Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 10-06-2011
- CX 25 TRD TURBO
- BX 19 GTI
Heeft iemand ervaring met een bx sport op LPG???
Graag reacties.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Niet doen! De XU motoren (trouwens alle 8 kleppers van PSA) kunnen niet al te best tegen het lopen op LPG. De kleppen zullen in slaan, met als gevolg kleppen stellen. Na verloop van tijd kun je de kleppen niet meer stellen, en ben je aan een koprevisie of nieuwe kop toe. Dus ik zeg: NIET doen!
Jay-Jay… schreef:Niet doen! De XU motoren (trouwens alle 8 kleppers van PSA) kunnen niet al te best tegen het lopen op LPG.
Mmmm… de TU-motortjes lopen er prima op, eigenlijk.
Standaard voorzien van geharde klepzittingen, of waren het nou klepseals?
Of een (oudere) XU dit wel of niet heeft weet ik niet.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Je zult inderdaad de klepzittingen bedoelen. Als de klepseals hard worden gaan ze olie lekken Maar ook een TU moet je kleppen stellen, is alleen niet zo’n ingrijpende klus als bij een XU. Bij een TU hoef je slechts de klepdeksel te demonteren, en kun je de kleppen stellen met een schroevendraaier en sleuteltje 10. Bij een XU is het een heel ander verhaal. Daar moet je kleppen stellen dd.m.v. de dikte van de klepstelplaatjes aan te passen. Het gaat als volgt: Eerst meet je de klepspeling tussen de nokkenas en de klepstoter, dan vergelijk die waarde met de opgegeven klepspeling. Vervolgens moet je de nokkenas demonteren (dus distributie moet ook los) en dan moet je de plaatjes onder de klepstoters opmeten, en vervangen door de juiste dikte om de juiste klepspeling te krijgen. Vervolgens de nokkenas weer monteren en de klepspeling opnieuw controleren. In de praktijk zal blijken dat de klepspeling steeds kleiner wordt. Dus moet je steeds dunnere stelplaatjes gaan gebruiken. Zit je aan de kleinste maat, kun je de kleppen niet meer stellen, en is een koprevisie noodzakelijk.
Al met al een tijdrovende klus, die toch wel wat sleutel ervaring vergt. Wanneer een cilinderkop niet meer te stellen is is sterk afhankelijk van het gebruik, maar ik denk dat je moet rekenen op een koprevisie binnen 120.000 km. Of eerder…..
Daarnaast weet ik niet hoe het met die dubbele carburateurs zit van een BX Sport. Er moet natuurlijk wel een passend mengstuk voor zijn, en of je op LPG de carbs wel mooi synchroon kunt afstellen. Dus ik blijf bij mijn eerdere advies: Niet doen….
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Jay-Jay… schreef:Niet doen! De XU motoren (trouwens alle 8 kleppers van PSA) kunnen niet al te best tegen het lopen op LPG. De kleppen zullen in slaan, met als gevolg kleppen stellen. Na verloop van tijd kun je de kleppen niet meer stellen, en ben je aan een koprevisie of nieuwe kop toe. Dus ik zeg: NIET doen!
Mijn oude Bx 1.6 di af fabriek LPG had reed met 330.000 nog heerlijk hoor! Als ej het kleppen stellen bij houd valt het allemaal wel mee.
Kijk naar al die xantia`s 1.8 8v die ook voorzien waren van LPG.
Wel ben ik met Jay eens dat in combi met de dubbele carbs het niet fijn afstellen zal zijn.
Ik zal me beroepen op de vraag, Waarom zou je het willen?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
XU 1905cc
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
McDean schreef:
Mijn oude Bx 1.6 di af fabriek LPG had reed met 330.000 nog heerlijk hoor! Als ej het kleppen stellen bij houd valt het allemaal wel mee.
Kijk naar al die xantia`s 1.8 8v die ook voorzien waren van LPG.
Bij een af fabriek LPG auto zullen er waarschijnlijk (ik weet het niet zeker) geharde klepzittingen in de kop zitten. En het kleppenstellen bij houden is een dure zaak aangezien het een behoorlijke klus is.
En al die Xantia 1.6 en 1.8 8V op LPG…. Bij 120.000 is het op met de kop! Vaak werd er bij het reviseren van de kop alsnog harde klepzittingen gemonteerd. Dat scheelde. Ik heb van 1994 tot 2001 bij een Citroën dealer gewerkt als monteur. En genoeg kleppen gesteld en (ruil)koppen vervangen om te weten wat is schrijf. Dus ook bij de Xantia’s ging het mis.
Ik schrijf dit ook niet omdat ik mijn gelijk wil halen, maar ik kan helaas uit ervaring spreken (gelukkig niet voor mijn eigen rekening ) en als je me dan om advies vraagt raadt ik het dus af.
Mocht je toch persé een LPG installatie in je auto met XU motor willen laten bouwen, pak het dan goed aan, en laat meteen harde klepzittingen in je kop zetten door een goed revisiebedrijf. Kost wel wat, maar bespaart je een hoop ellende!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
XU’s kunnen uitstekend op LPG. Alleen moet je de klepspeling vaker controleren en zo nodig afstellen, maar in de praktijk valt het slijten van de kop heel erg mee. In combinatie met dubbele carbs van de SPORT wordt het goed afstellen wel een terugkerend drama. Maar het kan wel.
bij mijn citroen garage heeft een monteur zelf ook gereden met een sport op lpg deze wagen reed altijd perfect en de carbs hoefden niet zo vaak afgesteld te worden als dat je zou verwachten
Hoi.
Heb wel ervaring met een bx sport op lpg.
Het is wel te doen maar met een standaard lpg installatie gaat het niet lukken.
je moet de meng stukken van een alfa gebruiken met dubbele carburateurs.
Tevens moet er een extra slang die naar de meng stukken gaat op de verdamper monteren.
Je krijgt dus 2 slangen naar de carburateurs.
Tevens moet je de druk in de verdamper gaan verhogen.
Een lpg inbouw specialist, kan die voor je doen.
Het verbranden van de kleppen kan je voor een deel tegen gaan door een toevoeging te laten mee zuigen.
Dit voor komt deels dat je kleppen verbranden.
Je kan er ook voor kiezen om betere klep zetels te monteren.
Overigens als je de installatie goed weet af te stellen, kan je mee vermogen behalen dan een versie op benzine.
Veel succes ermee.
Mvgr koen
Jay-Jay… schreef:(trouwens alle 8 kleppers van PSA) kunnen niet al te best tegen het lopen op LPG. De kleppen zullen in slaan, met als gevolg kleppen stellen. Na verloop van tijd kun je de kleppen niet meer stellen, en ben je aan een koprevisie of nieuwe kop toe. Dus ik zeg: NIET doen!
Wat een onzin. Alleen de 1.8i uit de Xantia was problematisch op LPG. De overige blokken van Citroën, de 8 kleppers, rijden prima en zeer lang op LPG.
Natuurlijk moet je eens in de zoveel tijd kleppen stellen, echter dit is niet zeer frequent. Bij mijn BX destijds was het meten van de klepspeling gelijk met de distributieriem vervanging, dus eens in de 60.000 km. De kleppen hoefden dan vaker niet eens gesteld te worden.
In feite is het niet anders dan bij de moderne motorblokken, de 16 kleppers. Alleen deze stellen de speling automatisch bij en merk j ehet pas als het niet meer kan.