Totaal aantal Berichten: 7586
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Toch gevonden op ‘t forum. Het slotmechanisme in de deur los gehaald, contactspray erop en meteen helemaal goed. Daarna de binnenbekleding van het portier los moeten halen, omdat de plaat ìn de deur in zo’n geval natuurlijk meteen naar beneden zakt
En omdat ik toch bezig was maar weer eens naar de interieurfan gekeken. Die snerpt op sommige momenten - zeker als de fan hard staat. Dekseltje opgelicht, smerende contactspray er in en testen. Niets te horen. Deksel er weer op: gekrijs. Uiteindelijk ontdekt dat er zoveel isolatietape rond de kabeltjes van de fan zat, dat daardoor de behuizing op de plek waar de kabels binnenkomen iets uit model wordt getrokken. Isolatietape eraf (en me zitten verbazen waarom dat witte en bruine draadje zijn meegetaped), beetje prutsen en voila: een op lage en hoge snelheid geruisloze fan.
Als nou morgen die uitlaat ook weer echt vast komt te zitten, ga ik me zowaar verheugen op een rit naar Dresden binnenkort.
Ten behoeve van de medereizigers de stofzuiger alvast maar eens door de auto gehaald. Waarbij het me dan weer opvalt dat ‘t tapijt er toch wel beestachtig goor uitziet. Deels natuurlijk door het verkleuren, maar links voorin is het kapot (gesneden?), rechts voor zitten bruine vlekken (ooit een lekke kachelradiator vervangen?) en achterin is het gewoon smoezelig. Iemand nog een nette grijze of grijsblauwe tapijtset over toevallig?

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
break23m schreef:En omdat ik toch bezig was maar weer eens naar de interieurfan gekeken. Die snerpt op sommige momenten - zeker als de fan hard staat. Dekseltje opgelicht, smerende contactspray er in en testen. Niets te horen.
Is e.e.a. makkelijk los te halen. Soms gilt “Madame” bij mij ook….......
Ten behoeve van de medereizigers de stofzuiger alvast maar eens door de auto gehaald. Waarbij het me dan weer opvalt dat ‘t tapijt er toch wel beestachtig goor uitziet.
Misschien eens een poging wagen met een apparaat stoomcleaner/tijpijtreiniger?

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Vandaag weer gereden rijden in de leen-familiale. Blijft leuk, zoveel stoelen in één auto. Opmerkelijk dat die auto met meer dan 300.000 km op de teller beter schakelt, veel lichter koppelt en een snellere stuurterugloop heeft dan de mijne met zo’n 220.000 km. Zo’n twee liter Douvrin is minder snel, maar je kunt wel dezelfde rijstijl aanhouden - lekker relaxed in de derde versnelling over de rotondes, maar boven de 100 ongemerkt wel een stukje trager. Motor klimt trouwens wel makkelijker in de toeren. De stoelen in de Prestige zitten een stuk beter en mijn radio werkt, dus ik was toch blij dat ik ‘m dezelfde dag weer mocht omruilen.
De uitlaat is nu door de meester zelf helemaal in balans gehangen en toen gefixeert. Dus voor zo lang als deze uitlaat nog mee gaat zit ‘t nu goed. Waarvoor hulde - ik durf weer passagiers mee te nemen. Eens kijken of het roffeltje rond de 1500 toeren nog verdwijnt, maar voorlopig ben ik weer helemaal gelukkig.
Ik kreeg meteen wat fotootjes te zien van de plekjes aan de onderkant waar de volgende beurt/apk wat aan gelast mag worden. Nog lang geen apk-kwestie, maar dat wil ik natuurlijk voorblijven.
Kan ik m’n aandacht weer richten op belangrijke zaken. Op Citromobiel maar eens op zoek naar de T die op de motorkap hoort. Piekeren over Prestige voorruitomlijsting. En zo.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Met vier passagiers op en neer geweest naar Dresden. Bij Dortmund al een uitlaat tikje - maar hij hangt inderdaad beter, ondanks dat de uitlaat weer min of meer los kon draaien was de overlast in elk geval een stuk minder.
Dit gezegd hebbend - wat een wagen! Stabiel op 140 (heenweg) of 150 (terugweg) zoevend tussen de koolzaadvelden. Met zeer tevreden passagiers (ikzelf ook een deel van de tijd heerlijk links achterin). Alleen als de zon schuin achter staat wordt het ondanks airco toch wat warm op de achterbank - de rest van de tijd blijft het binnenklimaat ondanks de beperkte blowercapaciteit en alleen ventilatierooster voorin heel prima. Wel ontdekt dat de vloer boven de uitlaat achterin warm wordt. Misschien toch maar eens iets onder het tapijt leggen (als daar iets onder hoort is het in elk val in het verleden verdwenen). Olietemperatuur en watertemperatuur keurig stabiel op normale waarden (rond de 100 voor de olie, ruim 80 voor het water) ondanks buitentemperaturen van 30 graden. Het verbruik op een heel aanvaardbare 1:8,5 à 1:9 (beetje afhankelijk of ik de km-teller geloof of de afstanden uit Google Maps). Je zou bijna dit soort uitstapjes gaan verzinnen alleen om dit soort afstanden af te leggen.

Totaal aantal Berichten: 3205
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
zaaaalig, dat mis ik nu aan mijn Prestige, met die automaat kan je ook zulke snelheden aanhouden, maar daar wordt je bankkaart niet vrolijk van (en je toerenteller!)
nog veel rijgenot!

Totaal aantal Berichten: 6503
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Er zitten toch ook uitstroomopeningen onder de voorstoelen?
Onder je tapijt hoort inderdaad isolatie te zitten.
Ik moet ook het reservewiel er maar eens uit tillen om de ventilator onder handen te nemen. Het gebrom en gereutel is niet van de lucht…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ja, dat klopt - de achterpassagiers hebben inderdaad voetverwarming c.q. koeling. Die het trouwens heel veel beter doet als je voorin de centrale roosters dicht zet. Veel moderne auto’s hebben achterin uitroomopeningen in de B-stijl. Luxe oudere auto’s hadden zoiets nog wel eens in de middenconsole. Dan kun je een koele luchtstroom richten. Die mogelijkheid ontbreekt achterin de CX. En als de zon dan schuin van achteren komt, wordt het achterin ondanks zonnekleppen en rolgordijntjes toch wel warm, zelfs als de chauffeur bereid is het voorin (erg) fris te maken.
Overigens doet mijn fan het na de laatste duik onder het reservewiel weer prima - de capaciteit is gewoon niet zo groot. De wisseltruc met de BMW-blower die hier ergens is beschreven vind ik toch net iets te bewerkelijk om daar mee aan de gang te gaan.
Hoe het met jouw serie 1 zit weet ik niet, maar toen ik de doos van de fan eenmaal open had, was een flinke spuitbeurt met smerende contactspray voldoende om het brommen helemaal op te lossen. Het ratelen kwam bij mij doordat de doos niet helemaal in de goede vorm zat: de fan liep iets aan.

Totaal aantal Berichten: 6503
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Daar ben ik vanavond achter…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Heel herkenbaar break23m. Ik had verleden week diezelfde ervaring. Ook met 4 volwassen passagiers een stuk moeten rijden. Helaas lang niet zo ver als jij. Maar in het begin hadden ze geloof ik niet zoveel zin om in het totaal met zijn vijven in “die oude bak” te moeten stappen.
Maar na een minuut of 10 op de snelweg kwamen de eerste complimenten. Hmm het zit niet toch niet zo slecht. En hij veert wel lekker zeg.
Hij is ook best nog wel vlot voor zijn leeftijd. En langzaam werden ze nieuwschierig hoe het een en ander werkte.
Het leukste vond ik nog wel nadat we thuis weer aangekomen waren ik de vraag kreeg: Wat kost dat nou zon oude CX? Misschien een toekomstige CX rijder erbij…
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Da’s nog eens goede reclame - mocht een van jouw passagiers binnenkort om gaan, moeten we hem zeker hier welkom heten.
Bij mij bleef het beperkt tot 3 passagiers - ik heb maar twee gordels achterin. En in een Prestige is natuurlijk helemaal geen ruimte voor een derde passagier Ik heb het stuur twee keer een paar uur uit handen gegeven en beide chauffeurs waren heeeeel tevreden over het zitten, de besturing en vooral de motor (turbo bewijst in Duitsland dan toch wel z’n meerwaarde als de Autobahn omhoog gaat) maar één van de twee lukte het niet om de eerste twee versnellingen te bedienen. Waar ik het met twee vingers doe, had hij alle kracht nodig die er in de rechterarm aanwezig is. Die gaat er dus zeker geen kopen, die blijft heel tevreden Nissan Almera Tino rijden
. De ander heeft zojuist een nieuwe C5 Tourer op de oprit gezet, die houdt het daar voorlopig bij. Nummer drie was het meest tevreden. Heerlijk achterin met krant en ebook.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Op Citromobile een setje matten gescoord. Zie je het viezige tapijt minder. En gele lampjes bij Tres Beau/ATI. De hoofdlampen zijn zo omgewisseld. Maar de verstralers blijken een ander voetje te hebben. Grr. Dat past dus niet. Voor niets geld uitgegeven, gele en witte lampen in combinatie is een beetje een lullig gezicht. De Break bij Tres Beau waarin ik keek wat voor lampjes er in zitten (alleen van buitenaf gekeken ) had gele kapjes over de verstralers net als een DS.
Zit bijna te kijken of ik de lampjes uit de voetjes kan halen, maar de kans op succes lijkt me daarbij nogal klein. Zit me trouwens ook nog af te vragen of in Frankrijk auto’s in ‘85 nog met geel licht werden afgeleverd.
‘s Middags trouwens in de Forum-stand gestaan. Heel leerzaam hoor, die opengewerkte CX GTI-motor, plexiglas DS hydraulisch systeem en XM/CX aircopomp. Eindelijk eens gezien hoe een zeven plunjerpomp werkt. En dankzij deze techniek een hoop mensen gesproken die anders het Forum voorbij waren gelopen.

Totaal aantal Berichten: 9457
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
break23m schreef:Zit me trouwens ook nog af te vragen of in Frankrijk auto’s in ‘85 nog met geel licht werden afgeleverd.
Mijn Ambulance uit 1990 en van Franse herkomst heeft nog gele kapjes over de vérstralers.
Deze kapjes zijn trouwens alleen te plaatsen na demontage van het koplampglas.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Okay, historisch gezien is geel licht dus in elk geval correct. Da’s goed om te weten. En dat die gele kapjes alleen te bereiken zijn als de hele lamp uit elkaar ligt vermoedde ik al.

Totaal aantal Berichten: 9457
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als er origineel gele kapjes in de koplampen hebben gezeten, dan zijn er metalen ringen te zien.
Bij mijn dit voorjaar uit Frankrijk geïmporteerde berline van 1986 zijn de kapjes al weg, maar deze ringen nog aanwezig.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hm, al zoekende op dit forum kom ik er niet uit. De gele H1 lampjes die ik op Citromobile scoorde passen niet in de in de koplampen geintegreerde verstralers. Heten die dingen eigenlijk wel gewoon H1? Of moet ik iets anders hebben?
[Edit - intussen op de site van CX-basis ontdekt dat dit lampje met dat rare stukje snoer H3 heet. Nu nog ontdekken of die ook in het geel bestaat. Iemand gele H1 lampjes nodig ]