2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
De DS5 Hybrid4 getest (p.1) en verklaard (p.2)
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 april 2012 08:20 PM
  [ # 16 ]
gompy58 schreef:

Hybride is leuk en aardig, maar de meeste besparing zit nog altijd links onder het stuur, dat ene pedaal..

Das ook met die prius dingen, heel leuk allemaal maar die zie je soms voorbij komen op de linkerbaan… daar kan geen zuinigheidssysteem meer iets mee doen.

het hybride gedoe om milieu redenen is sowieso een gedrocht.

Wat een onzin komt er weer voorbij zeg… Hybride techniek is prachtig, als je er mee om kunt gaan en de beperkingen kent. Het werkt vooral in de stad erg goed en zorgt juist daar voor een aanzienlijke daling van CO2 uitstoot. En juist in de stad is DAT belangrijk. Bij de DS5 werken de elektromotoren bij de 130 niet meer mee bv, omdat ze daar vrijwel geen rendementswinst kunnen opleveren met de huidige stand der techniek.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 april 2012 08:24 PM
  [ # 17 ]

Betekend dat ook dat je boven de 130 niet je volledige gecombineerde 200 pk beschikbaar heb?
Of werken de elektromotoren dan wel weer mee als je flink accelereerd?

Profiel  
 
Gepost: 13 april 2012 08:27 PM
  [ # 18 ]

Boven de zestig km/h doen ze helemaal niets meer volgens mij, maar bij die snelheden let ik op het verkeer ipv op een display wanneer ik flink gas geef Very Happy

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 april 2012 09:12 PM
  [ # 19 ]

Het blijkt wel weer, onbekend maakt onbemind Laughing Boven de 60 km/h kan je niet meer voledig elektrisch rijden. Tussen 0 en 60 kan dat wel, mits de accu’s genoeg geladen zijn. Boven de 60 en tot 130 worden de elektromotoren door de computer aangestuurd en ondersteunend aan de brandstofmotor gebruikt. In 4x4 modus draaien ze permanent mee en regelt de computer alleen de “differentieel” werking.

Je kunt vier verschillende hybridevormen kiezen: auto (de auto en computers regelen alles zelf), ZEV (bij minder dan 60 km/u rijd je uitsluitend op de elektromotoren, tot de accu’s leeg zijn dus), 4x4 en als laatste de sport-instelling (de elektromotoren combineren dan hun volle vermogen met de verbrandingsmotor voor extra pk’s).

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 april 2012 09:22 PM
  [ # 20 ]
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 april 2012 09:26 PM
  [ # 21 ]

dat klopt, zo werkt het bij de 508 Rxh ook.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 april 2012 09:29 PM
  [ # 22 ]

Dan vind ik 200 pk gecombineerd toch niet 100% waar, boven de 130 kan je juist dat extra koppel wel gebruiken.

Nou ja, dat zal het doel van een Hybird wel niet zijn dan…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 april 2012 09:34 PM
  [ # 23 ]
Arjan Verkade schreef:

Dan vind ik 200 pk gecombineerd toch niet 100% waar, boven de 130 kan je juist dat extra koppel wel gebruiken.

Nou ja, dat zal het doel van een Hybird wel niet zijn dan…

Natuurlijk is het wel waar: het maximale gecombineerde vermogen is gewoon 200 pk en dat de computer boven de 130 de elektromotoren uitschakelt doet daar niets aan af. Jouw cx levert onder de 3000 toeren toch ook geen 168pk Wink en alleen bij 5000 toeren wel. Zoiets dus.

en inderdaad: het doel is niet om hard te rijden of een snelle auto te maken Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 april 2012 09:40 PM
  [ # 24 ]

Ben ik het deels mee eens Wink

Wellicht zit er ook een technisch verhaal achter deze beperking. Ik kan me ergens voorstellen dat de wielen dan zo hard draaien dat de elektromotoren het niet meer kunnen bijbenen.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 13 april 2012 11:03 PM
  [ # 25 ]

Een stoomlocomotief geeft maximum vermogen bij alle toerentallen (vandaar al die aangedreven wielen), maar verder weinig dingen. Als het apparaat ergens in het bereik 200pk levert is dat precies even waar of onwaar als voor benzine auto’s.

Ik moet zeggen. Zo’n hybrid4 is wel de eerste keer dat ik me af ben gaan vragen hoe je zo’n hybride ding moet gaan hacken zodat je dat soort dingen naar smaak aan kan passen. Leuk.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8160
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 27 april 2012 03:36 PM
  [ # 26 ]

http://ww2.autoscout24.nl/test/citroen-ds5/gereden-citroen-ds5/4319/287528/?magcid=mag-nl&extcidm=NL-NL-1-CW16-2012

Hoeveel kraakjes had “jouw” DS5 Marc? Of heeft autoscout een voorserie gekregen??

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Segerfan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006

- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Gepost: 27 april 2012 04:02 PM
  [ # 27 ]

Het enige gekraak in die van mij zijn mijn gewrichten. De dame zelf is (nog) kraakvrij.

BTW dat artikel is een kopie van http://www.autowereld.com/rijimpressies/detail.asp?artikel=13241 of omgekeerd.

Profiel  
 
Gepost: 29 april 2012 07:28 PM
  [ # 28 ]

Ik heb ook absoluut geen gekraak gehoord.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 28 juli 2012 01:55 AM
  [ # 29 ]

van de voorpagina

Hybrid4, hoe werkt dat nu eigenlijk?

Al eerder mocht de redactie uitgebreid kennismaken met de DS5 Hybrid4. Toen viel het gedurfde interieur op, het vele licht en het vrije zicht. Optrekken bleek in absolute stilte te kunnen en bochten rijden erg strak. Hoe het systeem precies werkt, was nog niet helemaal duidelijk. Daarom is waterman in de boeken gedoken en legt hij ons de fascinerende techniek achter de naam Hybrid4 uit.



Wat de Hybrid4 techniek van PSA anders maakt dan die van merken als Toyota of Honda is als eerste de verbrandingsmotor die men gekozen heeft. Maken de Japaners gebruik van benzinegestookte blokken, de Fransen kozen voor dieseltechniek. In het geval van de DS5 een 163pk sterke 2-liter HDi. Hieraan gekoppeld is een elektronisch/hydraulisch geschakelde 6-versnellingsbak met drogeplaatkoppeling en een mogelijkheid tot zelfschakelen. Verder zit aan de dieselmotor voorin de auto ook nog een starter/generator, die evenals de elektromotor achterin remenergie kan terugwinnen. Het is een ingekocht systeem waarin die functies standaard gecombineerd zijn. Datzelfde start-/stopsysteem gebruikt PSA ook op andere modellen.

Het tweede verschil met de eerder genoemde Japanse merken zit hem in de plaats van het hybride deel van de aandrijving. Dit wordt namelijk niet gecombineerd met de motor en de bak voorin de auto, maar zit als een compact geheel aan de achterzijde van de DS5. Vandaar Hybrid4, de auto krijgt meteen vierwielaandrijving. Hoewel het multilinkprincipe gelijk blijft, heeft de elektrische achterasmodule een compleet andere wielophanging dan de normale achteras. Tussen de achterwielen is de 27 kW en 200 Nm sterke elektromotor van Bosch geplaatst die ook de elektronische sturing levert. Hieraan is een tandwielkast met differentieel gekoppeld. Boven de achterasmodule bevindt zich een kist met accu’s van Sanyo. Hiermee kunnen korte afstanden elektrisch gereden worden, maar meestal zal de elektromotor dienen als ondersteuning van de diesel. Het is een interessant detail dat die hybride achterasmodule als een geheel wordt ingekocht bij GKN Driveline.

De elektrische installatie voegt ongeveer 100 kg extra gewicht toe, waarvan 55 kg aan accu’s. Ook bij de DS5 houdt Citroën het op een NiMH accupakket. De reden die men hiervoor opgeeft, is dat deze accu’s vertrouwde eigenschappen met een draaglijke prijs combineren. Op de 200 V accu’s met 5,5 Ah capaciteit kan deze Hybrid4 hoogstens 4,5 km ver komen, waarbij de maximale snelheid zo’n 50 tot 60 km/h bedraagt. Daarvoor moet de keuzeknop op de middentunnel wel handmatig op ‘ZEV’ gezet worden, zodat de diesel alleen aanslaat als de accu’s te ver leeg raken. Natuurlijk worden de accu’s ook bijgeladen door de “remenergie” die de elektromotor gaat genereren als het “gas” losgelaten wordt.

In ons testbericht van de DS5 Hybrid4 staat al dat hij in de automatische stand wel elektrisch wegrijdt, maar dat de diesel al heel gauw bijspringt, indien het gaspedaal niet heel voorzichtig wordt geaaid. Bij volgas gaan beide motoren aan de slag en trekt de DS5 als een Vlaams trekpaard weg. Hier merk je duidelijk dat er een enorm koppel aanwezig is uit zowel de diesel- als de elektromotor. De sportstand van de keuzeknop zorgt op zijn beurt weer voor sneller en feller reageren van de gecombineerde aandrijflijn. Ook bestaat de mogelijkheid de stand 4WD te gebruiken bij omstandigheden van beperkte grip. Dan zal de elektrische aandrijving achter zoveel mogelijk bijspringen.

De achterwielaandrijving is permanent gekoppeld aan de ESP-stabiliteitsregeling en de Traction Control-regeling, om extra stabiliteit te geven wanneer de auto uit koers dreigt te raken. Zo zorgt het hybridesysteem voor meer nuttige functies dan alleen verbruiksverlaging! Nog een mooi detail van de hele opstelling en regeling is dat de elektromotor in de achteras even inschakelt wanneer de mechanische koppeling tussen de diesel en de versnellingsbak automatisch bediend wordt, zodat de auto geen onderbreking in de trekkracht laat voelen. Wat opvalt, is dat de elektromotor tot zelfs 130 km/h zijn steentje bijdraagt aan de aandrijving. Daarboven is het over en uit met het elektrische feest, hoewel rijden met alleen de 2-liter HDi zeker geen straf is.

tekst: waterman, illustraties: Automobiles Citroën, redactie: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 24-01-2006

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 28 juli 2012 09:59 AM
  [ # 30 ]

Interessant om eens iets meer te lezen over de nieuwe technieken die gebruikt worden bij Citroën. In C42 staat momenteel een DS5 Hybrid4 met daarbij een scherm wat langs de auto beweegt en laat zien wat er voor techniek aanwezig is voor de aandrijving. Ik heb een filmpje gemaakt (helaas was ik iets te laat en staat het vooronder er niet helemaal op, maar met 2 kleine kinderen wacht je niet tot die opnieuw begint Wink )

http://youtu.be/l_9sbm75dhk

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook