door de afstand bediening (radio
frequentie) van een andere Citroen (Saxo ?) kan vervangen. Klopt dat ?
Alvast bedankt
groeten
Jint,
Er zijn in de nevenhandel inderdaad losse setjes te koop. Bestaat uit
een relais wat het originele relais vervangt en 2
afstandsbedieningen. Werkt radiofrequent.
Ik heb het in mn AX zitten, werkt probleemloos. Kun je je sloten
laten zitten.
Succes, Jaap
Hoi Jint,
Ik heb een maand geleden een deurslot gedemonteerd en schoongemaakt want ik
had hetzelfde probleem. Het enige wat je nodig hebt is een inbussleutel om
het slot te demonteren, en een spuitbus kruipolie.
De inbus zit aan de zijkant van je deur, de inbusschroef moet je er helemaal
uitdraaien. Het blokje waar het slot in zit kun je nu schuin naar voren
kantelen en er uit nemen. Soms zit deze wat vastgekoekt aan de deur, je kunt
dan door het gat van de inbus nog even een zetje geven.
Het blokje is van koper met daarom heen het zwarte plastic omhulsel wat snel
afbreekt, pas op dus bij het verwijderen! (Bij mij is er nu een hapje uit)
Het slot zelf bestaat uit verassend veel onderdeeltjes, in elkaar schuivende
delen, kogeltjes en een borgpennetje. Veel wordt duidelijk na langdurig
inspuiten met kruipolie en wrikken met de sleutel. Al met al een klusje van
een uur.
Ga wel rustig te werk in een schone en overzichtelijke omgeving i.v.m.
wegspringende kogeltjes en borgpennetjes etc.
Binnenkort ga ik het slot aan de bijrijderskant onder handen nemen. Ik zal
dan met de digicamera een fotoverslagje maken.
Mijn slot werk nu weer perfect met de reservesleutel die ik later heb laten
bijmaken. De originele sleutel is te ver afgesleten waardoor deze net niet
meer lang genoeg is om de balletjes opzij te drukken. Voor wie wil weten wat
ik hiermee bedoel, demonteer eerst je slot.
Groet frank
Deursloten demonteren en/of vervangen in een XM is heel makkelijk. In
de deur zit net boven de slotvanger een rubber dopje ter hoogte van de
handgreep. Als je dit er uit haald zit daar een imbusboutje achter.
Draai dit er uit en je trekt het slot van de buitenkant uit de deur.
Het rubber tussen slot en deur blijft aan de deur zitten. Soms zit het
slot aardig vastgeplakt aan dit rubber, probeer dan in eerste instantie
harder te trekken aan het slot en niet te wrikken met een
schroevendraaier. Het kunststof is namelijk nogal bros.
Ik heb hier ook nog een paar slechte sloten liggen, zal straks eens
kijken of dat open te maken is.
Groet,
Lucas
Je kunt de IR ab vervangen door een universele. Kost je ca. 90 euro en is te
koop bij de meeste citroen specialisten en/of de Brezan.
Gr.
Sander
hallo heren,
Is het mogelijk om het deur slot aan de bestuurderskant uit te
wisselen met de passagierskant.(Het gedeelte waar de sleutel in
gaat).
gegroet Henk .
Henk,
De sloten (cylinders !) van linker- en rechterportier zijn identiek en kunnen
zonder problemen gewisseld worden/
Heb dit zelf al eerder gedaan bij mij vorige omdat het linkerslot door slijtage
steeds slechter ging functioneren (met name de cv werkte op een gegeven moment
vrijwel niet meer op het linker slot.
Wel heb ik geleerd dat smeren (ook speciale slotspray) het slecht functioneren
alleen maar erger maakte. Blijkbaar heeft de cv een bepaalde weerstand van het
slot nodog (indrukken) om te kunnen functioneren en de pal van de cv mee te
nemen als de sleutel wordt gedraaid.
Na uitwassen in wasbenzine heeft het slot nog lang goed gewerkt.
Con bedankt voor de tip ,het probleem begon bij mij ook met het
smeren.
Ten eerste had ik er slotontdooier in gespoten toen reageerde hij al
moeilijk ,een beetje olie erbij doet wonderen dacht ik nou toen begon
de ellende pas goed ,ik zal hem eens goed reinigen.
Hoi medezwevers,
Als je je auto niet meer in kunt doordat de sloten doordraaien, zijn
volgens mij of de sloten versleten of, maar dat is waarschijnlijker,
is je sleutel afgesleten. Probeer maar eens of alle reservesleutels
nog steeds werken op de alle deursloten en het contactslot. Vaak zie
je aan de afgeronde tandjes van de baart van de sleutel dat de
sleutel toch wel aan slijtage onderhevig is. Dit probleem komt ook
vaak voor bij Xantia, Berlingo en Jumpy. Deze sloten hebben allemaal
hetzelfde principe van doorduwen en dan draaien om te openen of te
sluiten.
Bij de Xm berline is er altijd de mogelijkheid om de auto in te komen
door de rechter unit van de kentekenverlichting te verwijderen. Dan
kun je bij de slotstang komen van het cilinderslot van de
kofferklepvergrendeling. Als je de slotstang beweegt dan kan je de
kofferklep van het slot afhalen. Als je akku niet plat staat, dan kun
je hiermee dus ook alle portieren openen want door het verschuiven
van de slotstang zal de centrale portiervergrendeling alle deuren
opengooien.
T'is maar dat je het weet....
Paul
Hallo
Je moet inderdaad de sleutel iets kunnen induwen om het slot te
openen,alleen draaien is niet genoeg.Door het steeds gebruiken van de
afstandsbediening onstaat er een "kalklaagje" tussen de te bewegen
onderdelen echter niet om de sleutel rond te draaien wel wordt het
induwen onmogelijk.Dus demonteren van het slot en alles laten
intrekken met bvb WD40.Nadien verder demonteren,wat nu mogelijk moet
zijn,reinigen en terug monteren.Om het zaakje te openen moet je wel
een borgpen doorslaan en die is moeilijk te vinden door al die
aanslag.
Gouden tip:Af en toe de deuren openen met de sleutel dan kan je dat
vastzitten vermijden.
groeten jan
Mag ik ook even een probleempje voorleggen?
Sinds het invallen van de winter van 2001/2002 doet de centrale
deurvergrendeling het niet meer altijd. Ik heb hierbij een uitzonderlijk
algoritme geconstateerd.
1> hij doet het vaker niet bij openen dan bij sluiten.
2> als ik de sleutel in het deurslot omdraai zie ik wel de binnenverlichting
aangaan, dus het is niet het contact in de deur(?)
3> bij warm weer werkt de centrale vergrendeling wel.
Iemand een idee??
Henk
Nij aankoop van de mijne ook een hoop gesodemieter met de slotjes: de
bestuurderskant is vervangen, maar de passagierskant doet het ook niet
fantastisch. E,e,a is wel afhankelijk van welke sleutel, de nieuwe werkt
vaak wel op de passagierkant, de oude niet. Ik denk dat de slotjes erg
gevoelig zijn voor de "scherpte" van de sleutel, mischien een nieuwe
bestellen ? Ook moeten de sleutels er helemaal ingeduwd worden. Heb je ook
al geprobeerd de slotjes te smeren ?
VrGr
Jaap
Beste Henk,
Heb onlangs dezelfde problemen gehad, slot werkte niet meer met masterkey daarna
nog even met reservesleutel en toen gebeurde er niks meer. Deze problemen traden
ook tijdens de eerste koude winterdagen waardoor ik eerst dacht dat het slot
bevroren was. Heb gewoon het slot vervangen door een nieuwe unit, helaas heb je
dan wel een sleutel erbij . Kosten 30 euro.
Succes,
Jaap,
Let op het 2de punt van het "algoritme": "als ik de sleutel in het deurslot
omdraai zie ik wel de binnenverlichting aangaan".
Volgens mij is het daarom niet het contact in de deur. Ook al niet omdat het
probleem zich plotseling bij beide deuren voordoet.
Andere iedeeen?
Beste Falco, ik heb hier geen goede ervaringen mee. De XM deursloten hebben twee
beveiligingen, de eerste "normale" is het slot zelf, de tweede is een plastic
schuifje in de bodem van het slot. Dat voorkomt dat je met een haarspeld of zo
het slot kunt openen, de echte sleutel moet er helemaal in. Dit breekt, als het
slot wat ouder / vaster is nogal eens af. Resultaat? Je kunt de sleutel bewegen
wat je wil, het slot werkt niet meer. Ik heb (na veel proberen en prutsen) mijn
versleten cylinders alledrie vervangen (nieuw setje bij Bartt Ebben besteld,
gebruikt kon ik nergens iets krijgen dat beter was dan mijn eigen kapotte spul)
Werkt alweer twee jaar prima... Je kunt ook de cylinder van het rechterslot in
het linker zetten, dan werkt de bestuurderskant weer... ik heb geen
afstandsbediening, dus de sloten zijn wel essentieel.
(Ik draai mijn auto graag goed op slot, woon in de randstad, en er lopen nogal
wat vage figuren op straat rond die maar al te graag willen "overnachten" in
zo'n luxe bak... beter dan onder de brug toch? Spuitjes en zo blijven dan lekker
liggen... nee dank je wel...)
De cylinders gaan overigens makkelijk uit de sloten, aan de zijkant van de deur
zit een gaatje waar een inbusboutje de cylinder vasthoud, beetje losdraaien
(niet helemaal eruit dan valt-ie ergens ver weg) en je schuift de cylinder er zo
uit.
succes ermee,
Om over de portiersloten verdr te gaan. ik heb makkelijk praten. ik heb
omdat de garage waar ik werk ook sloopt genoeg reserveonderdelen klaar
liggen om het zaakje weer goed aan de gang te krijgen. dat ligt anders als
je aan de straat of in je garage aan je auto aan het werk bent en deze ieder
moment beschikbaar moet zijn. Bij veel roest krijg je de binnenste cylinder
van het slot niet open of gangbaar. het garagehandboek heeft het overigens
over een setje dat van citroen is waar je aan de hand van het sleutelnummer
een passend slot kan maken. maar dan moet de binnenste cylinder (met de
palletjes op maat van de sleutel dus) open. zie dat maar eens voor elkaar te
krijgen bij een auto die tien jaar aan zee gestaan heeft en nooit is
gesmeerd. Dit gebeurd het vaakst bij exclusive en ambiance uitvoeringen, die
hebben een ir afstandsbediening dus die sleutels worden minder vaak voor de
deuren gebruikt en dus ook gesmeerd, dat is nodig bij gebruik.....
Met vriendelijke groeten.
De laatste weken erg veel moeite met mijn rechter deurslot
Vandaag slot er uit gehaald, blijkt dat hij na 315000 km versleten is, het
plastic lipje in de cylinder die het slot moet engageren is versleten.
Koffer slot bleek ook al eens omgewisseld te zijn, alleen de rechter deur
werkt nog.
Cylinder maar op “schroevendraaier” gezet, met een kogeltje zodat ik hem
altijd met elke willekeurige sleutel kan openmaken.
(Welke idioot wil nou inbreken in een XM, een junk slaat toch wel het ruitje
in)
Nu de vraag, ik wil eigenlijk een nieuw setje sloten, zonder het kontaktslot
te verwisselen, dus voor mijn eigen sleutel. Wat zijn de mogelijkheden
Een van de mogelijkheden is de officiele cit-dealer. Deze heeft een
gereedschapsset ( 9003-T) waarmee hij de horizontale en verticale stiftjes kan
maken en aanpassen adh van het sleutelnummer. Hij gebruikt daarvoor een
standaard (portier-, achterklep-, of handschoenkastjes-) slot en een tabel om
het sleutelnummer om te zetten naar een code.
Over de kosten hiervan heb ik geen enkel idee. Als er CV op de auto zit kun je
ook overwegen om een slot plus sleutel bij de sloop te halen en een
radiografische afstandsbediening te monteren. Slijten je sloten ook niet meer.
Dit kost 200,- en 10 min werk.
Hallo... die ken ik. Ik heb ook (ongeveer dezelfde volgorde als Wiebe
beschrijft) toen ik mijn XM net had de deursloten uitelkaar gehaald. Toen ik 'm
kocht kon je de deuren met alles open maken, dat kwam omdat alle cylinders en zo
vastgeroest waren. Toen ik 'm ging smeren kwamen ze los en deden de sloten 't
dus helemaal niet meer. Het plastic deel dat door de punt van de slutel
ingedrukt wordt is eesentieel. En niet te repareren, o ja, en breekt lekker
makkelijk af. Ik heb toen alle sloten vervange, een compleet setje bij B.Ebben
kostte ik dacht iets van 150 piek. Het enige slot dat ik heb laten zitten was
het dashboardkastje. Dat kreeg ik om mij nog steeds niet bekende reden niet
eruit... En ik wilde niks afbreken.. daarbij zag ik niet zoveel nut in dat slot.
Ze zitten er alweer een dik jaar in, dit is de tweede winter en ze doen't nog
prima.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik heb in middels de sloten van de linker en rechter der uitgewisseld en nu kan ie in elk geval weer open met de sleutel.
Klasse thread Erik; als ik het hiermee niet voor elkaar krijg dan moet ik maar een nieuwe Jap kopen
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Ik heb een Xantia uit 2001, ook problemen met de afstandbediening gehad. Ik werd getipt op de deze forum om de sleutel in het contact te doen, contact temaken en even een van de knopjes op je afstandbediening ingedrukt te houden, en jawel de afstandbediening werkt weer.
Dat scheelt met 125 euro zoals ze bij de dealer hadden verteld. Er zou een gehele nieuwe in moeten. het lag namelijk niet aan de batterij maar aan de ontvanger in de auto.
Bedankt
MM
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004
- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Ik heb zojuist een nieuwe RF bediening voor mijn Xantia 1,9 HDI Millésime besteld bij Bart Ebbe. € 31,- inclusief verzendkosten en garantie.
Watersport / zeezeilen /energietechniek