





























Totaal aantal Berichten: 11796
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
René Jongejan schreef:La Léo schreef:Dus even iemand achter je aan laten rijden en dan zelf een flinke tussensprint trekken en als diegene achter je dan een dikke blauwe wolk uit de uitlaat ziet, is dat snel duidelijk.
Blauwe rook bij olieverbruik zie je met name als je vanaf een hoog toerental het gas los laat en op de motor rem.
Door de gesloten gasklep ontstaat er dan een onderdruk, waardoor langs alle mogelijkheden olie aangezogen kan worden, zoals langs zuigerveren en klepsteelafdichtringen.De oude BMW’s uit o.a. de 3-serie, ja die met de X-benen, lieten altijd blauwe rook zien, als het petje uit de jaren 80 via de afrit de snelweg verliet
BMW M10 blokken, die ouwe vierpittertjes uit de Neue Klasse t/m zo’n beetje de E30 MkI, waren er berucht om. Dat kwam omdat de uitlaatkleppen horizontaal onderin de kop lagen met tussen cilinder 2 & 3 het enige retourkanaal voor de olie. Als de oliedruk lekker op peil was, stonden de uitlaatkleppen permanent onder de olie doordat de afvoer uit de kop wat beperkt was. En als je dan weet dat die blokken altijd wat last van zwakke klepseals hadden… Maar goed, ik heb dat op mijn eigen Beierse Bommetje met veel plezier tegen bumperklevers gebruikt. Die meur verdwijnt ook niet zomaar meer uit je interieurfilter
Maar dit, uiteraard, geheel en al terzijde
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
La Léo schreef:
@ jaren 80 petjes hahaha!
Wist ik niet, dat het bij gas loslaten beter te zien is. Goeie info dus.
Ik heb weleens een Cadillac 7,7 liter meegemaakt met gare zuigerveren en daar zag je het vooral bij gas geven.
Hoeft niet hoor.
Blauwe rook bij gas loslaten is meestal versleten klepsealtjes.
Maar bij versleten zuigers(ringen) rookt hij juist bij veel gas geven op hogere toeren.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
geoarthc35 schreef:Graag gedaan, ik hoop gewoon dat je redelijk probleemloos van LaSix kan genieten en leert met de kleine onvolkomenheden te kunnen leven dat is nu eenmaal inherent aan een oude auto.
O maar dat doe ik ook hoor. Hier op het forum plaats je meestal alleen de problemen die je hebt. En omdat een CX nog nieuw voor mij is vraag en post ik veel.
Maar ik rij er bijna iedere dag mee en met heel veel plezier. Zij rijd super lekker.
Alleen probeer ik altijd alles tiptop in orde te krijgen. kleine onvolkomendheden kunnen vaal ook opgelost worden.
Er is nog een hele waslijst van zaken die ik ook nog wil gaan doen. Maar een regelmatig brandend olielampje is geen kleine onvolkomendheid. Maar dit is gelukkig opgelost.
Nu verder met de krukaskeering lekkage, als dat verholpen is (al dan niet met een middeltje) dan weer op naar het volgende.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Gisteren het flesje Toralin krukas-lekkage stop binnen gekregen.
Vanochtend in het blok gemikt. Ik ben benieuwd of het werkt. Maar zal nog even geduld moeten hebben. Volgens de gebruikershandleiding heeft het een slordige 150 km nrijden nodig om te gaan werken.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Succes met je placebo lekstop! hahaha
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Tsja met Lekke keerringen is er eigenlijk maar 1 echte oplossing: Vervangen!!!
Let op met dat spul dat het middel niet erger is dan de kwaal…..
Zeker als je middeltjes aan smeermiddelen gaat toevoegen!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Jaren 80 “petje” anno 2012…




























Totaal aantal Berichten: 9465
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zelfportret, Jaap?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Pijnlijk Rene…
Het lekken van de krukaskeering is sterk verminderd. Maar helaas nog niet helemaal over.
Dus het heeft geholpen maar net niet goed genoeg.
Ik laat het even nog voor wat het is omdat ik voorlopig toch geen tijd heb om het blok eruit te lepelen.
Ik denk dat dat pas ergens in juni of juli wordt.
Dan op naar het volgende.
Het spannings metertje op het dashbord komt net niet helemaal uit het grijze gedeelte.
Stationair zakt hij ver weg in het rode gedeelte.
Is dit normaal CX gedrag of is er iets aan de hand met de boordspanning?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat doet mijne ook. Is normaal volgens de specialisten. Als je alle verbruikers aanzet komt ie hoger! Het werkt dacht ik op stroom hoeveelheid..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Wat is je boordspanning bij +/- 2000 of rpm?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ah ok bedankt.
Ik zal vanavond eens gaan meten.
Omdat ik met mijn lengte 1.92m bijna met mijn kop tegen het dak zit wil ik de stoelverstelling die onder de bestuurderstoel zit verwijderen. Kan je deze gewoon weghalen en de stoel direct weer op de bodem schroeven?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik geloof het wel. Maar let wel op: de schroeven kunnen vastgerot zitten en dus afbreken. Het kan dus wel eens een vervelend klusje worden.
Wat hoort her roostertje in het midden onder je dashbord te doen?
Het zit net boven de midden console.
Er zitten twee schuifhandletjes aan. Maar in welke stand ik ze ook zet er komt nooit lucht door het roosterje heen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”