Totaal aantal Berichten: 678
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Daar ben ik weer! Heb een paar tweede hands mislampen (origineel) op de kop getikt voor in de Saxo, het monteren en vervangen van de lampen en de bedieningshandel was geen probleem.
Nu komte het probleem, (lees uitdaging) ik wil de lampen graag aansluiten zoals het origineel hoort, aangezien er op mijn “low budget"Saxo geen bedrading is voorbereid zal ik het zelf moeten aanleggen.
De handel met mistlamp bediening er op vertoont geen verschil met de handel waar geen mistlamp bediening op zit, had voor de zekerheid de bedrading allemaal gecheckt.
Ga er voor het gemak maar van uit dat de kabelboom in de stuurkolom al wel voorzien is van de nodige bedrading, maar waar zit het relais voor de mistlampen en hoe weet ik waar de bedrading op aangesloten moet worden.
ok nog een originele armsteun gescoord op de sloop vanmorgen, direct gemonteerd en gaat voor veel comfortabele kilometers zorgen,zal in de loop van vandaag even foto’s plaatsen.
Hoop echt dat iemand mij in begrijpelijke taal kan uitleggen hoe ik de lampen via de originele schakelaar aan de praat ga krijgen!
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
even kort vraagje over die armsteun: Waar wordt die gemonteerd? ik zie namelijk aan de binnenzijde van mijn stoel geen montage punt of zit die daar niet? Kun je dat misschien duidelijk fotograferen? want zoiets lijkt mij ook erg fijn.
- Saxo 538 spot
De steun word vastgemaakt aan de rails waar de stoel op glijd, aan het einde van de rail zijn twee gaatjes over waar je de steun op vastmaakt.
Als ik tijd heb zal ik er even een detail foto van maken, en ook even van de armsteun zelf.
Het oogt erg hoog nu hij in de auto zit, maar schijn bedriegt! Het verhoogt het comfort aanzienlijk.
Ik wil ook zo’n Armsteun… zijn die schaars? groetjes
- Saxo 538 spot
alvast een foto van de armsteun zelf, morgen even kijken of ik tijd heb voor een detail foto van de bevestiging.
- Saxo 538 spot
Weet eigenlijk niet of ze schaars zijn, deze komt uit een vts versie dacht ik, meegenomen voor het schamelijke bedrag van 15 euro.
Ben er in ieder geval erg blij mee,een mooie aanvulling op mijn extreeem kaal uitgevoerde Saxo 1.0, nu alleen nog de mistlampen, is een uitdaging! maar komt ook vast wel goed met hulp hier van het forum.
Ziet er goed uit. Waar in de omgeving ben je geweest op een sloop?
Dan hoef ik daar niet te zoeken want daar ben jij al geweest dan! haha.
Zijn die dingen eigenlijk zeldzaam? En was het installeren van die mistlampjes op zich lastig of wel te doen? Veel gekloot met kabeltjes en monteren?
- Saxo 538 spot
Het monteren van de lampen was eigenlijk appeltje eitje, maar het elctrisch aansluiten is nog niet klaar, wil het op de originele manier aansluiten zodat ze werken met de richtings aanwijzer schakelaar, of hoe je dat ook wilt noemen, hier zit een stand op voor de achter mistlicht en ook eentje voor de voorste mistlampen.
Er is namelijk niets voorbereid met de bedrading, moet alles nog zelf leggen.Ik ben trouwens bij Pijffers in Raalte geweest, had er niet veel staan, ging eigenlijk heen voor een linker spiegel, maar kwam terug met een armsteun!
De knop op de richtingsaanwijzer is voor de achtermistlicht, voor de voorste mistlampen hoort er een knopje naast je 4 signalen knop en je achterruitverwarming
- Saxo 538 spot
Je hebt gelijk voor wat betreft de achter mistlicht, maar heb er een andere handel in gezet, ook afkomstig van een Saxo waar mistlampen wel standaart in de voorbumper zitten.
Deze handel heeft een schakeling voor zowel de achter als de voor mistlampen, weet niet of de schakelaar in de middenconsole origineel is, zoals jij het omschrijft, ook hier zal ik een foto van maken, maakt het misschien iets duidelijker.
- Saxo 538 spot
even gegoogled,
met mistlamp bediening achter,
met mistlamp bediening achter en voor,
Denk dat het nu iets duidelijker is wat ik bedoel.
heb je even een schema opgestuurd
dan mis ik niks in de tekstuitleg
- Saxo 538 spot
Ben nu even niet thuis om te kijken, maar alvast bedankt!
- Saxo 538 spot
Hey K_saxo, bedankt voor het schema,heb er veel aan, ben niet helemaal een leek op electronica gebied maar heb toch nog een vraagje, het schakelrelais voor de voorlampen is dat hetzelfde relais als van de achterste lampen? althans dat maak ik op uit het schema, en weet je misschien ook waar ik dat relais van de achterste lampen kan vinden dan?
Verder zal ik proberen om een gedetaileerde foto te maken van de armsteun voor jou, jan beverly, is allemaal erg simpel, hoop vandaag de foto te kunnen plaatsen!
- Saxo 538 spot
K-saxo, dacht dat afbeelding 71 het relais moet voorstellen, heb deze nog niet in huis, moet daar maar even voor kijken als ik weer tijd heb.
mistlichtachter werkt zonder relais. Deze zal je dus ook niet terugvinden in de zekeringskast binnen. 71 is idd een relais.
Principieel kan hiervoor een universele 5 polige relais voor worden gebruikt (kosten ca 8 euro voor particulieren in het reguliere circuit) het kan nuttig zijn om ook een “grondplaatje” mee te bestellen. (= een voetje waar de relais in past en je de bedrading netjes kan vastschroeven op een makkelijke wijze. Anders kan je gaan solderen achter het hoekje voor mij is dat geen probleem enkel als je minder dan 400 uur een soldeerbout vast hebt gehad raadt ik het af.
misschien is er nog ergens plek om deze gewoon in te klikken en te verbinden maar dit weet ik niet zeker.