1500 km met de C5 THP: Cruisen met een grote C!
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 19 april 2012 12:04 AM

Meewerken aan een groot automerkgericht internetforum heeft zo zijn prettige kantjes. Deze maand vergasten wij u wekelijks op een testverslag in wat wij intern ‘de maand van de nieuwe meuk’ hebben gedoopt. Tijdens het paasweekend heeft moderator waterman met de C5 THP een vierlandentoer gereden. Een afwisselende route, een grote auto, een downsized motor met hogedrukturbo en een chauffeur die graag gas geeft: hier wordt serieus getest!

De afgelopen jaren hebben wij met regelmaat diverse C5 modellen aan de tand kunnen voelen. Vorig jaar nog kreeg u van ons de 200 pk sterke HDi versie gepresenteerd, nu is het de beurt aan een benzinegestookte variant. Wij reden voor u de C5 Tourer Exclusive THP 155 automatique enkele dagen over de Nederlandse, Belgische, Luxemburgse en Franse wegen.

Allereerst iets over de gereden uitvoering. Onze testauto is voorzien van de bekende en veel besproken 1600cc THP motor. In deze auto de 155 pk, 240 Nm sterke versie, welke gekoppeld is aan een 6-traps automaat. Geen elektronisch bediende handbak, maar een echte automaat welke desgewenst ook met de hand geschakeld kan worden. Het uitrustingsniveau “Exclusive” is in deze Tourer dan ook nog eens voorzien van een zeer compleet navigatie/multimediasysteen, halflederen bekleding en .. jawel: een onderstel met veerbollen en hydractive.  Al met al een fors pak verwennerij voor de veeleisende automobist. Genoeg over hoe mooi en luxe het allemaal is, tijd om de auto te pakken en richting het Franse land te gaan.

We rijden vanaf het Amsterdamse Stadionplein de A10 en vervolgens de A2 richting Maastricht op. Al na enkele kilometers valt wederom op hoe stil het in de C5 toch is. Met slechts 2500 toeren kruist de C5 met zo’n 120 km/h richting het zuiden in de 6e versnelling.  Die versnelling wordt trouwens al bij 70 km/h ingelegd door de automaat, welke in de “normale” stand duidelijk op zuinig rijden is afgestemd. De versnellingen volgen elkaar onmerkbaar in rap tempo op.  De THP heeft volgens opgave z’n maximum koppel al bij zo’n 1500 toeren, maar toch merk je dat de motor liever wat meer toeren maakt. Vanaf zo’n 1750 toeren wordt ie lekker wakker en vanaf 2000 toeren is ie goed bij de les.  De kilometers vliegen vlot onder de wielen van onze Tourer door en na een goede 2 uur glijden wij hydropneumatisch België binnen. Dwars door het grauwe en drukke Luik zal de route ons vandaag voeren. Het af-fabriek navigatiesysteem leidt ons foutloos en zonder stress door de stad en voor we het weten kunnen we de “autoroute du soleil” op. Na Luik kent de weg een stevige klim en zo kunnen we gelijk eens kijken of die THP motor in de C5 een beetje power heeft. Met de bak gewoon in de “D” stand en een beetje gas begint de met 3 man en bagage volgeladen C5 aan de klim.

Als snel merk je een nadeeltje van de C5 waar wij al eerder over schreven: het gewicht. De C5 is een flinke jongen: leeg weegt hij al snel ruim 1600 kilo. En daar 3 personen en bagage bij maken dat wij met een kleine 1850 kilo richting Luxemburg moeten gaan.  Dat gaat prima, maar je merkt dat de THP er best hard voor moet werken. De eerder genoemde stilte maakt plaats voor een stoere brom, maar écht fijn lijkt de THP het niet te vinden. De gemonteerde automaat zal daar zeker debet aan zijn, een automaat kost nou eenmaal wat vermogen. Ook een moderne zoals deze.

Na de hellingen bij Luik gaat het allemaal wat vloeiender en glooiender richting Luxemburg. De mooie lange heuvels neemt de C5 moeiteloos, doch snel gaat het niet. Dat is ook helemaal niet erg, want deze C5 heeft een heel groot voordeel boven al die snelle modellen van de concurrentie: veerbollen en “hydractive”! Door dat heerlijke “veren” kom je als snelle jongen al snel tot rust. Je gaat als het ware in de “cruise” modus. Laat ze maar voorbij knallen in hun Audi’s: wij zitten heerlijk naar Mozart te luisteren in onze fijne stoelen.  De E25, zoals de weg van Maastricht naar Luxemburg heet, kent vele gaten, putten en richels. De C5 strijkt ze, binnen de mogelijkheden, glad voor de inzittenden. De auto deint zoals een grote citroen dat zou moeten doen met mooie lange veerwegen en prima einddemping. In onze ogen beter dan de C5-I en II dat doen. Mensen die vandaag de dag roepen dat hydraulisch geveerde Citroëns te hard zijn, moeten eens met deze C5 gaan rijden… Kortom: genieten!

In Luxemburg aangekomen kunnen we de verleiding om goedkoop te gaan tanken natuurlijk niet weerstaan. We blijven Hollanders hé.. Dan laat de THP een aangename kant zien: het verbruik. Over een dikke 400 km, waarbij we ons in Nederland keurig aan de geldende snelheidsbeperkingen hebben gehouden, en daarna lekker hebben doorgekard inclusief de genoemde heuveltest, blijkt de C5 slechts iedere 12 kilometer een liter kostbaar sap tot zich te hebben genomen. Rijd je relaxt en maak je veel gebruik van de cruise control dan zit 1 op 13 of beter er zeker in.

Snel door naar La France, het doel van onze reis. Via Thionville, Metz, Nancy en Toul komen we op het stuk péage dat ons dicht bij de eindbestemming van de eerste dag zal brengen. Het gladde asfalt en de prachtige voorjaarszon maken het cruisen in de C5 tot een groot genot. Het al eerder genoemde multimediasysteem blijkt bovendien over een zeer goede geluidskwaliteit te beschikken. De mogelijkheid de eigen USB stick met 800 nummers in te pluggen én de mogelijkheid om daarnaast ook nog een externe bron zoals een iPod aan te sluiten maken het nog af. Daarbij is de bediening kinderlijk eenvoudig en zijn vrijwel alle functies via het stuur of middels een stemcommando op te roepen. Prima unit wat ons betreft!

wordt vervolgd

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 19 april 2012 12:07 AM
  [ # 1 ]

vervolg

Bij Contrexéville verlaten we de betaalde snelweg en verruilen we het gladde asfalt voor departmentales, communales en nationales. We rijden via het departement “ Vosges” naar het departement “Haute Saone” waar we de komende dagen onze thuisbasis zullen hebben op de boerderij van vrienden. De departementen Vosges en Haute Saone zijn geen rijke departementen en dat is goed zichtbaar. De wegen zijn hier en daar goed beroerd en de dorpen ogen hier en daar wat aftands. Ook hier is sinds een jaar duidelijker merkbaar dat het niet goed gaat in Europa; onderhoud aan wegen wordt uitgesteld en er wordt duidelijk minder gerenoveerd. Ook is duidelijk zichtbaar dat de verkoop van nieuwe auto’s achterblijft. Zag je toch een jaar geleden steeds meer nieuwe auto’s, nu rijden er vrijwel geen modellen van 2011 en 2012 rond.. Zet je de C5, met z’n prachtige blauwe kleur, chroomlijsten en donker getinte zijruiten in zo’n dorp dan valt de auto gelijk op tussen het al wat oudere wagenpark. Je ziet ze wel hoor, in die departementen, de C5’s. Maar eigenlijk altijd in basis-diesel uitvoering. Dan is zo’n Exclusive toch wel een bijzondere verschijning.

Nu we zo op de Franse locale wegen aan het rondrijden zijn, komen er ook mogelijkheden de THP-motor, automaat en het onderstel eens wat verder aan de tand te voelen. Bak in “manueel”, vering op “Sport”, stoel een tandje naar voren en gas. De THP komt lekker op gang, maar het gevoel vermogen te missen blijft een beetje aanwezig. Het onderstel vraagt gewoon om meer! De auto helt nauwelijks over in snel genomen bochten en de vering blijft ondanks de sportstand comfortabel genoeg. De besturing geeft meer dan genoeg feedback en door de buitengewoon goed gevormde én verstelbare stoelen blijf je zelf ook goed op je plek zitten. Remmen doet de auto trouwens ook uitstekend. Geen moment mis je de “ouderwetse” hogedruk remmen die men vroeger in de XM en Xantia gebruikte. Nee, dit systeem voelt perfect aan, remt als een tijger en van enige fading is geen sprake. Natuurlijk is ook deze auto voorzien van ESP, ABS en BAS. Genoeg voorzieningen om een noodstop goed te laten verlopen. Het onderstel zou het dus prima kunnen hebben, meer vermogen. De THP nodigt in de C5 niet uit tot een partijtje stoeien, nee, hij verleidt je tot het betere cruisen. Daar ligt dé grote kracht van deze auto met de 155 pk benzinemotor. Urenlang deinen door het Franse land zonder ook maar één moment het gevoel te hebben dat je met een dweil onderweg bent.

Op eerste paasdag schijnt de zon en besluiten we naar de in de buurt gelegen stad Langres te rijden. Langres ligt op een heuvel en is rondom een versterkte binnenstad gebouwd. Het oude centrum bestaat als het ware uit een fortificatie van 12 torens en 7 poorten. Omdat het paaszondag is is het erg rustig in de oude binnenstad en kunnen we bijna overal komen met de best forse C5.  Hier bewijzen de aanwezige parkeersensoren hun nut: de poorten zijn smal namelijk. De aangenaam lichte besturing op lage snelheid, gecombineerd met de soepele automaat, maakt dat de C5 heel erg makkelijk door de smalle straatjes en poortjes te manoeuvreren is.

Na een wandeling door de stad laten we Langres voor wat het is en rijden we over de N19 richting Bourbonne-les-Bains om vervolgens via een aantal kleinere wegen weer bij onze gastheer en gastvrouw aan te komen. Er staat namelijk nog een fotoshoot met de C5 op de agenda…

Op tweede paasdag moeten we helaas al weer terug naar huis. De weersomstandigheden dwingen ons de snelheden wat aan te passen: het regende de gehele reis. Gelukkig blijkt de C5 zich ook dan koersvast voort te bewegen en wissen de grote, automatische ruitenwissers de voorruit perfect schoon. Enige nadeeltje is de snel smerig wordende achterkant. Even op de kleding letten bij het openen van de (elektrische!) achterklep. Ondanks de genoemde regen en verkeersdrukte bereiken we na een kleine 7 uur heerlijk zweven de hoofdstad van de lage landen. Morgen moeten we dit geweldige apparaat namelijk weer inleveren…

Terugkijkend op 1500 km zweven kunnen we zeggen dat de C5 Tourer Exclusive THP 155 BVA6 een bijzonder aangename auto is voor de verwende automobilist die meer waarde hecht aan comfort dan aan pure dynamiek en sportiviteit. De auto laat zich onder alle omstandigheden kennen als een echte comfort-cruiser. Heel wat anders dat wat de meeste Duitse concurrenten te bieden hebben zonder dat je in moet leveren ten aanzien van de kwaliteit. De C5 is namelijk een solide, uitstekend afgewerkte auto gemaakt van mooie materialen die voorzien van de THP motor ook nog eens keurige verbruikscijfers laat zien.

tekst: waterman, foto: Leon Hermans (http://www.leonhermans.com)

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 april 2012 12:17 AM
  [ # 2 ]

meer foto’s Smile

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 19 april 2012 12:21 AM
  [ # 3 ]

Mooi! Dat verlaten bedrijfsgebouw van de Mécanique Générale, was dat een toevallige ontdekking?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 april 2012 09:28 AM
  [ # 4 ]

Ja, daar reden we langs onderweg naar Langres. prachtig vervallen pand!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 19 april 2012 09:36 AM
  [ # 5 ]

Heerlijk informatief stuk. Daarbij ook een leuk reisverslag. Complimenten Waterman!

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1422
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 19 april 2012 09:45 AM
  [ # 6 ]

Mooi verslag! Wil wel opmerken dat ik in een 508 met die zelfde THP rij maar dan handgeschakeld. Ik heb echt geen tekort aan vermogen (508 is iets lichter van gewicht) en heb een verbruik van 1 op 14,2 (uitgerekend, de computer zegt 1 op 15…) Dit zijn wel vooral snelweg km’s, want rij niet privé met deze auto.

Ik had liever een C5 tourer gehad dan de 508 maar de lease maatschappijen incl PSA lease zelf bieden een vergelijkbare 508SW meer dan 100 euro per maand goedkoper aan. Dat is dus zo’n 5000 euro meer betalen met een lease contract van 4 jaar.. Ik had bij mijn baas op de C5 aangedrongen en zelf wat bijbetaald als er bollen onder de ligne business hadden gezeten. Nu vond ik dat dus niet de moeite waard. Dat ik dus niet de optie “bollen” op een C5 kon nemen heeft Citroen nu dus wel een klant gekost! Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 april 2012 10:05 AM
  [ # 7 ]
CLL Martin schreef:

Mooi verslag! Wil wel opmerken dat ik in een 508 met die zelfde THP rij maar dan handgeschakeld. Ik heb echt geen tekort aan vermogen (508 is iets lichter van gewicht) en heb een verbruik van 1 op 14,2 (uitgerekend, de computer zegt 1 op 15…)

Eerder reed ik met een C5 met wokkel-onderstel, handbak en THP en had ik ook duidelijk MINDER het gevoel vermogen tekort te komen. Zoals ik al opmerkte heb ik stellig de indruk dat de automaat meer vermogen vreet dan je zou denken.

Het verbruik wat jij beschrijft lijkt me met een handbak goed haalbaar. Vergeet overigens niet dat wij met een auto die leeg 1650 kg weegt, 3 personen én (deels zware) bagage op pad waren. Dat helpt ook niet echt hé Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2133
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 19 april 2012 10:19 AM
  [ # 8 ]

en dan inschatten dat je aan een kleine 1850 kg komt. Lijkt erop alsof niet alle meereizende personen hun gewicht juist durven inschatten Laughing

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook