Dit topic wil ik starten om alvast wat voorwerk te verrichten.
In de versnellingsbak is in “neutraal” een licht joelend/ gierend geluid te horen. Er werd verteld door het garagebedrijf dat het waarschijnlijk het druklager was van de versnellingsbak. Nu heb ik geen last van dit euvel, maar het zou toch een keer vervangen moeten worden. Wat is eigenlijk het gevolg van een defecte druklager? Is de benaming van het druklager hetzelfde als een krukaskeerring?
Deze klus wil ik reserveren voor de winter, ik wil tenslotte nog een paar kilometer rijden dit jaar in mijn (straks) vers gespoten Prestige 2400 uit 1976!
Wanneer we het blok er dan toch uit gaan halen voor de vervanging van de druklager, welke onderdelen kan ik dan gelijk (preventief) vervangen? Ik heb al een nieuwe kleine octopus aangeschaft n.a.v. het artikel Rubrique Technique van Leontien van Brummelen in no.115 van La CX on route.
deze items heb ik allemaal al verzameld:
* druklager (van een 5-bak, er later onder gezet. welke uitvoering/ onderdeelnummer moet ik hebben?)
* koppelingsset
* krukas/ nokkenas keerring
* lager vliegwiel
toegevoegd: onderste motorsteun
* benzineslagen/ -filter
* slangen/ buisjes LHM en koelwater
* bedrading
Kunnen jullie een reactie geven op bovenstaande lijstje “to-do”?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Druklager zit bij je koppeling de zorgt ervoor dat de plaat tegen de drukgroep komt, deze kan door slijtage door de drukgroep gaan en dan is koppelen dus niet meer moegelijk. Je koopt gewoon de koppeling,drukgroen en lager als set.
En gewoon een pakkingset kopen met alle pakkingen en afdichtingen erin ben je wat dat aangaat in een keer klaar, en vergeet de versnelingsbak keeringen niet.
Verder lijkt mij het preventief vv van alle slangen wat overboding of ze moeten natuulijk allemaal poureus zijn.
Mark
CX 2000 pallas ‘78














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
en de onderste motorsteun niet te vergeten…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
O ja,
en de nokkenas heeft ook nog een los lager en evt distributie ketting, spanner en geleider en de klepseals.
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Mark Gielen schreef:en vergeet de versnelingsbak keeringen niet.
Hiermee worden dus de beide differentieel keerringen bedoelt, geen keerringen in de bak!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Maar die kering in de bak zou ik wel vervangen.want als die lekt kan alles er weer uit.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Lijstje wat hier ergens rondzwerft:
Bijwerkzaamheden voor als de motor er toch uit is
Vervangen aan de motor
* 2 Steunlagers (tussenllagers) van de aandrijfassen
(differentieel) ?46 \226 ?75 B18
* 1 Steunlager van de aandrijfas Rechts ? 30\22655 B14 Art. 79 03
090 234
* Nokkenaslager achter poelie ?20 \226 ?47 B14 (of B10?)
* Nokkenaskeerring ?29 \226 ? 46 B 10
* Toplager prise as FAG 6203.2RSR ?17 \226 ?40 B12
* Krukaskeerring (achter vliegwiel) ?95 \226 ?112 B12,5
* Keerringen op de aandrijfassen ?30 \226 ?40 B7 of B8 kan ook zijn
?36 \226 ?50 B7
* Distributieketting met spanrol
* Bij twijfel onderste motorsteunen vervangen (motorsteun bakzijde 95 495 715)
* Motoroliefilter vervangen
* controle carterpan op lekkage en zodanig pakking vernieuwen
* controle overbrengingstangen van de versnelling
* Lagerschaaltjes van de 4 drijfstanglagers (als de motor zo’n 300.000 km heeft gelopen)
* 2 ashoezen wielzijde 00713
* 2 ashoezen bakzijde 00927
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Correct me if I’m wrong,
maar als de versnellingsbak ‘neutraal’ (dus in de vrij) staat, dan wordt het druklager toch niet belast? Dan kan dat ding dus ook niet gaan gieren, of maak ik een denkfout?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
De prise as (en dus het druklager) draait altijd bij lopende motor. Ook al staat ze dan niet verbonden met de tandwielen die uiteindelijk het differentieel laten draaien.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
NEEE! Het toplager draait. De druklager niet als het goed is…Tenminste.. het oude type moet speling hebben. Ik weet niet of latere typen dat ook hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Daarom heeft jouw rij- instructeur je toch geleerd om altijd je linker voet van het koppeling pedaal af te halen als je klaar was met schakelen.
Zoniet dan haal je de vrije slag af van de koppelingskabel en blijft het druklager meedraaien terwijl deze daar niet voor is gemaakt.Het druklager is namelijk niet voorzien van smering door bv motorolie.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Een CX heeft geen vrije slag (zoals een DS wel heeft).
PeterW schreef:Het druklager is namelijk niet voorzien van smering door bv motorolie.
Het lager van de R-aandrijfas ook niet, maar dat draait ook met mega-snelheid continu rond hè?
Dito voor toplager en nokkenaslager.
Maar hoe het ook zij: een gaar druklager hoor je wel degelijk (licht) gieren in z’n vrij. Dus gieren bij vrijstand en dan stilte met ingetrapte koppeling betekent een gaar druklager.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














Totaal aantal Berichten: 1359
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
De koppeling van een CX heeft wel degelijk een vrije slag tot begin ‘83 met de komst van de Turbo Diesel.
Vanaf dan hebben alle CX’n een koppeling zonder vrije slag.
Mijn Prestige’77 heeft ooit ook een slecht druklager gehad, in vrijloop en voet van het koppelingspedaal was dit niet hoorbaar.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
trxke schreef:De koppeling van een CX heeft wel degelijk een vrije slag tot begin ‘83 met de komst van de Turbo Diesel.
Vanaf dan hebben alle CX’n een koppeling zonder vrije slag.
Mijn Prestige’77 heeft ooit ook een slecht druklager gehad, in vrijloop en voet van het koppelingspedaal was dit niet hoorbaar.
Vanaf 83 zijn er ook andere zuigers ingekomen met een langere slag en een andere kop.( tenminste bij de 2500)
En er is ook een andere kop gemonteerd.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Dan waren die ‘zingende’ druklagers die ik tot nu toe allemaal gehoord heb zeker allemaal van CX’en na 1983….
Zou kunnen!
Maar belangrijker is: hoe kwamen we op dit onderwerp?
Door deze opmerking van de TS:
Toit plat schreef:
In de versnellingsbak is in “neutraal” een licht joelend/ gierend geluid te horen. Er werd verteld door het garagebedrijf dat het waarschijnlijk het druklager was van de versnellingsbak.
Dus…. wat moet hij doen of waar moet hij rekening mee houden?
Een lager van de bak zelf? Dan moet deze uit elkaar. Wel even iets anders dan een druklagertje zou ik denken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Tja, goede verklaringen allemaal, maar ik ben er nog niet uit. Dat gierende geluid heb ik al zolang ik cx rijd, ik bedoel, als ik stilsta 😄.
Dus, of mijn druklager is al jaren aan vervanging toe, of mijn bak is aan het slijten. Het is natuurlijk altijd een goede zaak om, als je de motor eruit haalt, een compleet nieuwe koppeling te monteren, dus plaat, groep en lager.
En laten we niet vergeten dat het geen nieuwe auto’s zijn!