Hoi luitjes,
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat goed advies en ervaring met betrekking mijn Xsara 98
De laatste tijd sloeg mijn fan niet meer aan van mijn radiator. Ben stug doorgereden tot afgelopen week toen ik met een oververhitte motor langs de kant stond. Door de snelheid waar mijn motor warm werd ging ik er eerst van uit dat mijn thermostaat niet meer open schiet. Vervangen, ontlucht en klaar. Maar het probleem blijft. De temperatuur blijft nu staan op 90 tot ik ga rijden en dan gaat ie gestaag naar de 120. Ik ga er van uit dat het mijn waterpomp is omdat de radiator geen warme lucht blaast ook al is de motor warm.
Ik kan nu naar een garage gaan maar hier in het zuiden betaal je altijd de hoofdprijs, mooie voorbeeld was dat ik voor een thermostaat bij mij om de hoek meer dan 150 euro kwijt zo zijn. Toen ik die prijs hoorde dacht ik bij me zelf dan doe ik het zelf wel. 10 euro armer en nog geen 15 min later was ik klaar.
Ik heb zelf ook bedacht dat het mijn kleppen kunnen zijn maar met net 150.000 op de klok en altijd netjes onderhouden ga ik hier niet van uit.
Nu wil ik dus zelf mijn waterpomp vervangen omdat ik ook de indruk krijg dat dit niet al te complex is met een Xsara 1.4 98. genoeg werk ruimte, en ook weer eens leuk om weer eens aan een auto te sleutelen.
Wat ik me nu wel afvraag is het kloppend dat de waterpomp helemaal links voor zit in de moterruimte en wordt deze aan gedreven door een snaar, en kan ik deze met beleid loshalen zonder dat ik mijn distrubitie riem hoef te vervangen.
Ik ben benieuwd of ik als niet zeer ervaren sleutelaar het aan de goede kant heb en dat ik de waterpomp zomder veel problemen zelf kan vervangen, en is er misschien een simpel truukje om te controleren of de waterpomp werkelijk het probleem is.
O ja, ps nogmaals de radiator is ontlucht en er zit dus geen lucht in het systeem.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De waterpomp wordt aangedreven door de distributie riem, die zal dus ook los moeten om de pomp te vervangen.
Eigelijk kan er aan een pomp niet veel stuk, het is niet meer dan een as die een schoep aandrijft. Zolang er geen schoepen afbreken zal die gewoon pompen. Lekken kunnen ze wel, maar dat lijkt me hier wat minder aan de orde.
Bij een 1.4 is het wellicht geen hele lastige klus omdat je idd overal bij kan, maar om een d-riem, spanrol en waterpomp te vervangen is toch wel enige kennis vereist. Dan mag je toch ook zeker rekenen op een uur of 3 werk.
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 20-12-2005
- CX 25 RI
- AX 11 E S6
- C5 Tourer III X7
Zoals Arjan al suggereerde zal het niet de waterpomp zijn, uit ervaring met diverse TU blokjes is het ons nog nooit overkomen dat de pomp niets deed.
Het ontluchten is geen simpel klusje en vergt best wel wat tijd om overal de lucht uit te krijgen.
Heb je als eens gekeken of er geen olie in de koelvloeistof zit of een verhoogd oliepeil (koelvloeistof in de olie) wat dan weer duid op een lekke koppakking.
De TU blokjes hebben de onhebbelijke gewoonte om nog wel eens een lekke koppakking te krijgen, meestal naar buiten toe en dan wel net boven de dynamo.
Succes met het opsporen van de problemen.
Groetjes, Henk
Al ruim 30 jaar dezelfde AX 1.1E S6 als 2e auto in gebruik en als hobby een AX 1.4GT S6, sinds 2012 voor erbij een CX 25 RI en als dagelijkse auto een C5 Tourer.
Bedankt voor je reactie Arjan en Henk,
Drie uur werk voor een waterpomp dat is niet niks. Misschien maar eerst even kijken hoe de druk is in het cilinderhuis.
Henk wat bedoel je precies met het ontluchten. Ik heb zelf de ontluchter boven de sensor verwijderd vol laten lopen met koelvloeistof, in de slang geknepen tot het laatste beetje lucht weg was en opgetopt met koelvloeistof in de sensor ingang, ben ik nu iets vergeten.
Over de kleur koelvloeistof word lastig omdat ik nu 5 jaar deze auto heb, en dat de koelvloeistof niet schoon was bij aanschaf. Ik heb bij aanschaf direct mijn cilinder druk opgemeten maar de druk was goed.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat zegt nu niets meer, zeker als de motor een keer overhit is geweest KAN de koppakking beschadigd zijn… Hoeft niet natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Geen lucht in het koelsysteem? Heb je wel alle ontluchtingsnippels open gehad en de kachel open bij het ontluchten? En desnoods nog even de motor laten draaien zonder dop van het koelsysteem erop? het is maar een hint.
Maar blijft het feit dat de kachel niet warm wordt en je auto te heet, klinkt toch alsof de koelvloeistof niet rond wordt gepompt, wordt je radiator wel warm?
goed ontluchten kan best even lastig zijn hoor. Het beste kun je hievoor een soort omgekeerde fles gebruiken die je op je radiatordop kan schroeven. Dit word dan automatisch het hoogste punt waar alle lucht naar toe gaat. Zo’n ding kun je bij de brezan wel krijgen en kost niet zoveel. Het knijpen in slangen bezorgt je geen ontlucht systeem hoor. Normaal gesproken zet je die fles dus op je radiator en laat de motor draaien tot de fan aanslaat, dan staat je thermostaat zeker open namelijk en is je koelsysteem kompleet.
Begrijp ik overigens goed uit je verhaal dat je de kvs in 5 jaar nooit hebt ververst ? Om de zoveel tijd moet dat spul ook ververst worden hoor, net als je andere vloeistoffen.
Heb je eigenlijk al naar je fan gekeken? Waarom, die het niet doet ? Die thermostaat die eruit is gekomen, waarom heb je die vervangen en heb je dat ding gecontroleerd ( pannetje water op het fornuis)? Misschien was je thermostaat wel in orde maar enkel je fan niet.
Wat Arjan al aangeeft, best kans dat je nu een station verder bent en de koppakking een tik heeft gekregen. Ik ben erg benieuwd naar de olie dop. Zit daar “mayo” inmiddels ?
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 20-12-2005
- CX 25 RI
- AX 11 E S6
- C5 Tourer III X7
gompy58 schreef:.........Wat Arjan al aangeeft, best kans dat je nu een station verder bent en de koppakking een tik heeft gekregen. Ik ben erg benieuwd naar de olie dop. Zit daar “mayo” inmiddels ?
Mayo achtig spul onder de dop zegt niet altijd alles, vooral als je altijd korte stukjes rijd is de kans daarop zeer groot maar een regelmatig goed op temperatuur komende motor moet de dop schoon zijn.
En bij een lekke koppakking krijg je zeker veel prut op de dop, en als er geen uitwendige lekkage ia kan het meten van de compressie mogelijk uitsluitsel geven.
Groetjes, Henk
Al ruim 30 jaar dezelfde AX 1.1E S6 als 2e auto in gebruik en als hobby een AX 1.4GT S6, sinds 2012 voor erbij een CX 25 RI en als dagelijkse auto een C5 Tourer.
Ed P schreef:Geen lucht in het koelsysteem? Heb je wel alle ontluchtingsnippels open gehad en de kachel open bij het ontluchten? En desnoods nog even de motor laten draaien zonder dop van het koelsysteem erop? het is maar een hint.
Maar blijft het feit dat de kachel niet warm wordt en je auto te heet, klinkt toch alsof de koelvloeistof niet rond wordt gepompt, wordt je radiator wel warm?
hummm, dat zou wel eens de clou kunnen zijn… Een verstopping bij de kachelradiator. De kachel open of dicht maakt meen ik niks uit, de kacelrad is namelijk een doorlopend onderdeel van het koelsysteem. de bediening zet enkel de klep open waardoor warme lucht de cabine in kan.
Ts, je ventilator doet het wel neem ik aan, die in de auto ? Als die niet draait krijg je ook geen warme lucht naar binnen.
Als die in orde is, zou je denken dat het koelsysteem is geblokkeerd door verstopping. Je kvs krijgt dan niet of onvoldoende de kans om af te koelen.
Bedankt allemaal voor jullie hulp, ik ben gelukkig tijdig gestopt toen de motor te warm werd, lampje is niet aangegaan maar de temp heeft wel de 120 graden een paar seconden gehaald. Ik verwacht hier geen probleem mee. Ik zat er letterlijk na te kijken toen het gebeurde
Met betrekking thermostaat denk ik achteraf dat ie niet stuk was maar dat er geen koelvloeistof meer in de slang zat
Ed, goede tip ik heb alleen de dop boven de radiator sensor open gehad, er zijn er dus meer begrijp ik uit je verhaal. Ik zal morgen controleren of de radiator warm word.
Gompy, bedankt weer wat geleerd. Ik heb nog niet naar de fan gekeken. Ik verwacht om eerlijk te zijn dat de sensor het probleem is. De laatste 2 jaar heb ik er al 2 vervangen.
Henk, geen mayo wel viese koelvloeistof, de laatste cylinder check is nog niet zo lang geleden. Er zat wel een afwijking in maar minimaal niet verontrustend.
Over het geblokeerde koelsyteem door vuiligheid heb ik ook al aan gedacht, zeker omdat de koelvloeistof niet schoon is.
Het apparte is wel dat als de auto stil staat de temp. rond de 90 graden blijft hangen (heb de motor 10 min aangehad). Ga ik rijden dan springt ie omhoog. Normaal zou de grote fan aanslaan maar dat werkte al eerder niet en ik geloof niet dat dit het probleem zal oplossen.
Achteraf had ik de fan al eerder moeter doen maar in de winter heb je dat toch niet nodig en ik stond net op het punt voor het warme weer om dit na te lopen, zal je niet weer zien.
Ik ga nu eerst kijken of me radiator warm word, goede tip Ed.
Ik hou jullie op de hoogte en alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes, en een fijne tweede paasdag.
Edward
een belaste motor moet echt harder werken dan een onbelaste in stationair loop…
Vandaag eindelijk weer een uurtje tijd gehad om aan mijn xsara te knutselen.
De radiator word warm dus waterpomp is gelukkig OK.
Na jullie goede tips heb ik nu alle drie de punten ontlucht en de radiator gevuld, van beneden naar boven gewerkt.
Eerst de radiator, toen het waterhuis en als laatste het dopje van de verwarming slang.
Het eerste wat me op viel was dat het waterhuis veel te weining koelvloeistof had.
Hiernaast was de verwarming slang tegen het schutbord leeg.
Alles netjes bijgevuld maar brezan was dicht dus zonder fles op de radiator.
Wat me nu op valt is dat hij nog steeds vloeistof er uit gooit bij een temperatuur onder de 90 graden.
Ik heb altijd geleerd dat als lucht warmer wordt lucht gaat uitzetten.
Dus ik ga er van uit dat er nog steeds lucht in het systeem zit waardoor er nog steeds koelvloeistof er uit word gedonderd ook bij een temperatuur van 85 a 90 graden.
Wat ik me nu afvraag klopt mijn gedachten gang of niet, of zie ik nu iets over het hoofd.
Moet ik dus toch maar maandag een fles kopen bij brezan?
De motor is nu aan het afkoelen en ik zal dan nogmaals de radiator vullen
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Koop en fles Cola, 1 liter.
Drink die gezellig en zaag er dan de bodem vanaf.
Omdat er een rand onder de schroefdop zit, die perfect aansluit op de radiator, kun je deze als vultrechter gebruiken.
Ik heb het nooit zelf gevraagd, maar die vultrechter van de garage schijnt niet te koop te zijn….
Dank je JKER, ik heb net een stukje gereden en de motor word goed gekoeld maar hij verliest nog steeds koelvloeistof.
Er zit ook geen druk op de radiator dop. Ik ga maandag maar eerst een nieuwe sensor kopen voor de raditor / ventilator, hopelijk springt de fan dan weer aan. Hierna met een cola fles nogmaals vullen.
Nu speel ik met de volgende gedachten
Kan het niet zo zijn dat de dop van de radiator aan vervanging toe is. Bij hoge druk wordt namelijk ook via de dop koelvloeistof er uit gegooid.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik denk dat je op de goede weg zit, koop maar een nieuwe dop voor je radiateur, deze is niet goed meer denk ik… en daarna weer bijvullen en goed ontluchten, als ik het zo hoor zijn dan je problemen opgelost.
En als je fan niet aanslaat kan dat ook komen omdat er geen koelvloeistof bij de sensor van de aansturing van de fan kwam doordat er lucht in zat. Eerst dop dus vervangen, bijvullen met alle ontluchtingsnippels open totdat er vloeistof uit komt en dan kijken of je fan aanslaat, slaat die niet aan dan pas verder zoeken waarom je fan niet aanslaat.
Waarschijnlijk is de defecte dop ook de oorzaak geweest van het tekort aan koelvloeistof….
Bedankt Ed, ja heel logisch zeker naar jou uitleg. Ik ga maandag maar een nieuwe dop kopen.
Gr
Edward