De wagen start niet. De motor draait niet rond. Soms hoor ik twee tikjes, soms helemaal niets.
De accu geeft onbelast 12,8 volt aan.
Ik krijg de wagen wel aan de praat door hem te duwen.
De accu geeft dan 14, volt.
Ik heb al me de achterkant van een schroevendraaier op de starter getikt en ook op de relais (zachtjes). Ik heb het idee dat het de starter is, maar de elektronische spullen binnen de wagen, doen soms heel raar. Zo krijg ik bv; niet altijd de deuren vergrendeld met de afstandbediening. Als ik dan met de sleutel afsluit gaan niet alle deuren op slot. Als ik de sleutel uit het contact haal, begint de radio te spelen en een minuut later valt hij uit en staat er “eco-mode” op het schermpje.
De controlelampjes branden meestal als ik het contact opzet, maar zeker niet altijd.
Wat me hier ook opvalt is dat het lampje van het voorgloeien al een tijdje niet meer brand, Ook toen de auto nog startte.
Ik weet dus niet of al die problemen samenhangen en dat als bv. de starter vervangen is, alles terug normaal werkt, of dat het toevallig is.
Alvast bedankt voor jullie tips en goede raad.
Bram
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
uhhhhhh het slot van je contact? het klinkt alsof je auto niet goed op contact komt en ook niet goed eraf als ik al je kwaaltjes zo hoor. Maar ik heb zelf gelukkig nog niet van dit soort klachten gehad dus misschien dat anderen op dit forum deze klachten herkennen?
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Of een slechte verbinding aan of in de accu .
Eerst de batterijklemmen een keer los maken ,
zuiver maken en controleren dat deze niet gebroken zijn ,
en dan terug goed vast zetten .
Meet dan een keer de batterijspanning terwijl je iemand laat starten !
Zowel op de batterijklemmen als op de loden bornen van de batterij zelf .
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
als je start moet die naar 10,5 volt gaan.
je meet 12,8 op je batterij das vol.
meet eens van je motor(massa) naar je plus ? idem of minder.
meet eens op de batterij zoals hierboven en start, hoeveel meet je dan ?
Meet van je plus aan de starter en plus op de batterijklem hoeveel meet je ? moet 0 volt zijn.
Meet van massa(motor) naar massa batterijklem hoeveel meet je ? moet 0 volt zijn.
Massaklem tussen de motor en carrosserie meten of bekijken.(zo ook andere massapunten aan de wagen.
14 volt is laadspanning(is prima)
Succes met meten.
ps:welke wagen is het juist(vermoed berlingo)
mvg
en hoe staat het er mee ?