over sloten en afstandsbedieningen (die niet werken)
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 20 juli 2004 04:33 PM

ik werd vanmorgen fijntjes mijn bed uigebelt door mijn vrouw met de mededeling dat de auto niet meer openging. en ze wilde toch wel graag naar huis na haar nachtdienst. de afstandsbediening deed het niet meer, en de sleutel gaat wel gewoon rond in het slot, maar er gebeurd niks.
dat die a.b. een beetje vaag was was bekend. nu doet ie het helemaal niet meer. (er zitten net nieuwe batterijen in ) is er een manier om die A.B. te vervangen of te repareren?
en waarom krijg ik hem niet gewoon met de sleutel open. slechts na veel proberen en moeilijk doen gaat ie soms wel open met de sleutel.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 20 juli 2004 04:59 PM
  [ # 1 ]

volgens mij heeft dit te maken met de electronische beveiliging die in je AB systeem zit ingebouwd. Heb met de rover van mijn pa destijds het zelfde gedonder gehad. AB op sleutel deed het niet en portieren kreeg j eNIET open met sleutel. Volgens dealer had het ook geen zin om raampje in te tikken. De deur kreeg je er misschien wel mee open maar de wagen zou hoe dan ook niet starten dan.

Bij die rover hebben ze toen de AB ONTVANGER unit moeten vervangen….

Profiel  
 
xantippe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007

- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Gepost: 20 juli 2004 05:07 PM
  [ # 2 ]

De sloten in de deur gaan ronddraaien als er een “vreemd” type sleitel gebruikt vordt. Dus een sleutel van een andere Citroën. Maar dit systeem is blijkbaar niet helemaal doordacht want bij de orginele sleutel gebeurt dit ook maar al te vaak, zeker als de sleutel al wat aan het verslijten is. Oplossing is gewoon een nieuwe sleutel bestellen bij Citroën of je sloten vervangen.

Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit

Vorige

Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 20 juli 2004 05:12 PM
  [ # 3 ]

ik ben aan het zoeken op de onvolprezen yahoolijst van het xm gebeuren.
helaas kan ik maar in 100 berichten tegelijk zoeken wat het een langdurige aangelegenheid maakt.  Mad   dit is wat ik reeds zelf gevonden

De deur sloten van onze XM Break (1992werken niet meerdwzhet
draaien van de sleutel heeft niet meer tot gevolg dat de deuren op
slot gaan
.

De infra rood afstndbediening doet het helaas ook niet meerik denk
dat de schakelaar in de zender kapot is
.

Voordat ik nu nieuwe sloten laat monteren heb ik nog twee vragen :

1Is het mogelijk de deursloten te demonteren en schoon te maken in
de hoop dat ze het daarna weer doen
Zo jahoe doe je dat ?

2Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat men de infra-rood
afstandbediening eenvoudig door de afstand bediening 
(radio
frequentie
van een andere Citroen (Saxo ?) kan vervangenKlopt dat ?

Alvast bedankt

groeten 
Jint,

Er zijn in de nevenhandel inderdaad losse setjes te koopBestaat uit
een relais wat het originele relais vervangt en 2
afstandsbedieningen
Werkt radiofrequent.
Ik heb het in mn AX zittenwerkt probleemloosKun je je sloten
laten zitten
.

SuccesJaap 
Hoi Jint,
Ik heb een maand geleden een deurslot gedemonteerd en schoongemaakt want ik
had hetzelfde probleem
Het enige wat je nodig hebt is een inbussleutel om
het slot te demonteren
en een spuitbus kruipolie.
De inbus zit aan de zijkant van je deurde inbusschroef moet je er helemaal
uitdraaien
Het blokje waar het slot in zit kun je nu schuin naar voren
kantelen en er uit nemen
Soms zit deze wat vastgekoekt aan de deurje kunt
dan door het gat van de inbus nog even een zetje geven
.
Het blokje is van koper met daarom heen het zwarte plastic omhulsel wat snel
afbreekt
pas op dus bij het verwijderen! (Bij mij is er nu een hapje uit)
Het slot zelf bestaat uit verassend veel onderdeeltjesin elkaar schuivende
delen
kogeltjes en een borgpennetjeVeel wordt duidelijk na langdurig
inspuiten met kruipolie en wrikken met de sleutel
Al met al een klusje van
een uur
.
Ga wel rustig te werk in een schone en overzichtelijke omgeving i.v.m.
wegspringende kogeltjes en borgpennetjes etc.

Binnenkort ga ik het slot aan de bijrijderskant onder handen nemenIk zal
dan met de digicamera een fotoverslagje maken
.

Mijn slot werk nu weer perfect met de reservesleutel die ik later heb laten
bijmaken
De originele sleutel is te ver afgesleten waardoor deze net niet
meer lang genoeg is om de balletjes opzij te drukken
Voor wie wil weten wat
ik hiermee bedoel
demonteer eerst je slot.

Groet frank 
Deursloten demonteren en/of vervangen in een XM is heel makkelijkIn
de deur zit net boven de slotvanger een rubber dopje ter hoogte van de
handgreep
Als je dit er uit haald zit daar een imbusboutje achter.
Draai dit er uit en je trekt het slot van de buitenkant uit de deur.
Het rubber tussen slot en deur blijft aan de deur zittenSoms zit het
slot aardig vastgeplakt aan dit rubber
probeer dan in eerste instantie
harder te trekken aan het slot en niet te wrikken met een
schroevendraaier
Het kunststof is namelijk nogal bros.

Ik heb hier ook nog een paar slechte sloten liggenzal straks eens
kijken of dat open te maken is
.

Groet,

Lucas 
Je kunt de IR ab vervangen door een universeleKost je ca90 euro en is te
koop bij de meeste citroen specialisten en
/of de Brezan.

Gr.

Sander 
hallo heren,
Is het mogelijk om het deur slot aan de bestuurderskant uit te
wisselen met de passagierskant
.(Het gedeelte waar de sleutel in
gaat
).

gegroet Henk 
Henk,

De sloten (cylinders !) van linkeren rechterportier zijn identiek en kunnen
zonder problemen gewisseld worden
/
Heb dit zelf al eerder gedaan bij mij vorige omdat het linkerslot door slijtage
steeds slechter ging functioneren 
(met name de cv werkte op een gegeven moment
vrijwel niet meer op het linker slot
.
Wel heb ik geleerd dat smeren (ook speciale slotsprayhet slecht functioneren
alleen maar erger maakte
Blijkbaar heeft de cv een bepaalde weerstand van het
slot nodog 
(indrukkenom te kunnen functioneren en de pal van de cv mee te
nemen als de sleutel wordt gedraaid
.
Na uitwassen in wasbenzine heeft het slot nog lang goed gewerkt
Con bedankt voor de tip ,het probleem begon bij mij ook met het
smeren
.
Ten eerste had ik er slotontdooier in gespoten toen reageerde hij al
moeilijk 
,een beetje olie erbij doet wonderen dacht ik nou toen begon
de ellende pas goed 
,ik zal hem eens goed reinigen
Hoi medezwevers,

Als je je auto niet meer in kunt doordat de sloten doordraaienzijn
volgens mij of de sloten versleten of
maar dat is waarschijnlijker,
is je sleutel afgesletenProbeer maar eens of alle reservesleutels
nog steeds werken op de alle deursloten en het contactslot
Vaak zie
je aan de afgeronde tandjes van de baart van de sleutel dat de
sleutel toch wel aan slijtage onderhevig is
Dit probleem komt ook
vaak voor bij Xantia
Berlingo en JumpyDeze sloten hebben allemaal
hetzelfde principe van doorduwen en dan draaien om te openen of te
sluiten
.
Bij de Xm berline is er altijd de mogelijkheid om de auto in te komen
door de rechter unit van de kentekenverlichting te verwijderen
Dan
kun je bij de slotstang komen van het cilinderslot van de
kofferklepvergrendeling
Als je de slotstang beweegt dan kan je de
kofferklep van het slot afhalen
Als je akku niet plat staatdan kun
je hiermee dus ook alle portieren openen want door het verschuiven
van de slotstang zal de centrale portiervergrendeling alle deuren
opengooien
.
T'is maar dat je het weet....

Paul 
Hallo
Je moet inderdaad de sleutel iets kunnen induwen om het slot te 
openen
,alleen draaien is niet genoeg.Door het steeds gebruiken van de 
afstandsbediening onstaat er een 
"kalklaagje" tussen de te bewegen 
onderdelen echter niet om de sleutel rond te draaien wel wordt het 
induwen onmogelijk
.Dus demonteren van het slot en alles laten 
intrekken met bvb WD40
.Nadien verder demonteren,wat nu mogelijk moet 
zijn
,reinigen en terug monteren.Om het zaakje te openen moet je wel 
een borgpen doorslaan en 
die is moeilijk te vinden door al die 
aanslag.
Gouden tip:Af en toe de deuren openen met de sleutel dan kan je dat 
vastzitten vermijden
.
groeten jan 
Mag ik ook even een probleempje voorleggen?

Sinds het invallen van de winter van 2001/2002 doet de centrale
deurvergrendeling het niet meer altijd
Ik heb hierbij een uitzonderlijk
algoritme geconstateerd
.

1hij doet het vaker niet bij openen dan bij sluiten.
2als ik de sleutel in het deurslot omdraai zie ik wel de binnenverlichting
aangaan
dus het is niet het contact in de deur(?)
3bij warm weer werkt de centrale vergrendeling wel.

Iemand een idee?? 
Henk
Nij aankoop van de mijne ook een hoop gesodemieter met de slotjes
de
bestuurderskant is vervangen
maar de passagierskant doet het ook niet
fantastisch
E,e,a is wel afhankelijk van welke sleutelde nieuwe werkt
vaak wel op de passagierkant
de oude nietIk denk dat de slotjes erg
gevoelig zijn voor de 
"scherpte" van de sleutelmischien een nieuwe
bestellen 
Ook moeten de sleutels er helemaal ingeduwd wordenHeb je ook
al geprobeerd de slotjes te smeren 
?

VrGr
Jaap 
Beste Henk,
Heb onlangs dezelfde problemen gehadslot werkte niet meer met masterkey daarna
nog even met reservesleutel en toen gebeurde er niks meer
Deze problemen traden
ook tijdens de eerste koude winterdagen waardoor ik eerst dacht dat het slot
bevroren was
Heb gewoon het slot vervangen door een nieuwe unithelaas heb je
dan wel een sleutel erbij 
Kosten 30 euro.
Succes
Jaap,

Let op het 2de punt van het "algoritme""als ik de sleutel in het deurslot
omdraai zie ik wel de binnenverlichting aangaan"
.
Volgens mij is het daarom niet het contact in de deurOok al niet omdat het
probleem zich plotseling bij beide deuren voordoet
.

Andere iedeeen
Beste Falcoik heb hier geen goede ervaringen meeDe XM deursloten hebben twee
beveiligingen
de eerste "normale" is het slot zelfde tweede is een plastic
schuifje in de bodem van het slot
Dat voorkomt dat je met een haarspeld of zo
het slot kunt openen
de echte sleutel moet er helemaal inDit breektals het
slot wat ouder 
vaster is nogal eens afResultaatJe kunt de sleutel bewegen
wat je wil
het slot werkt niet meerIk heb (na veel proberen en prutsenmijn
versleten cylinders alledrie vervangen 
(nieuw setje bij Bartt Ebben besteld,
gebruikt kon ik nergens iets krijgen dat beter was dan mijn eigen kapotte spul)
Werkt alweer twee jaar prima... Je kunt ook de cylinder van het rechterslot in
het linker zetten
dan werkt de bestuurderskant weer... ik heb geen
afstandsbediening
dus de sloten zijn wel essentieel.
(
Ik draai mijn auto graag goed op slotwoon in de randstaden er lopen nogal
wat vage figuren op straat rond 
die maar al te graag willen "overnachten" in
zo
'n luxe bak... beter dan onder de brug toch? Spuitjes en zo blijven dan lekker
liggen... nee dank je wel...)

De cylinders gaan overigens makkelijk uit de sloten, aan de zijkant van de deur
zit een gaatje waar een inbusboutje de cylinder vasthoud, beetje losdraaien
(niet helemaal eruit dan valt-ie ergens ver weg) en je schuift de cylinder er zo
uit.


succes ermee, 
Om over de portiersloten verdr te gaanik heb makkelijk pratenik heb
omdat de garage waar ik werk ook sloopt genoeg reserveonderdelen klaar
liggen om het zaakje weer goed aan de gang te krijgen
dat ligt anders als
je aan de straat of in je garage aan je auto aan het werk bent en deze ieder
moment beschikbaar moet zijn
Bij veel roest krijg je de binnenste cylinder
van het slot niet open of gangbaar
het garagehandboek heeft het overigens
over een setje dat van citroen is waar je aan de hand van het sleutelnummer
een passend slot kan maken
maar dan moet de binnenste cylinder (met de
palletjes op maat van de sleutel dus
openzie dat maar eens voor elkaar te
krijgen bij een auto 
die tien jaar aan zee gestaan heeft en nooit is
gesmeerd
Dit gebeurd het vaakst bij exclusive en ambiance uitvoeringen, die
hebben een ir afstandsbediening dus die sleutels worden minder vaak voor de
deuren gebruikt en dus ook gesmeerd
dat is nodig bij gebruik.....

Met vriendelijke groeten
De laatste weken erg veel moeite met mijn rechter deurslot
Vandaag slot er uit gehaald
blijkt dat hij na 315000 km versleten ishet
plastic lipje in de cylinder 
die het slot moet engageren is versleten.
Koffer slot bleek ook al eens omgewisseld te zijnalleen de rechter deur
werkt nog
.

Cylinder maar op “schroevendraaier” gezetmet een kogeltje zodat ik hem
altijd met elke willekeurige sleutel kan openmaken
.
(
Welke idioot wil nou inbreken in een XMeen junk slaat toch wel het ruitje
in
)

Nu de vraagik wil eigenlijk een nieuw setje slotenzonder het kontaktslot
te verwisselen
dus voor mijn eigen sleutelWat zijn de mogelijkheden 
Een van de mogelijkheden is de officiele cit-dealerDeze heeft een
gereedschapsset 
9003-Twaarmee hij de horizontale en verticale stiftjes kan
maken en aanpassen adh van het sleutelnummer
Hij gebruikt daarvoor een
standaard 
(portier-, achterklep-, of handschoenkastjes-) slot en een tabel om
het sleutelnummer om te zetten naar een code
.
Over de kosten hiervan heb ik geen enkel ideeAls er CV op de auto zit kun je
ook overwegen om een slot plus sleutel bij de sloop te halen en een
radiografische afstandsbediening te monteren
Slijten je sloten ook niet meer.
Dit kost 200,- en 10 min werk
Hallo... die ken ikIk heb ook (ongeveer dezelfde volgorde als Wiebe
beschrijft
toen ik mijn XM net had de deursloten uitelkaar gehaaldToen ik 'm
kocht kon je de deuren met alles open maken, dat kwam omdat alle cylinders en zo
vastgeroest waren. Toen ik '
m ging smeren kwamen ze los en deden de sloten 't
dus helemaal niet meer. Het plastic deel dat door de punt van de slutel
ingedrukt wordt is eesentieel. En niet te repareren, o ja, en breekt lekker
makkelijk af. Ik heb toen alle sloten vervange, een compleet setje bij B.Ebben
kostte ik dacht iets van 150 piek. Het enige slot dat ik heb laten zitten was
het dashboardkastje. Dat kreeg ik om mij nog steeds niet bekende reden niet
eruit... En ik wilde niks afbreken.. daarbij zag ik niet zoveel nut in dat slot.
Ze zitten er alweer een dik jaar in, dit is de tweede winter en ze doen'
t nog
prima
Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 21 juli 2004 01:34 AM
  [ # 4 ]

ik heb in middels de sloten van de linker en rechter der uitgewisseld en nu kan ie in elk geval weer open met de sleutel.

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 03 oktober 2004 12:50 PM
  [ # 5 ]

Klasse thread Erik; als ik het hiermee niet voor elkaar krijg dan moet ik maar een nieuwe Jap kopen Laughing

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
xantia gek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 31-07-2010

Gepost: 31 juli 2010 12:44 PM
  [ # 6 ]

Ik heb een Xantia uit 2001, ook problemen met de afstandbediening gehad. Ik werd getipt op de deze forum om de sleutel in het contact te doen, contact temaken en even een van de knopjes op je afstandbediening ingedrukt te houden, en jawel de afstandbediening werkt weer.

Dat scheelt met 125 euro zoals ze bij de dealer hadden verteld. Er zou een gehele nieuwe in moeten. het lag namelijk niet aan de batterij maar aan de ontvanger in de auto.

Bedankt

MM

Profiel  
 
JanwillemTak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004

- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Gepost: 07 april 2012 06:18 PM
  [ # 7 ]

Ik heb zojuist een nieuwe RF bediening voor mijn Xantia 1,9 HDI Millésime besteld bij Bart Ebbe. € 31,- inclusief verzendkosten en garantie.

Watersport / zeezeilen /energietechniek

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook