bij normaal rijden krijg ik mijn xm 16v break uit 95 niet boven de 75 a 80 graden bedrijfstemp., hoe lang ik ook rijd. natuurlijk wanneer ik in de bergen rij (ik woon in zuid spanje dus dit gebeurd nog wel eens…) of zwaar beladen ben dán pas komt de meter op 90. iemand die t weet?
Niets is stuk en heb de auto op alle mogelijke gebreken laten nakijken voor vertrek naar espana door Beau Wouda.
Ook geeft mijn dash zo nu en dan een lampje met een uitroepteken erin. zou op een te laag niveau van de LHM kunnen duiden volgens t boekje. Maar ook deze is na testen ok. Andere reden wellicht?
Verder niets dan lof over mijn auto. álles werkt, altijd dealer onderhouden en de airco is ijskoud. alleen die pk´s komen er soms moeilijk uit. volgende keer maar een turbo of V6…..
wessel wiersma.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
De kachel wordt wel loeiheet?
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Sluit de thermostaat wel goed?
Lucht in de slangen?
geen idee, zal deze zaken eens onderzoeken. maarre… al 21.000 km zonder problemen dus ernstig kan t niet zijn, toch? De kachel wordt lekker warm, overigens, vandaag nog 21 graden en volop zon dus de kachel heb ik eigenlijk nog niet optimaal benut…zal m eens proberen. wat als de kachel wel loeiheet wordt? De auto lekt overigens nergens, geen vocht ofzo, wel natuurlijk als de airco aanstaat
wesselwiersma schreef:geen idee, zal deze zaken eens onderzoeken. maarre… al 21.000 km zonder problemen dus ernstig kan t niet zijn, toch? De kachel wordt lekker warm, overigens, vandaag nog 21 graden en volop zon dus de kachel heb ik eigenlijk nog niet optimaal benut…zal m eens proberen. wat als de kachel wel loeiheet wordt? De auto lekt overigens nergens, geen vocht ofzo, wel natuurlijk als de airco aanstaat
Heel simpel. Je thermostaat is waarscheinlijk ene die op 80 graden inschakelt.
xm_V6 schreef:wesselwiersma schreef:geen idee, zal deze zaken eens onderzoeken. maarre… al 21.000 km zonder problemen dus ernstig kan t niet zijn, toch? De kachel wordt lekker warm, overigens, vandaag nog 21 graden en volop zon dus de kachel heb ik eigenlijk nog niet optimaal benut…zal m eens proberen. wat als de kachel wel loeiheet wordt? De auto lekt overigens nergens, geen vocht ofzo, wel natuurlijk als de airco aanstaat
Heel simpel. Je thermostaat is waarscheinlijk ene die op 80 graden inschakelt.
da’s wel heel kort door de bocht, ook al heb je het zeer waarschijnlijk bij het rechte einde.
tussen de motor en de radiator zit een wasthermostaat.
deze zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat het koelwater in de motor niet te snel of te langzaam doorstroomt,en zodoende de themperatuur in de motor redelijk constant te houden.
simpel gezegd is het dus een regelbare kraan.
word de motor te warm gaat hij open,en word de motor te koud dan sluit deze zich weer (geheel of gedeeltelijk).
nu zijn deze thermostaten te verkrijgen met verschillende reactiethemperaturen.
vanaf 65 a 70 graden oplopend tot 105 graden.
de meest voorkomende zijn rond de 85 tot 95 graden.
er staat op de thermostaat zelf 2 gradatie’s de ene is de openingsthemperatuur en de andere de sluitingsthemperatuur.
voorbeeld 82/88 of 86/90 graden.
de laagste is de sluit themp de hoogste de openingsthemp.
nu wil het geval dat ikzelf bij een automaat (welke ik zwaar belast) ook afwijk van de fabrieksopgegeven thermostaten.
persoonlijk schroef ik dan een lagere openingsthermostaat erin.
hierdoor weet ik zeker dat ook bij zware belasting de motor en bak voldoende koel.
en zodoende dus koppakking en de bak bescherm.
nadeel is wel dat het verbruik omhoog kan gaan doordat in onbeladen toestand de motor niet de idieale themperatuur bereikt.
maar dat (nam) ik voor lief, liever een liter meer gas verstoken dan een koppakkingwissel forceren.
in jou geval is dus vermoedelijk ook die thermostaat vervangen.
in my case waren ook de thermostaten van de koelvinnen veranderd ,en zat er een extra schakelaar om handmatig de koelvinnen te bedienen.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
duidelijke uitleg.
mn koppakking was in februari naar zn grootje, hele kop vervangen.
ook zei de garagist dat de radiator ooit eens door een te kleine is vervangen… ze (huidige garagist) hebben toen meteen een andere thermostaat ingebouwd.
ieksEmmu wordt nu ook sneller gekoeld dan voorheen met de oude thermostaat.
‘k Lees wel vaker dat de XM t sowieso nogal snel heet krijgt onder de motorkap…
ok voor nu bedankt, beter te koel dan te heet dus. ik ben voornemens de xm lekker op te rijden en er vooral niet teveel meer aan te besteden. wanneer de kop(pakking) het begeeft verkoop ik m wel in onderdelen ofzo. gelukkig is t niet zover.
MAAR… wie weet meer over het rode lampje met t uitroepteken erin wat zo nu en dan gaat branden samen met t stop signaal? de LHM is perfect op niveau, zou t een lek in de hydrauliek kunnen zijn???
gr. wessel XM 16v Break 190.000 km 1995
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
wesselwiersma schreef:ok voor nu bedankt, beter te koel dan te heet dus. ik ben voornemens de xm lekker op te rijden en er vooral niet teveel meer aan te besteden. wanneer de kop(pakking) het begeeft verkoop ik m wel in onderdelen ofzo. gelukkig is t niet zover.
MAAR… wie weet meer over het rode lampje met t uitroepteken erin wat zo nu en dan gaat branden samen met t stop signaal? de LHM is perfect op niveau, zou t een lek in de hydrauliek kunnen zijn???
gr. wessel XM 16v Break 190.000 km 1995
koelvloeistofniveausensor?
hee, die van mij blijft frappant genoeg sinds het koud is geworden buiten ook tijden lang op de 70 a 80 graden hangen….duurt echt heel lang voordat de fan aanslaat (bij stationair toeren draaien duurt het heeel lang)....ook de thermostaat?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:hee, die van mij blijft frappant genoeg sinds het koud is geworden buiten ook tijden lang op de 70 a 80 graden hangen….duurt echt heel lang voordat de fan aanslaat (bij stationair toeren draaien duurt het heeel lang)....ook de thermostaat?
en de buiten themperatuur
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Mijn 2100 turbo diesel heeft juist het zelfde al 80.000km , thermostaat heb ik al vervangen , zelfde uitlezing .
Alleen als ik op de Duitse “autobahn ” eens heel goed door ga komt hij tot 95 graden .
Verder niets mis mee , dus rustig verder rijden .
Heb je het LHM peil gekontroleerd bij hoogste stand ??
Walter
Meten is weten , gissen is missen