Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Dat is inderdaad wel verstandig. Eens kijken hoe ik dan aan twee nieuwe bollen kom…
De ADALs had ik eigenlijk niet verwacht, ik kreeg eerder commentaar dat hij nog zo recht op zijn pootjes stond. Goed, dat mag dus ook op het lijstje. Ik mag wel hard gaan werken om dit te bekostigen!
Het zou leuk zijn om die sensor te vervangen, een flowmeter heb ik ook al niet en anders zit die computer er helemaal voor Jan met de korte achternaam.
Bedenk wel dat je helemaal niets hebt aan een nieuwe snelheidssensor, als er toch geen flowmeter op zit. Ik denk dat het momenteel belangrijker is om te kunnen zien hoe hard je rijdt. En dat is gelukt.
Voor zover ik me kan herinneren is de snelheidssensor van de GT net iets anders dan die van de XM. Wél heeft de Peugeot 505 GTI exact dezelfde snelheidssensor als een GT. Ik weet niet of ze nog te koop zijn bij Peugeot, maar ik heb in 2003 nog een nieuwe weten te scoren bij de locale Peugeotdealer.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Oh, hoezo dat? Een flowmeter heeft er nooit op gezeten in mijn bezit, maar de snelheid heeft het op de computer wel altijd gedaan. Dat lijkt jou toch tegen te spreken…
Op het BX-forum zegt Jan trouwens dat ik hier echt niet mee moet rijden, één harde bol. Maar ik ben ook al met vijf harde bollen vanuit Parijs naar hier gereden… Zou het nu echt nog zoveel kwaad kunnen om volgende week Enschede-De Bilt te doen? Bij mijn vader heb ik wat meer sleutelmogelijkheden. Nu alleen nog aan een paar bollen zien te komen. Kan je die ook gewoon bij de dealer halen, of zetten ze die er alleen zelf op en moet je losse bollen bij een specialist halen?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als alle bollen kapot waren had het rijden net zo gevoeld als dat je met je BX op de hoogste stand rijdt. Ik kan me niet voorstellen dat je zo van Parijs naar hier gereden bent . Oftewel, de druk was misschien misschien niet zo veel als het moest zijn, maar ook weer niet op. Alleen nu is aan de achterkant dus 1 bol wel helemaal overleden. Als er echt geen veerweg meer is, dan zou ik niet gaan rijden.
Je kan bollen bestellen bij de BX-club, volgens mij voor 30 euro per stuk. Het vervangen is geen rocket science, maar ze kunnen soms goed vast zitten.
Wat ik doe:
- auto op hoogste stand zetten
- auto achter op steunen zetten zodat wielen vrij zijn
- met een beitel en hamer de bollen los tikken, zeg dat ze 1 of 2 cm draaien.
- dan de auto in de laagste stand zetten
- bollen verder los draaien
- nieuwe erop, je krijgt een nieuw rubber ringetje bij de nieuwe bollen.
- klaar
Je moet bij de eerste 1,2 cm dat de bollen draaien achter druk op de veercilinders houden bij het los tikken, want als er geen druk meer is ligt de veercilinder los, en beschadigd de hd-leiding door het meppen tegen de bol.
Ik raad je uiteraard wel aan om een nieuwe snelheidssensor te vinden, maar je zult dan een gedeeltelijk werkende boardcomputer hebben. Alle gegevens over het benzineverbruik zijn er echter niet.
Ik zou gewoon gaan rijden, want het lijkt mij niet heel erg schadelijk voor de auto. Ik gok dat de adals de meeste klappen krijgen. Na die hele rit uit Frankrijk moet dit toch wel kunnen?
Volgens mij kun je nog steeds bollen kopen bij de dealer. Ik koop ze eigenlijk nooit, maar ik laat ze vullen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Je kan bollen inderdaad ook vullen, en volgens mij is daar niks mis mee (doe het ook), als je ‘t maar op tijd doet zodat het membraan flexibel blijft. Als de druk zo ver gedaald is beschadigt het membraan en kan je beter nieuwe kopen.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Nee, de bollen waren inderdaad niet helemaal kapot. Ik geloof dat ze er drie zelfs nog hebben kunnen vullen… Maar geloof me, het stuiterde wel vreselijk! Achteraf gezien had ik dus toch maar gelijk nieuwe moeten doen. Het is minder dan een jaar geleden en eentje is nu alweer kapot/keihard, vullen lijkt me dus geen optie meer. Gewoon twee nieuwe achterop. Ik heb nu nog een paar centimeter veerweg op die hoek geloof ik, is dat genoeg?
Bij de club zijn nieuwe dus. Maar ja, wanneer dan? Ophalen in verweggistan is ook zo wat. En een bestellingsformulier zal wel niet voor morgen doorgevoerd zijn en meegenomen kunnen worden. De dealer lijkt toch de meest handige optie nu, hoewel het wel flink duurder zal zijn.
Bedankt voor je stappenplannetje in elk geval, Vermond.
En XBXG, de verbruiksfuncties deden het inderdaad niet. Maar ik heb toch liever een half werkende computer dan een helemaal niet werkende. Overigens ziet het er naar uit dat ik morgen aan een complete boordcomputerset kan komen. Hopelijk komt mijn loon over vorige maand morgenochtend vroeg.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Een paar cm veerweg, dat zal dan wel komen van de band . Je zou een paar dealers kunnen proberen al wordt het natuurlijk kort dag. En die moeten ze dan ook nog op voorraad hebben.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Goed dat je erover begint, de bandenspanning staat nog op 2,8 bar voor de winterstalling geloof ik. Dat moest ik ook nog even doen…
Voor morgen ga ik er al niet meer vanuit dat het gaat lukken. Ik hobbel hoogstens nog naar het startpunt (dat is maar een paar kilometer, dat durf ik nog wel) maar voor de rit stap ik wel ergens anders in.
Voor volgende week inderdaad maar even wat dealers proberen dan.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als het toch niet meer voor morgen hoeft, dan zou ik ze bij het BX-club magazijn bestellen. Aanvragen voor nieuwe onderdelen gaan vrijwel direct naar de leverancier waardoor het niet zolang hoeft te duren als bij een 2e hands onderdeel.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ah ja, ik zie op de site inderdaad dat nieuwe onderdelen gewoon naar je eigen adres verstuurd worden. Dan is dat inderdaad het meest handig.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ik neem aan dat het er wel in staat, maar ik kan in de Haynes niet vinden wat de druk is van de achterveerbollen. Ik geloof dat die voor en achter verschilden? In dat geval lijkt het me handig om dat door te geven bij de bestelling. Wie weet het?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ze weten daar precies welke bol er achter en voor moet, per type. Dus je hoeft alleen het BX-model en of je voor en/of achter nodig hebt door te geven.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Bij een BX Club kan je het ook wel enigszins verwachten hè... Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Je kunt ook even naar de Aronskelkstraat rijden, daar zit alles op z’n frans…
Michel die daar werkt kan je vast verder helpen, leuke geschikte kerel.
Een fijn uurloon ook nog
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist