Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Dat valt nogal tegen, het hele dashboard moet eruit. Bovendien mis ik de snelheidsmeter niet, ik weet precies hoe hard ik rijd, ik heb met de tomtom aan de voorruit eens gekeken welk toerental bij welke snelheid hoort… Dat was naar Citromobile en terug :p
Dat komt wel als ‘ie voor de APK moet.
Neen… enkel het klokkenspel. Zo heb ik het toch gedaan (is wel vervelend om die kabel door die rubber te krijgen… en desnoods de rubber er weer in de krijgen :S ).
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hoeveel bx-en zie je in de lijst van C15 GV staan? Het gaat over een C15 dashboard, denk ik?
Ah dan zwijg ik . Excuses
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Klopt, en ik heb zoveel zooi achter het dashboard ingebouwd dat het allemaal maar nét past…
...maar het past!
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Waarom staat dit topic nog altijd bovenaan?
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Omdat het een ‘sticky’ is, oftewel, het wordt handig geacht dat iedereen dat gemakkelijk vindt.
Ik heb een tijdje geleden ook een deel van een GTI dash in mijn BX Deauville gezet, specifiek de toerenteller en kvs temperatuursensor. Ben toen redelijk in de weer geweest met allerlei bedradingsschama’s en uiteindelijk werkend gekregen.
In de volgende foto is de witte draad de -, de rode de + (geschakeld) en de gele draad bij de rode en witte de signaaldraad van de toerenteller (welke uiteindelijk uit de bobine komt). De gele draad linksonder is van de kvs temperatuursensor (handigere aansluiting dat ik veelal tegenkwam in posts, nl het versieren van de GTI stekkers).
Wat voor mij toen vooral de uitdaging was was het uitzoeken hoe ik het motormanagement lampje netjes kon omleggen van de carburateur indicator naar de echte motormanagement lamp. Hier heb ik helaas geen foto van gemaakt.
Wat ik gedaan heb ik op de print het spoor volgen van het motormanagement lampje en kijken op welke stekker deze uitkwam. Nu had ik het geluk op de stekker het contact en ook de draad van het motormanagement lampje aangesloten waren, maar ongebruikt.
Daarna ben ik op zoek gegaan naar de draad die het carburateurlampje (motormanagement in mijn auto) aanstuurde. Dit ook weer door de printsporen te volgen en te kijken op welke stekker en dus welke draad deze uitkwam.
Ik heb toen beide draden, dus van het ongebruikte officiële motormanagement lampje en van het carburateur lampje doorgeknipt met met elkaar verbonden. Verbinden met extra draad en stekker systeem zodat het loshalen ook nog enigszins makkelijk gaat mocht dat ooit nodig zijn. Uiteraard moeten de open uiteinden van de draden die je niet gebruikt worden afgezet met een busje zodat er niets kortsluiting kan maken. Om precies te zijn de originele draad naar het motormanagement lampje en de draad naar de stekker waarop het carburateurlampje (welke is weggevallen door de kvs temperatuur sensor met daar boven de olie temperatuur sensor) zit.
Ik heb in mijn bx deauville ook een gti dashboard en aangezien er enkele lampjes kapot waren vandaag de tellerklok er maar even uitgehaald om de lampje te vervangen, wat ook prima gelukt is. Echter was de temperatuurmeter nog niet aangesloten dus wilde ik dit ook gelijk maar even doen. Ik heb de massa draad op de meter aangesloten zoals op de laatste foto in de post hierboven.Het andere eind van de draad heb ik via de kabelboom naar buiten in de motorruimte doorgevoerd en daar aangesloten op een temperatuursensor met 1 pootje die bovenop in het thermostaathuis zit. Deze sensor was niet in gebruik en heb ik bij een automat.zaak gehaald. Nummer facet 7.0073 . Alleen kreeg ik van een ander merk en was ie omgenummerd. Zou dus misschien een verkeerde kunnen zijn??? Het is namelijk zo dat de temperatuurmeter al vrij snel uitslaat naar max terwijl de motor dan nog niet eens echt warm is. Ook heb ik nog 2 andere sensors geprobeerd maar die hadden hetzelfde. Weet iemand hier een oplossing voor? Of heeft er iemand wel een temperatuurmeter in een bx 1400 werkend gekregen en kan mij vertellen hoe? Kan ik de massadraad van de meter aansluiten bij de 2 polige temp.sensor die aan de zijkant in de kop zit en voor de ecu is??? Hoop dat iemand met ervaring hierin me aan de oplossing kan helpen…
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Art, de mijne werkte ‘uit de box’ deze kwam wel origineel van een BX 19 GTI; deze versie moet je ook hebben omdat het metertje van een GTI sensor uitgaat. Verder is de sensor niets meer dan een regelbare weerstand. Als je een garagehandboek te pakken kan krijgen kan de weerstandswaarden opzoeken en deze testen op de aangegeven temperaturen. Je kan dan de sensor eventueel uitsluiten van eventuele bedradingsproblemen.
Groet Michel
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De sensoren die temperatuur meters aansturen bij BX-en zijn, u raadt het al, allemaal hetzelfde. De sensor die al op een TU gemonteerd zit is gewoon de goede. Tenzij die stuk is, natuurlijk.
Hoe bedoel je precies out the box? volgens mij heb ik precies dezelfde temp. meter die jij ook hebt, van een gti. Ik heb nog ff geen tijd gehad er verder naar te kijken, maar wat hilko in een ander topic nog opperde om de draad aan te sluiten op pin 6 van de witte stekker op de teller unit wil ik nog wel even gaan proberen.
Anders mischien een ander temp.metertje zoeken.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Art,
De gele draad linksonder in bovenstaande foto komt van de kvs sensor, directer kan je hem niet verbinden. “Out of the box” wil bij mij zeggen aansluiten en draaien zonder problemen. Ik heb wel “alle” draden voor het gti dash (bobine + kvs) opnieuw getrokken en geen gebruik gemaakt van de bestaande kabelboom.
Groet Michel
tja, dan zit het precies hetzelfde aangesloten zoals bij mij
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Art schreef:Deze sensor was niet in gebruik en heb ik bij een automat.zaak gehaald. Nummer facet 7.0073 . Alleen kreeg ik van een ander merk en was ie omgenummerd. Zou dus misschien een verkeerde kunnen zijn???
Nog even terugkomende hierop: De juiste is Facet 7.3007. Daarom kreeg je waarschijnlijk een andere mee en werkt het niet naar behoren.