Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ik heb ff een plaatje voor je gezocht en met 2 pijlen aangeven waar je moet zijn.
Bij de bovenste pijl zit een grote bout waarop de dynamo scharniert, deze moet je een slag losdraaien en daarna de moer losdraaien en je kunt de dynoma spannen.
Succes,
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Simple comme bonjour. Zij het dat je er in een opel kadett makkelijker bij kunt ... Maar inderdaad iets wat je prima zelf kunt doen.
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Nou makkelijk…
Laatst zelf gedaan, maar ik had er wel een persoon extra bij nodig om met een stuk staal als breekijzer de dynamo omlaag te drukken om de riem op de juiste spanning te zetten.
Hebben mensen hier nog handige tips voor?
Groet, Rogier
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Zo pak ik het meestal aan: zet een houten steel van bijvoorbeeld een hamer tussen de waterpomp (het metalen deel waar de slang op zit) en de dynamo. (Hoe langer de steel, hoe meer kracht je uit kunt oefenen). Druk de steel omlaag met de ene hand en draai met de andere hand de onderste moer vast (zit op een van de drie bouten waarmee de startmotor vastzit). Natuurlijk zorg je dat je een rateltje met dop 11 startklaar hebt, en daarna een dop 13 om de moer op de dynamo vast te draaien. Let op dat de moer waarmee de dynamo aan het blok zit wel los zit voor je gaat spannen, anders kun je aan de steel scheuren tot je een ons weegt…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
ik gebruik tegenwoordig een andere methode: de moer een heel weinig losdraaien zodat de riem nog onder spanning blijft staan en hierna met een stukje hout en een hamer de dynamo zodanig verdraaien dat de riem op de juiste spanning komt te staan. Ik had vroeger ook de nijging om de zaak teveel los te draaien waardoor je veel moeite moest doen om de spanning te behouden tijdens het weer vastdraaien.
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dus, samengevat: aan de bovenzijde de bout een slag los, aan de onderzijde de moer maar zo weinig los dat ie niet uit zichzelf gaat schuiven en dan de dynamo met zachte dwang omlaag wrikken tot er voldoende spanning op de riem staat?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Niet wrikken, maar tikken.
M.b.v. een klos hout en een zware hamer tik je de dynamo naar beneden en daarmee de v-snaar op spanning.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Roger.
Omdat het nu wat teveel werken tegen de klok is, dacht ik: ik vervang de dashboardlampjes even. Eerder gedaan en in mijn herinnering was het tellerblok er toen zo uit. Maar hoe krijg ik de tellerkabel ook alweer los. Ik heb hem onder de motorkap losgekoppeld (hij kan worden losgedraaid ter hoogte van het LHM-reservoir) maar hoe ontkoppel ik hem van de teller? Je kunt er ook zo geweldig goed bij…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 27935
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als het hetzelfde bij een serie 2 is dan moet je 2 soort vleugels indrukken om hem los te krijgen…
Ben er van de week ook nog mee aan het klooien geweest, ik heb er gewoon een punttang op gezet en hem eruit gewipt. Je kan er idd voor geen meter bij of zien wat je aan het doen ben.
Doe meteen een drupje olie in de kabel, dan blijft alles soepel lopen, ook nog een drupje olie achterin het tellerblok en bij de spliting onder de kap bij het LHM vat
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik heb hier echt te weinig geduld voor… Wat een gepruts met die kl$#@!% tellerkabel. Het is inderdaad een soort korfje waar de kabel met twee lipjes in geklemd zit. Bij mijn ex-break (serie 2) was dat geen enkel probleem, die wipte je zo los. Maar het is nu toch te donker (fijn, prutsen op de stoep). Vrijdag maar weer een poging wagen.
Voor de dynamo geldt hetzelfde. Die dikke bout was weet ik hoeveel slagen los, en hetzelfde gold voor de moer daaronder, maar denk maar niet dat ik de boel in beweging krijg… Maar goed, de riem ernaast zit toch ook wel wat los, dus ik moet nog wel wat meer nalopen.
Ik vind het eigenlijk te gênant voor woorden dat ik voor dit soort dingetjes al ben aangewezen op een garage, maar als ik zondag een beetje zorgeloos wil sturen, zit er weinig anders op. (kruipt ernstig teleurgesteld in zichzelf in een hoekje)
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 27935
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een soort garagelamp of LED lamp is wel fijn bij zulke werkzaamheden, zelfs als het licht is buiten
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ach,
die dashbordlampjes heb je Zondag niet nodig, dat ziet of hoort niemand maar die kabel losprutsen blijft een ellende het is de kunst om er iets om/op te klemmen waarmee je die korf naar de voorkant van de auto duwt.
Verder om de dynamo te verdraaien moet je ook nog ff die 2e bout van die stelbeugel aan de dynomakant een slag losdraaien kan die makkelijker scharnieren.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Die dikke onder het schoepje bedoel je?
Die riem hoor je met een beetje gasgeven namelijk heel aardig…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gebruik anders even een gekromde punttang, dus zo een met een knik, pak daarmee de kabel vast in de auto en met de andere hand trek je hem vanuit de motorruimte eruit. Klik en los is die. Zo doe ik het altijd en krijg hem altijd los. Is en blijft een pokke klusje maar werkt meestal wel op die manier.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971