Totaal aantal Berichten: 662
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Ok.
Nogmaals geprobeerd het contact door te lussen. Goed schoongemaakt, maar helaas, die koelvin gaat niet draaien.
Koelvin gedemonteerd (Wiens idee was het in godsnaam om de stekker achter de koplamp te plaatsen? Heb me een ongeluk gezocht in de regen…), aan de accu gehangen en draaien als een tierelier.
Conclusie:
-Zeker geen kapotte koelvin.
-Waarschijnlijk niet het thermocontact, aangezien doorlussen niet helpt.
En nu?
Kan ik ergens iets meten, zijn er andere boosdoeners te verdenken behalve een draadbreuk?
Als ik het schema goed interpreteer, moet ik vanaf de stekker van de thermoschakelaar in de radiator, geen weerstand meten. Klopt dat? Beide draden komen samen, een wordt slechts onderbroken door de regelaar van het tempo van de vin.
Verder gaat de koelvin via een relais naar een zekering.
Zit dit relais in de zekeringen kast?
Verder zie ik eigenlijk niets wat de oorzaak kan zijn? (Zekering is goed overigens)
Edit:
Ik meet in alle onderstaande gevallen een oneindige weerstand.
-Tussen beide contacten op de stekker.
-Van stekker naar aansluiting koelvin.
Heb je al eens gekeken naar die regelaar van het tempo van de fan? Tenminste ik bedoel de weerstand die snelheid regelt. Die zit bij mij bovenaan de linker kant van de radiator. Het is een zwart blokje. Misschien dat daarin iets is doorgebrand of niet goed aangesloten is.
Ik heb me echt ongeluk gezocht naar dat ding met mijn fan problemen. Bij mij was het blokje in de smurrie onder mijn lhm-pot gevallen, dat blokje is dan gecamoufleerd. Het was een kwestie van dat ding in de bijbehorende, stekker ding houder op de radiator, stopcontact steken en draaien maar…
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Er is geen regelaar voor het tempo van de fan. Er zijn alleen 2 standen, waarbij de eerste stand staat voor zacht draaien (serieweerstand voor de fan) en de 2e stand voor voluit draaien. Deze weerstand zit vaak voor de fan, een grijze cilinder. Heb je een 2 of 3-polige sensor in de radiateur zitten?
FRVisser, dat kastje wat jij bedoelt is voor de koelvloeistofniveau-indicator.
@vermond nee dat kan niet. Die koelvloeistofniveau-indicator zit er ook nog in de radiateur. Misschien is mijn formulering en/of herinnering slecht. Vanaf de thermoschakelaar in de radiator, gaat het stroompje eerst naar een blokje waar een weerstand inzit. Dit blokje bevind zich in de omgeving linker koplamp, laat ik het zo zeggen.
Aiaiai… Nu val ik natuurlijk toch nog hartstikke door de mand… Oke vermond ik moet toegeven dat mijn eigenwijsheid weer eens verloren heeft.
Dees bedoelde ik…
Maar desalniettemin heeft het mijn fan problemen verholpen, dus rara wat nog meer in dat rare stekkertje zit…
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat kastje zit er puur voor het koelvloeistofniveau (vandaar de naam: water level box), en staat compleet los van de sturing van de fan. Misschien heb je toen aan wat andere draden gezeten waardoor die weer contact maakten?
- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Maar als ik de stekker door verbonden heb, dan zet ik de weerstand/tempo regelaar, buiten spel toch?
Ik moet morgen nog even in het schema duiken.
Wat ik doe: stekker loshalen en beide Polen van de stekker doorlussen. Alleen vraag me nu gezien het schema af of dat wel juist is… 2 polige stekker overigens uit het hoofd, even checken voor de zekerheid, maar 99% zeker.
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Die van je kvs-niveau (als daar sprake van is) zit daar vlakbij, en is 2 polig. Die van je fan’s zit lager en meestal aan de achterkant.
Die van je fan’s hoort ook goed dikke draden te hebben.
- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Hmm.. Ik denk dan dat ik iets fout heb gedaan.
Ik moet het nu uit het geheugen doen, aangezien er gewerkt moet worden, maar het volgende kan ik je in ieder geval vertellen:
-Ik heb gekeken naar een onderdeel dat links op de radiator zit.
-Van de weerstand/regelaar komen blauwe draden richting de koelvin.
-Vanaf het onderdeel dat ik heb gecontroleerd vertrekken volgens mij zwarte draden. Dit matcht niet met het schema (zou blauw moeten zijn).
-Ik lus nu een twee polige stekker door. Dat kan niet werken, want dan heb ik geen verbinding meer met de - volgens het schema (correct me if I am wrong). Er zou volgens schema een - aan moeten komen in de thermoschakelaar, en 2 - draden verlaten de schakelaar. Deze twee draden doorlussen kan geen effect hebben.
Ik ga vanavond eens serieus zoeken of ik nog iets kan vinden dat op een thermocontact lijkt. Draden volgen is helaas lastig, omdat alles daar aardig goed zit weggewerkt.
Thanks so far!
- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Om het makkelijk te maken:
Optie A:
Optie B:
Optie A is mijn thermoschakelaar?
Daaruit komen 3! draden. Als dit hem inderdaad is, dan heb ik dus met het verkeerde onderdeel (Optie B) zitten kloten. Soms lastig, een idioot zijn .
Nu heb ik even heel snel gekeken, mag nu gaan koken anders wordt het meisje boos namelijk, maar ik zag zo snel geen connector aan dat onderdeel hangen? Of zit die ergens onder wat rubber verstopt? (Of olie in mijn geval )
Edit: En inderdaad, radiator is in beroerde staat op het eerste gezicht. Wordt wel onder ook goed heet, heb ik zojuist gemerkt
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het is optie A, en de stekker zal wel ergens in dat rubber zitten.
- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Zo.. Weer een update.
De stekker gevonden (zat inderdaad in dat rubber, bleek een soort afdekking te zijn).
Het is een drie-polige stekker, dit model =|.
Als ik een van beide dwarse doorverbind met de staande (wie het nog volgt mag roepen), begint de ventilator snel te draaien. Als ik de andere van beide dwarse, of beide dwarse, met elkaar door verbind gebeurt er niets.
Dat komt waarschijnlijk omdat bij de ene verbinding de weerstand de boel nog blokkeert?
Goed, conclusie lijkt dan dus toch een defecte thermoschakelaar.
Nu begrijp ik nog niet helemaal hoe ik die moet vervangen. Uit de radiateur steekt een drie polig contact. De thermoschakelaar die ik bij de onderdelenboer heb meegekregen heeft maar een aansluiting.
Klopt dit wel? Of zit er nog een koppelstuk op of zo. Gaat me er met name om dat ik het snel wil doen, omdat ik begrepen heb dat ik dan niet mijn hele koelsysteem hoef af te tappen. Methode nieuwe klaar houden, oude er uit, nieuwe er in, minimale lekkage . Vandaar dat ik het ff zeker wil weten. Thanks!
Edit: In mijn vorige post overigens, wat is dan dat ding waar ik eerst mee heb zitten klooien?
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik begrijp je volkomen met je dwarse en staande aansluitingen . Als je de staande met een dwarse verbind moet hij bij de één op volle kracht draaien, en bij de ander op halve snelheid (bijna geruisloos). Duidelijk is dat de langzame stand nu niet werkt. Dit kan óf aan de weerstand liggen (die zit voor de fan, zo’n grijs buisje), óf aan je thermoschakelaar. Je kan de weerstand los maken, en die 2 contacten doorverbinden. Als je nu de thermoschakelaar weer kortsluit, dan moet hij bij beide standen op volle gas draaien. Doet ‘ie dat, dan is je weerstand kapot, doet ‘ie dat niet, dan is je thermoschakelaar kapot. En daarvoor heb je een verkeerde gekocht. Het is een veel plattere met 3 aansluitingen. De stekker zit er in één keer op, en niet met een verloopje. Dat zou ook vrij knap zijn om van 1 naar 3 aansluitingen te gaan .
Werkt dit?:
- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Beetje jammer. Lang leve de Brezan . Dit ding heet “Temperature Switch”, en is dus toch weer iets anders blijkbaar. Niet zo’n probleem, haal wel ff een nieuwe van de week.
Die weerstand heb ik zien zitten inderdaad, moet alleen even kijken hoe de draden precies lopen. Die gaan namelijk direct de behuizing in daar.
Ik zou trouwens zeggen dat de thermoschakelaar sowieso kapot is. De snelle stand deed het namelijk ook niet, aangezien zelfs bij kokende motor de ventilator niet aan sloeg. Misschien is de weerstand ook wel kapot, dat ik al tijden geen langzame stand heb, aangezien daar doorlussen niet helpt.
Kom ik wel achter, moet ik alleen even de draden vinden om door te kunnen lussen.
Hoewel trouwens, de weerstand zit tussen een van beide aansluitingen naar de ventilator toch? Dus beide draden naar de weerstand, zijn in feite 1 draad, onderbroken door de weerstand?
- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Ok. Stekker van de weerstand losgehaald door verbonden.
Vervolgens de stekker van de thermoschakelaar door verbonden:
-Snelle stand functioneert nog steeds.
-Langzame stand functioneerde nu ook.
Vervolgens de stekker van de weerstand goed schoon gemaakt. Was nogal vettig en een beetje roestig.
Vervolgens functioneerde ook beide standen bij het door verbinden van de thermoschakelaar, met de weerstand er tussen.
Weerstand is nu dus goed, maar maakte dus eerst geen contact.
Dit zou in mijn ogen niet uit moeten maken voor het feit dat waarschijnlijk toch de thermoschakelaar kapot is. Aangezien ik met thermoschakelaar ook geen snelle stand heb bij kokende motor.
Het lijkt er dus op dat ik nu alleen nog de thermoschakelaar moet vervangen, en dan weer een functionerende koeling heb