2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Diravi stuurt zwaar met motor uit
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 16 april 2012 01:10 PM
  [ # 16 ]

Als er een gelijkmatig slijtagepatroon op de voorbanden is

Net nieuwe banden…. maar ik geloof niet dat de oude scheef zijn afgesleten. Ik heb expliciet eerst de banden vervangen omdat Leontien me bang aan het maken was met mijn bandjes van 1991 Grrrr en dat dus het trekken aan de banden zou kunnen liggen. Enfin met de nieuwe banden trekt ze nog steeds.

Ik vraag me alleen af waarom een CX afgesteld zou moeten worden. Verloopt de diravi?
Even aannemende dat de uitlijning goed is, er niet aan de stuurinrichting is gesleuteld en ik geen schade heb opgelopen, stoepranden heb geramd etc.

Ik kan me wel voorstellen dat als je nieuwe hoezen oid monteert opnieuw afstellen nodig is. Bij een ‘gewone’ auto staat dan je stuur iets scheef maar loopt de auto gewoon rechtuit. En bij een CX moet je ‘andersom’ werken. Bij een recht stuur dienen de wielen ook recht te staan.

Is dat trial en error goed te doen? Het is een hele kleine afwijking, maar irritant omdat je net tegen de tegendruk aan moet sturen. Hoe vaak moet ik de snelweg op om te zien of het beter is?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 april 2012 01:24 PM
  [ # 17 ]

Bij de CX is er eigenlijk sprake van twee middenstanden.
Namelijk de middenstand van het stuurhuis, m.a.w. de geometrie van de voorwielophanging.
En de middenstand van het Diravi-deel.
Deze twee middenstanden moeten op elkaar afgesteld worden en het Diravi-deel is hierin leidend.

How to?
Verwijder het reservewiel en kijk naar de aansluiting van het Diravi-deel op het stuurhuis.
Twee boutjes iets los en m.b.v. een excenter kan je het e.e.a. t.o.v. elkaar verstellen.
Boutjes weer vast en rijden.
Doe dit op een vlakke weg, dus niet op een snelweg, want die loopt af richting vluchtstrook.
Zorg ook voor zo min mogelijk invloed van zijwind.
Dus het liefst pal tegen en pal voor de wind.
Het benodigde gereedschap gewoon meenemen, de weg heen en weer terug. en net zo lang afstellen tot het naar wens is.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 april 2012 10:11 PM
  [ # 18 ]

En dan kan het op sommige snelwegen toch lijken alsof je iets moet bijsturen - inderdaad door het afschot van de weg (de weg loopt meestal naar rechts af zodat het regenwater weg kan lopen).

Profiel  
 
palm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 13-12-2005

Gepost: 28 april 2012 02:41 PM
  [ # 19 ]

Ja dit is nu geregeld. Deravi rules en niet andersom. Een andere punt was stuurspeling. Ook dat is een diravi ding, in de zin dat met de motor uit de wielen niet direct op het stuur reageren. Dat lijkt stuurspeling maar is het niet, want met de motor aan regaeert het wel direct. Maar toch zit er bij mij speling ook met motor aan. In het excenter zit speling tussen de twee ‘draaiplaten’. Als ik het goed gezien heb zit daar ook maar een klein ‘boutje’  tussen, en dat wiebelt.

Maar goed, wel met speling dus. Zijn de excenters te koop, te repareren?

Profiel  
 
palm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 13-12-2005

Gepost: 07 mei 2012 11:08 PM
  [ # 20 ]

Nou ja excenters, ik bedoel de hele stuurkoppeling tussen het stuurhuis en de diravi. Daar waar de stang van het stuur het motorcompartement in gaat. Daar zit ook het excenter om de rechtdoorstand van de Diravi met de wielen af te stellen.

Ik heb de stuurkoppeling vervangen door die uit een andere nog op te knappen cx te halen. Die heeft voorlopig nog geen stuur nodig.

Inderdaad zat er heel wat speling in de stuurkoppeling. Met de nieuwe oude erin is alles prima. Nu weer eens naar de APK.

Maar eens kijken of de cx club nog een exemplaar heeft om in de donorauto te zetten.

Profiel  
 
defize
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 15-12-2010

- CX CX25GTI automaat type 2
Gepost: 29 mei 2012 11:52 PM
  [ # 21 ]

Dank zij de stuurbekrachtiging en Diravi van de CX, bleef ook bij deze klapband bij 110km/h, de auto volledig bestuurbaar op een vrijwel kale velg. De wegenwacht stond verbaasd.

Afbeelding Bijlagen
100_3300.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 30 mei 2012 01:23 AM
  [ # 22 ]

Wow - da’s wel echt serieus kapot. Wat was de aanleiding?

Profiel  
 
defize
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 15-12-2010

- CX CX25GTI automaat type 2
Gepost: 30 mei 2012 01:35 AM
  [ # 23 ]

Geen idee, loopvlak band was 50% bij de keuring, misschien hitte afgelopen zondag gecombineerd met een veborgen breuk in het canvas

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 mei 2012 09:29 AM
  [ # 24 ]

Wat was de DOT-code, m.a.w. hoe oud was de band?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 mei 2012 10:22 AM
  [ # 25 ]
palm schreef:

Deravi rules !!

Ik quote em nog een keer!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 30 mei 2012 12:10 PM
  [ # 26 ]
defize schreef:

Dank zij de stuurbekrachtiging en Diravi van de CX, bleef ook bij deze klapband bij 110km/h, de auto volledig bestuurbaar op een vrijwel kale velg. De wegenwacht stond verbaasd.

Zo zeg!
Heb je die band nog? Kan mooi in mijn Little Shop of Horrors voor het komende CX Club Lustrum! Very Happy

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
defize
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 15-12-2010

- CX CX25GTI automaat type 2
Gepost: 30 mei 2012 01:23 PM
  [ # 27 ]

Ja Leontine, de band heb ik nog, zal hem voor je bewaren
grt Jacques

Profiel  
 
defize
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 15-12-2010

- CX CX25GTI automaat type 2
Gepost: 30 mei 2012 08:38 PM
  [ # 28 ]

@ Rene Jongejan
De band was een kuomho uit Korea, zat er op toen ik de auto 2 jaar geleden kocht. De DOT code is Y0J9 YAJ1 448, mij zegt dat niets. Maar jong zal hij niet geweest zijn.
grt

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 30 mei 2012 08:42 PM
  [ # 29 ]

week 44 1998 dus heel oud. Geen wonder dat zoiets gebeurd. Lijkt me tijd om al je banden eens na te kijken voordat er echt ongelukken gebeuren.

Groetjes Harry

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 mei 2012 08:45 PM
  [ # 30 ]
Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook