1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

Saxo 1.1 voelt tam aan
Realiks
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117

Gepost: 18 april 2012 09:09 PM

Hi iedereen. Toen ik mijn saxo anderhalf jaar geleden kocht was ik best onder de indruk hoe vinnig dit karretje was. Hij kon vlot mee en voelde altijd alert op het gas. Met de huidige benzine prijzen rij ik echter wat rustiger. Meestal kom ik niet boven de 3000 toeren uit, maar schakel aan 2500 toeren. Nu merk ik echter als ik eens goed doortrap, de wagen weinig actie onderneemt. Het lijkt eerder 40pk dan 60pk te zijn. Zelfs hoger in het toerenbereik 4000-5000 bv. gebeurt er echt weinig. Kan het zijn dat de ECU zich zodanig heeft aangepast op mijn zuinige rijstijl dat deze de echte kracht van de motor wat onderdrukt? Indien ja, is er een mogelijkheid tot de ECU te resetten en hoe moet ik dit doen. Indien nee, wat kunnen andere oorzaken zijn of oplossingen,..?

Alvast bedankt voor de hulp

Profiel  

Noudje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54

Gepost: 18 april 2012 11:00 PM
  [ # 1 ]

Wanneer is de laatste keer dat de auto een grote beurt (incl. oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter, bougies etc.) heeft gehad?

Ik heb bij meerdere auto’s gemerkt dat een grote beurt een enorm verschil maakt. Een ECU zal zich namelijk niet heel erg aan gaan passen aan je rijstijl, mijn ZX rijd ik altijd heel rustig mee (schakelen bij 2000 RPM, af en toe tot 2500) en als ik hem een keer op zijn staart trap reageert ze altijd lekker vinnig.

Mocht dat niet helpen, een paar keer shell V-power of euro 98 tanken en wat van dat speciale reinigingsmiddel in je brandstof toevoegen, soms raken motoren lichtelijk vervuild van het rustig rijden, dan helpt een paar keer doorlaten wel om wat zooi eruit te krijgen.

Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
  knuffel

Profiel  

Realiks
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 18 april 2012 11:25 PM
  [ # 2 ]

Wel eigenlijk heeft hij nog nooit een grote beurt gehad. De wagen heeft net 25000km, enkel de bougies werden op 21000km vervangen. Verder tank ik altijd 98. Ik zal hem eens een tijdje hoger in toeren laten rijden, hopelijk helpt dat.

Profiel  

Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3180

Gepost: 18 april 2012 11:58 PM
  [ # 3 ]

Van wanneer is de auto dan?

Profiel  

Realiks
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 19 april 2012 09:53 AM
  [ # 4 ]

Bouwjaar 2000.

Profiel  

Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 19 april 2012 10:17 AM
  [ # 5 ]

98octaan tanken is onnodig. Daar haal je echt geen voordeel mee met zo’n 1.1i. Kost alleen maar meer geld.

Ik heb zelf ook een saxo 1.1i en ik kan moeilijk zeggen dat het een snelle auto is. 60 pk is niet veel, maar wel voldoende voor zo’n lichte auto.

Maar als je het echt zeker wilt weten zou je natuurlijk in ieder geval een nieuw luchtfilter kunnen monteren. Misschien ook het brandstoffilter vervangen. Het zou best kunnen zijn dat daar wat rotzooi in zit na 12 jaar bijna niet rijden… Injectiereiniger zou misschien ook kunnen helpen. Het zou namelijk zo kunnen zijn dat er wat aanslag van de benzine in de injectors zit. Dit kan optreden als auto’s lang stil staan.

Profiel  

Realiks
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 19 april 2012 01:14 PM
  [ # 6 ]

Normaal haal ik tegen het einde van het jaar (oktober ofzo) de 30 000 km wel. Dan zal ik hem eens een groot onderhoud geven. Persoonlijk vind ik de saxo vlotter rijden op 98. Volgens het boekje raden ze zelfs aan om 98 te tanken. En ok het is iets duurder maar voor mij is dat niet zo’n probleem eerlijk gezegd.

Toch bedankt voor jullie hulp, ik zal even afwachten en kijken hoe hij zich gedraagt na het onderhoud.

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1194

Gepost: 20 april 2012 12:20 AM
  [ # 7 ]

lol octaan 98 in een v12 maakt dit een verschil…  ik rijd 95 van shell en dats24 (goedkoper station) en ook met een 1.1 en moet me inhouden achter alle “eco” diesels die nieuw zijn. schakelen doe ik op +-2500 toeren en er zitten bij mij behoorlijk meer kms op (+>150 000km meer dan jouw saxo)
maar een nieuwe benzinefilter en luchtfilter kan zeker geen kwaad die raken ook vuil en vochtig     en benzine filter is een beetje afhankelijk maar *zou* alle 60000km vervangen moeten worden er zat ook een leefttijdsgrens op maar weet ik een luchtfilter is na +-3 jaar korte afstanden rijden wat bevuild.

ps vergeet niet iederjaar aangezien je bijna niet rijdt je olie en oliefilter te vervangen. 

de hoofdoorzaak denk ik dat bij jouw verouderde benzine en daarbij het benzinefilter mee vervuild is. 

injectorcleaners mmm   beter eerst de tank bijna volledig leeg rijden dan nieuw benzinefiltertje erop en dan voldoen met nieuwe benzine of aangezien je weinig rijd telkens 1/4 voldoen om zo verouderde benzine te vermijden en dan even afwachten.

injector raken niet zo snel verstropt als deze verstropt is gaat je motor erg beroerd draaien.

ps benzinefilter kost ong 10 euro en kan je zelf in korte tijd plaatsen kleine platte schroevendraaier een lekbakje en een filter en klaar deze zit voor het linkerachterwiel thv de tank. Het kan zijn dat je een koolstofbandje moet gebruiken als je de originele houder hebt beschadigd.

Profiel  

Realiks
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 20 april 2012 06:20 PM
  [ # 8 ]

Hij krijgt ieder jaar zeker zijn olie en oliefilter wissel. Vorige zomer had ik al eens een busje injectiereiniger in de tank gegooid in de hoop het onstabiele stationaire toerental te verhelpen. Dit heeft in kleine mate geholpen.
Een nieuwe brandstoffilter plaatsen zal wel geen “rocket science” zijn maar als ik het zo bekijk zie ik er niet echt een begin aan. Eerst en vooral weet ik al niet waar ik zo iets kan kopen (behalve op internet maar dan zijn de verzendkosten hoger dan het onderdeel)

Moet de tank worden leeggepompt om dit klusje te kunnen uitvoeren?
Wat moet je doen als het bandje die de brandstoffilter op zen plaats houd breekt zit zo’n bandje bij een nieuwe filter?
Moet je op de leidingen een klem plaatsen? Want er zal toch nog redelijke wat benzine in die leidingen zitten?

Volgens deze tutorial is een heel simpel klusje…

http://www.saxperience.com/forum/showthread.php?t=85297

Aan de wagen zelf werken is geen probleem ik heb namelijk een “werkput” in mijn garage.

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten

Gepost: 21 april 2012 12:48 PM
  [ # 9 ]

Goed dat de olie regelmatig wordt gewisseld is niet de oorzaak van je probleem maar voorkomt andere problemen.

overtanken lol niet nodig er loopt maximaal 250cc weg als je het nieuw filter binnen de minuut plaatst (= de tijd die ik erover doe om deze te vervangen met de wielen op de grond zonder put). daarvoor gebruik je een opvangbakje.  Het is best mogelijk dat deze vervuild is best niet meer gebruikt als brandstof maar als reiniger.

brandstoffilter kan je halen bij de dealer   de betere automateriaal zaak ( in antwerpen ken ik een paar goede zaken) kost ca 10 euro en is normaal geleverd zonder houder maar koolstofbandje zijn evengoed hangt er bij mij zo al 2 jaar onder zonder probleem ik neem altijd wel de zwarte exemplaren die hebben minder last van verduring dan de witte en heb ze in veelvoud liggen toe ie bij mij brak snel zo opgelost…

wel na het vervangen eerst je sleutel op “ass” stand zetten voor een minuutje je gaat dan een pomp geluid horen dit is volledig normaal de lucht wordt eruit gezogen dan even starten en 15minuten rijden en je weet of er verschil merkbaar is. ps de eerste minuut kan het zijn dat er nog een heel klein beetje lucht in de leiding zit het kan zijn dat je motor daardoor even raar doet.

als de klip breekt niets van aantrekken filter steken dan een “koolstofbandje” (electriciteits plastic trekbandje voor draden vast te maken) van 10 a 15 cm nemen en zo vastmaken.  einde netjes afkippen en klaar
let goed op het pijltje op het filter!!

Profiel  

Realiks
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 21 april 2012 03:32 PM
  [ # 10 ]

Ik ga eens horen bij de dealer dan Smile Kan je niet gewoon de leidingen afsluiten met een wasknijper of iets dergelijks of zijn dat harde leidingen?

Nog een praktisch vraagje: Aan de 1ne zijde van de brandstoffilter zit een knopje om de leiding los te klikken van de filter, maar aan de andere zijde zie ik dat niet. Gewoon even aan de leiding trekken of…?

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten

Gepost: 22 april 2012 06:12 PM
  [ # 11 ]

zit ook een “klik” slotje op zoals op andere kant ach afknijpen   het zou zonde zijn als de leiding hierdoor zou lekken dat kost meer en vooral meer moeite om dit te maken je kan natuurlijk wel de saxo van voor hoger maken en dan de filter vervangen vloeistofspiegel truk….  heb je nergens een olievlek of zo benzine verminderd deze ...  ik heb er enkel niet aangedacht dat je na het losmaken je vinger op het gat kan houden ... 

als ie vervangen is kan je voor de fun de oude openen en kijken hoe vuil ie was

Profiel  

Realiks
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 22 april 2012 06:15 PM
  [ # 12 ]

Ah dan zet ik de banden wel plat achteraan ofzo. Volgende week ga ik om een nieuwe filter en vrijdag avond plaats ik hem. Hopelijk gaat het goed. Ik hou jullie up to date.

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten

Gepost: 23 april 2012 12:51 AM
  [ # 13 ]

vooraan op blokjes zetten kan ook…

Profiel  

Realiks
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 23 april 2012 01:51 PM
  [ # 14 ]

Ik zie net dat ze bij Mister-auto.be (http://www.mister-auto.be) een actie doen bij de filters en ruitenwissers. Hierdoor zou ik de verzendkosten bijna uitsparen. Bij de brandstoffilters staat er slechts 1 in promotie, maar niet die van Bosch maakt dit veel uit?. En bij de ruitenwissers zie ik het bos door de bomen niet, ze verkopen er van Bosch apart (links en rechts met verschillende lengte) maar ook in 1 pakket (links en rechts maar met een andere lengte dan de aparte)... Iemand die me kan helpen?

http://www.mister-auto.be/fl/brandstoffilter/citroen-saxo-s0-s1-1-1-x-sx-60ch_v11172_g9.html

http://www.mister-auto.be/fl/wisserblad/citroen-saxo-s0-s1-1-1-x-sx-60ch_v11172_g298.html

Profiel  

Wizzy
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 172

- Saxo 1.1i
Gepost: 23 april 2012 02:02 PM
  [ # 15 ]

Ik heb nieuwe van Bosch erop zitten…. de ruitenwissers dan…

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook