Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Vanuit Hedel heb ik een nieuw exemplaar van het bovendeel tellerkabel meegenomen (dank BasisBIX ). Daarmee hoop ik de vaak weigerende snelheidsmeter te verhelpen. Komende zaterdag is er een rit van de BX Club, hier in de buurt. Dan zie ik toch liever wel hoe hard ik ga, dat rijdt toch iets meer ontspannen. Ik zit nu zonder beschikking over de uitgebreide sleutelmogelijkheden bij mijn vader en met eigenlijk niet zo veel tijd. Is het voor een anti-techneut als ik onder niet ideale omstandigheden toch mogelijk om redelijk makkelijk die kabel te vervangen? Of kan ik daar beter even mee wachten?
En mocht het mogelijk zijn: Hoe? Ik weet niet eens hoe het dashboard los moet, en durf het niet zomaar los te trekken uit angst het oude plastic te slopen, dat gaat nog een leuke uitdaging worden dus.
citroenbxcx schreef:Wat een gave wagen zeg,weet nu sinds vandaag ook wie er mee rijdt
Ik hoop de volgende keer wel die mooie bak te zien
En ik hoop hem eens naast die rode Sport te kunnen zetten!
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Vraagt het eens aan de BX rijders bij de aankomende toerrit! Ik denk dat men ze jouw kunnen helpen hoe je deze klus klaart!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Dat lijkt me inderdaad ook een optie, maar liever heb ik het van tevoren gedaan zodat ik tijdens de rit ook een zichtbare snelheid heb. Of het moet op locatie, voor aanvang van de rit nog te doen zijn…
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Als je iets vroeger bent, en je neemt je gereedschap mee en de kabel… Wellicht dat dat uitkomst biedt..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Tellerbak losmaken:
- kapje achter stuur losmaken, zodat je later de tellerbak naar je toe kan trekken (zit vast met 2 schroeven, bereikbaar vanaf de onderkant).
- kapje boven de tellerbak loswippen. Volgens mij kan je ‘m het beste vanaf de ruitkant loswippen.
- dan kan je de twee boutjes bovenop los draaien
- onder zitten ook 2 boutjes, daar kan je bij door 2 gaten onder de stuurkolom (pak een pijpsleutel of verlengde ratel)
- vergeet niet de tellerkabel los te maken, daarna kan je ‘m naar je toe trekken en zo nodig andere stekkers los halen.
Hier zie je een foto waar de 2 plastic kappen zijn verwijderd:
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Bedankt! Stap voor stap en simpel beschreven, daar heeft een simpele geest als ik wat aan. Ik ga het proberen!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Succes! En mocht het niet lukken dan horen we ‘t wel .
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Komt zeker goed,als het goed is moet de Sport over een tijdje klaar zijn
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
We horen het hier op het forum vast wel tegen die tijd. En ik weet inmiddels dat jij vlak bij mijn ouders woont, dus dat is ook geen probleem.
Ik ga maar eens naar de BX, lekker prutsen.
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
hahah ja das maar een klein stukje rijden.
Veel succes met prutsen, en niks slopen
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Dat niks slopen is, eh, bijna gelukt. Ik zal er zo uitgebreid verslag van doen.
Wat ik voor de korte termijn het meest vervelend vind: de vering rechtsachter zit vast. Alsof de druk in de bol weg is. Bij het ophalen anderhalve week terug was alles normaal, maar nu viel me bij mijn korte rondje op dat de auto achter scheef veerde. Stilstaand bleek dat ik linksachter makkelijk in kon drukken, maar rechtsachter is loeihard. Dit is echt niet prettig om mee te rijden… Ik vrees dat hier weinig meer aan te doen is voor zaterdag? In dat geval overweeg ik ernstig om de rit niet te rijden met mijn BX…
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Staat hij wel goed op hoogte bij stilstand? Zoja, dan is waarschijnlijk de veerbol overleden. Met wat tips van ons kan je daar misschien nog even een andere bol opzetten (als dat het probleem is natuurlijk).
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
De hoogte was geloof ik wel goed. Dan moet ik blijkbaar nog ‘even’ een andere bol zien te regelen… Eigenlijk moet ik gewoon hard studeren voor het tentamen van volgende week. Ik zie niet echt een mogelijkheid om even een bol te gaan halen. Aan de andere kant, dit rijdt echt heel erg k*t… Ik overweeg serieus de mogelijkheid om zaterdag de rit maar niet te doen en bij iemand anders in te stappen…
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Goed, het hele verhaal. Ik dus vol goede moed op weg naar de BX met de broodnodige stukken gereedschap in mijn jaszak gestoken. Hij staat bij een vriend van me voor de deur, aangezien ik geen parkeerruimte bij mijn studentenwoning heb. Gezien het te vervangen onderdeel zou de deur waarschijnlijk open blijven staan, en langs de weg is dat niet handig. Ik wilde hem dus even op het weggetje achter het huis zetten. Ik had 30 meter achteruit kunnen rijden, maar waarom zou je, als je ook een kilometer vooruit kan rijden. Daarbij kwamen dus bovenstaande problemen met een veerbol naar boven. Bummer…
Eenmaal op een handige plek kon ik met het stappenplan van Vermond, wat van mijn gereedschap en wat geleend spul toch een eind komen. Na een poosje kwam die vriend van me terug van een tentamen en hij had wel zin om te helpen. Uitstekend, altijd gezellig natuurlijk. En ook uiterst handig, zo zou blijken. Toen de tellerbak eenmaal naar voren getrokken kon worden viel gelijk op dat de tellerkabel er los bij hing. Zonder dat wij er wat aan gedaan hadden… Op zijn minst verdacht. Zelf zou ik er niet al te veel van gedacht hebben (als ik me eenmaal op een ding heb ingesteld doe ik dat ook en denk ik verder niet te veel na, nu ik het zo neerzet heb ik een vrij beperkte geest ), maar die vriend kwam uiteraard met de gedachte dat de kabel gewoon los gezeten kan hebben. Dat zou ook het onregelmatig weigeren van de snelheidsmeter vorig jaar een stuk beter verklaren. Achteraf is het zo logisch… Daar moest verder onderzoek naar gedaan worden.
De voorkant van de kabel werd dus maar weer vastgemaakt, en door simpelweg de auto heen en weer te duwen keken we of de binnenzijde van de kabel wel draaide. Dat was niet het geval. Goed, dus toch een gebroken kabel zou je denken. Maar nee, de ondernemende geest van deze vriend, laten we hem voor het gemak Daniël noemen, wilde verder. De onderkant van de kabel werd weer losgemaakt en er werd gekeken of de aansluiting van de boordcomputersensor wél draaide. Ook al niet… Hé, ligt dan het probleem toch verder naar voren? Ook die sensor werd dus losgehaald. Het onderste deel van de tellerkabel draaide wél bij het duwen van de auto, en de sensor bleek niet te draaien. Dat lijkt dus het probleem te zijn. Het had er ook reeds voor gezorgd dat de verbinding met de onderste tellerkabel compleet verdraaid was, hopelijk is het zichtbaar op deze foto:
De beide kabels zijn weer aan elkaar verbonden, nu moest natuurlijk even geprobeerd worden of het weer werkte! Starten, henge-henge-henge-henge-henge… Oké, hij start moeilijk. Minder dan 10 seconden de startmotor laten draaien is uitzonderlijk. Maar na drie pogingen nog niets?! Het gaspedaal helemaal plat dan maar, misschien werkt dat. Daarbij viel me op dat er een vreemde weerstand in het pedaal zat. 2/3 ging normaal, en dan zat er ineens een ‘klik’ in. Een hogere weerstand die even overwonnen moest worden. Ook niet normaal… Geen idee wat er allemaal verband met elkaar houdt, dus dat ook zeker even bekijken. Bleek dat de gaskabel niet al te best is, de buitenkant hoort vast te zitten op de plek waar de kabel door de carrosserie gaat, maar daar was alleen de binnenkant van de kabel te zien. De buitenkant was een centimeter of vijf naar voren… Goed, die weer provisorisch vastgeklemd, daar moet later naar gekeken worden. Het gevoel was in elk geval weg. Maar de auto start nog steeds niet…
Zo erg heb ik het niet eerder gehad. Even rondkijken of we niets vergeten zijn. Dat lijkt het niet geval. Daniël heeft nu een schuldgevoel omdat hij mijn auto gesloopt denkt te hebben. In tegenstelling tot ikzelf is hij wel een techneut, tenminste, hij heeft heel wat brommerervaring. Dat helpt. Hij wilde even de auto proberen aan te duwen, misschien dat hij daar nog wat uit kon afleiden. Krrrgg, krrrgg, krrrgg… Hm, dat komt van linksachter. De BX was inmiddels naar zijn laagste stand gezakt en de band liep aan op het achterscherm. Dat zou niet moeten kunnen… Ook dat wordt genoteerd, maar het veroorzaakt geen startproblemen. Verder duwen. Uche, uche, plof, plof, maar geen broem. Daniels ‘gut feeling’ vertelde hem dat er iets mis was met de ontsteking. Alles aanduwen, alle draadjes nalopen… Aha! Op de bobine was een draadje losgeschoten, zo ontdekt Daniël. Die zit in dezelfde hoek als waar wij net alsmaar leunden om die veel te diepe tellerkabel los te draaien. Zou het..? Henge-henge-henge-vroeoemm!! Yes! Wat een opluchting. Even het straatje op en neer gereden, de snelheidsmeter deed het ook nog. Mission accomplished. Met dank aan deze man:
Samenvatting:
+ snelheidsmeter doet het weer
- snelheidssensor boordcomputer is vastgelopen?
- bol stuk
- gaskabel nakijken
- contactjes bobine nakijken
- aanlopende achterband
Je denkt één probleem op te lossen komt weer vier nieuwe tegen. Fijn, zo’n oude bak… Gezien de rit van zaterdag, morgen dus alweer, is de bol eigenlijk het vervelendst. Maar daar is denk ik weinig meer aan te doen…
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik zou in ieder geval voor 2 nieuwe bollen gaan, en niet 1 (liever 4+1 natuurlijk ). Dan weet je dat je aan beide kanten hetzelfde veergedrag houdt. Dat je achterband aanloopt zal waarschijnlijk komen door versleten achterdraagarmlagers (adals). Het wiel gaat daardoor wat scheef staan waardoor de bovenkant tegen het binnenscherm loopt.
De snelheidssensor kan je volgens mij ook vervangen voor een XM exemplaar, maar daar kunnen andere GT/Digit specialisten hier vast iets meer over zeggen.