Ik weet niet waar jullie de informatie vandaan halen, dat de Berlingo met de 1.8-D (1769) cc motor geleverd zou zijn. :
Volgens mij is die motor allang niet meer in eender welke Citroen geleverd.
Wel is de 1905 motor qua CC’s ietsje verkleind van 1905 naar 1868 cc….doch met behoud van hetzelfde aantal PK’s.
http://www.autoweek.nl :
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1868 cm3
boring x slag 82,2 x 88,0 mm
compressieverh. 23,0:1
max. vermogen 51 kW (71 pk)
Ik heb idd de stoel die je kunt omklappen tot tafeltje….
Weet iemand wat de zit-comfort verhogende mogelijkheden zijn voor de berlingo (grijskenteken?)
friso
Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6
** Een Citroen slijt het meest door stilstand**
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bram schreef:Handjes schreef:Ik schreef dan ook: “met OF zonder turbo”, dus niet “met EN zonder turbo”.
Dat is dus verkeerde info…..alleen MET een turbo is de 1.8 D motor in de BX geleverd….althans in NL en daar gaat het hier over.
Jij schreef :De 1.8 (eigenlijk 1.7) diesel met of zonder turbo wordt al sinds 1985 gebruikt in Visa/C15, daarna BX en ook 205.
En vervolgens een rijtje auto’s waar ze al dan niet met OF zonder turbo in zaten.
Lezen is ook een kunst… Verder hoef je niet te gaan schelden.Ik lees heel goed…..maar vertel me eens waar ik scheld ? :
Nou nou heren, het is heet buiten, dus hou het hoofd koel . Enne, jullie hebben allebei gelijk. Want er is wel degelijk een BX geweest met 1769cc dieselmotor ZONDER turbo (de BX 17D), alleen is die inderdaad nooit in Nederland geleverd. Dat was dus de lichtste diesel BX die er ooit is gebouwd. Ik geloof dat ‘ie wel in Belgie is geleverd, misschien dat onze Belgische forumvrienden hier nog iets over kunnen zeggen…. Maar laten we daar maar over ophouden, dat is een vraag die eigenlijk thuishoort op het BX-forum.
Goed idee…. hierbij sluiten we het onderwerp motorinhoud.
Ben wel blij met al die deskundigheid.
friso
Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6
** Een Citroen slijt het meest door stilstand**
Wil toch nog even eigenwijs zijn.
(Ik ben immers in het bezit geweest van een Berlingo diesel met 1.8 motor, en ga me niet door iemand ander laten vertellen dat het niet zo is omdat deze nooit in een BX is geleverd wink )
Als je op bijvoorbeeld bol.com zoekt kom je dit boek tegen
P.H. Olving
een handleiding voor het groot en klein onderhoud van alle typen met 1.1 of 1.4 L-benzinemotor of 1.8 of 1.9 L-dieselmotor met handgeschakelde vier- of vijfversnellingsbak
bol.com prijs € 24,99
Ook wel bekend als de vraagbaak.
Die motor komt overigens inderdaad niet uit de BX, maar uit de Peugeot 205 (daarmee rij je dan zuiniger als 120 trouwens!).
Die stoel heb ik geprobeert beter in te stellen met behulp van gereedschap Was geen succes. Beter is dan een stoel op de sloop te versieren met rails.
Wat je kan doen om het comfort verder te verbeteren is panelen tegen de wanden doen met steenwol ertussen. Deze kan je bestellen overigens bij houthandel PontMeyer. En als ze bij de PontMeyer in jouw plaats niet weten dat ze het verkopen Vestiging Westland is de ‘fabrikant’.
theiz schreef:Jammer dat ik het een b-tje laat pas lees, maar ik ben ook enkele jaren in het bezit geweest van een Berlingo met 1.8 Diesel.
Deze is (een stuk) langzamer als de 1.9 Diesel.
Dan is het zeker een ingevoerde geweest :
In NL zijn ze vanaf het begin (1997) met de 1905 motor geleverd….kijk maar op http://www.autoweek.nl
En iets later werden ze qua cylinderinhoud geen 1905….maar 1868 cc. (met ook 71 PK)
Het is (was) niet alleen de motor uit de BX…maar ook de ZX, de Xantia….en de eerste Xsara’s.
P.H. Olving
een handleiding voor het groot en klein onderhoud van alle typen: met 1.1 of 1.4 L-benzinemotor of 1.8 of 1.9 L-dieselmotor met handgeschakelde vier- of vijfversnellingsbak
Ehhh….nog iets, ik kan mij ook niet herinneren dat de Berlingo met een 1.1 motor is geleverd…..weet je wel zeker dat je de handleiding van de Berlingo hebt ?
Dat arme 1100 cc’tje zou er dan ook flink aan moeten trekken.
Wel de 1.8i en later naar ik meen, ook de 1.6i.
In de prijslijst van sept ‘96 staat zowel de 1.1 als de 1.8 D beide echter alleen op grijskenteken.
De 1.8 Dwas fl 500,00 goedkoper dan de 1.9 D
En de 1.1 was ruim fl 1000,00 goedkoper dan de 1.4
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bram schreef:Het is (was) niet alleen de motor uit de BX…maar ook de ZX, de Xantia….en de eerste Xsara’s.
In wezen zijn die motoren allemaal directe familie van elkaar, evenals de 2.1 diesels uit de Xantia en de XM, zoals Marten Postma die nu ook in zijn BX heeft liggen. En het ontwerp daarvan is weer een afgeleide van de 1.6/ 1.9 benzineblokken die in diverse Citroens/ Peugeot’s zijn geleverd.
zx19d schreef:In de prijslijst van sept ‘96 staat zowel de 1.1 als de 1.8 D beide echter alleen op grijskenteken.
De 1.8 Dwas fl 500,00 goedkoper dan de 1.9 D
En de 1.1 was ruim fl 1000,00 goedkoper dan de 1.4
Oke…...dan heeft Handjes toch helemaal gelijk wat dat betreft. ops:
Excuses .....ik heb alleen gekeken naar de *geel-kenteken* uitvoeringen.
Ik wist zowiezo niet dat de ongeblazen 1769-motor nog tot 1996-7 leverbaar was…...dat verbaasde mij nogal.
Ik heb eens even gekeken bij PEUGEOT….en zag dat in 1997 nog weldegelijk de 1.8 diesel daarin geleverd is, namelijk in de Peugeot 205 Forever 1.8 D…...alleen was ik dat type motor bij Citroen’s niet meer tegen gekomen.
Dus….Handjes…....je hebt helemaal GELIJK !
(ik ga mij even diep schamen) ops:
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Bram schreef:(ik ga mij even diep schamen) ops:
Welnee, joh. Daarvoor is juist een forum .
Tsja….dat is waar .....alleen vraag ik me wel af, waarom Peugeot nog wel die 1.8 in hun kleine (personen) modellen stopte….en Citroen niet (meer).
In de C15 diesel (de oude trouwe Visa)....die nog tot de komst van de Berlingo is geleverd (1997)....zat dus ook de 1.8 D motor.
Volgens mij is dat trouwens 1 van de meest langlopende modellen geweest van Citroen (van 1978 t/m 1998)....ook al had hij er na 1988 een hoge opbouw op.
De diesel-uitvoering van de gewone Visa heette dan wel weer de Visa 1.7 D.
Je kunt er af en toe geen peil meer op trekken.
Zo’n jaar of 8 geleden toen 1 van de *vele* BX-diesels zo’n beetje *opgereden* was, heb ik nog overwogen om een 2e hands C15 D aan te schaffen…..maar toen al viel mij op dat je zo verrekte weinig beenruimte had i.v.m. het achterschot.
Dus toen toch maar weer een BX aangeschaft.
Bram schreef:Tsja….dat is waar .....alleen vraag ik me wel af, waarom Peugeot nog wel die 1.8 in hun kleine (personen) modellen stopte….en citroën niet (meer).
Bram , de ZX heeft ‘m ook gehad (niet in NL)
Bram schreef:
In de C15 diesel… Volgens mij is dat trouwens 1 van de meest langlopende modellen geweest van citroën (van 1978 t/m 1998)....ook al had hij er na 1988 een hoge opbouw op.
Die is nog steeds in productie, zie:
http://www.citroen.fr/present.php?famille=1CVD&vpvus=VU
Overigens heeft de 1868cm3 diesel (de DW8) niets te maken met de aloude 1905 XUD diesel. Het is een nieuw ontwikkelde motor die verwant is met de DW10 a.k.a. de 2.0HDi motor.
rb schreef:Overigens heeft de 1868cm3 diesel (de DW8) niets te maken met de aloude 1905 XUD diesel.
Het is een nieuw ontwikkelde motor die verwant is met de DW10 a.k.a. de 2.0HDi motor.
Kijk…..zo steek je nogeens wat op, op dit forum
Ik maar denken dat ze de oude 1905-diesel wat *ge-upgrade’d* hadden…..vond het al zo vreemd dat hij in de 2e helft van de jaren 90 opeens zo’n 40 CC miste.
Tsja….ik moet het uiteraard (nog) doen met de aloude 1905 danwel 1769-turbodiesel…...en ben niet zo kapitaalkrachtig dat ik een Citroen met die motor kan betalen.
Maar als iemand (JB?) nog wat meer info heeft over die DW-8 motor…..dan hoor ik dat graag.
Moeten we er misschien even een nieuw draadje over openen….doe ik vanavond wel even.
Kunnen we hier weer verder gaan over de Berlingo.