Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ik weet niet of de mod’s het goed vinden dat ik een nieuw onderwerp begin maar in het DS topic wijken we een beetje af , en zal het wel aangepast worden door de mod’s terwijl het wel een leuk onderwerp is.
Het gaat mij er om, mag ik geld aan jullie verdienen, ik las daar onder andere, dat (veel) geld verdienen aan onderdelen niet goed is, maar ja wat is veel.
Ik denk dat er veel onduidelijkheid heerst bij de meeste. De forumleden Creazyv8wuppo en Waterman771 komen uit de garage wereld en begrijpen het wel. Misschien hebben we wat uit te leggen???
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Mag een garagehouder geld verdienen….
oldenhage schreef:Ik weet niet of de mod’s het goed vinden dat ik een nieuw onderwerp begin maar in het DS topic wijken we een beetje af , en zal het wel aangepast worden door de mod’s terwijl het wel een leuk onderwerp is.
Het gaat mij er om, mag ik geld aan jullie verdienen, ik las daar onder andere, dat (veel) geld verdienen aan onderdelen niet goed is, maar ja wat is veel.Ik denk dat er veel onduidelijkheid heerst bij de meeste. De forumleden Creazyv8wuppo en Waterman771 komen uit de garage wereld en begrijpen het wel. Misschien hebben we wat uit te leggen???
In mijn ogen lijkt het erop dat iedereen het prima vindt dat de garage geld verdient, zolang het maar niet aan hun is…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
daarom heb jij je heil elders gezocht?
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
vind wel dat je geld mag verdienen maar vind ook dat bijvoorbeeld met onderdelen de prijs wel uit te leggen moet zijn aan de klant
Mag een garagehouder geld verdienen….
Iedereen mag en moet toch geld verdienen, ik heb deze discussie al eens vaker voorbij zien komen. als er klachten zijn over een garage of iemand die werk aflevert, dan kan je die bespreken op het forum en iedereen moet er dan maar van denken wat ze willen.
maar misschien moet de opbouw van de prijs nog maar eens uitgelegd worden (hoewel die ook al hier en daar staat volgens mij)
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Ik heb er geen enkel probleem mee dat garagehouders geld verdienen,
maar vind dat grote winsten op onderdelen niet echt kunnen.
Natuurlijk moet het onderdeel, de taksen, de werkuren en de stalling vergoed worden, maar echt winst erop… ik weet het niet.
Hetzelfde geldt voor arbeidsuren eigenlijk, al vind ik het normaal dat daar meer winst op gemaakt wordt. dat is uiteindelijk een echte dienst (hoewel het aanbieden van onderdelen dat ook wel ergens is)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je enig idee hoeveel winst ze bij Albert heijn op een pakje boter maken, of op kleding? En wat dacht je van de computer branche…
Waarom hoor ik daar niemand over? Winst maken hoor bij de markt waarin wij verkeren. Zoiets heet namelijk Kapitalisme, de goed werkende tegenhanger van Communisme… zie Lada….
Jongens, het spijt me, zo werkt het nou eenmaal.
Inkoop + winst = brood op de plank!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is hoe je het bekijkt natuurlijk.
Ik vind dat een bedrijf zijn prijs mag stellen zodat het uit de kosten komt en zijn werknemers kan betalen. (dit is dus eigenlijk al winst)
Maar extra grote winsten opstrijken om gewoon het bedrijfskapitaal te vergroten vind ik niet de bedoeling. (maar ik ben dan ook geen bedrijfsleider)
Ik vindt het krom dat, sommige garages, de klant meer laten betalen voor onderdelen dan dat ze eigenlijk gekost hebben. Ikzelf kom ook uit de garage wereld. Ik vindt dat je onderdelen gewoon doorberekend, en alleen winst draait op uren / stalling. En tuurlijk, als je die onderdelen ophaald kost dat ook brandstof en tijd. Dat zou je door kunnen berekenen. Alhoewel de meeste leveranciers bij je op de zaak komen. Dan is er nog zoiets als korting. Garage’s krijgen vaak meer korting dan prtikulieren bij auto-materiaalzaken. Die korting krijgen ze omdat ze vaste klant zijn, en omdat de leverancier ze graag als klant wil houden. Dat verschil mag van mij in de zak van de garage verdwijnen. Maar als een setje remblokken €25 kost, moet er niet opeens €37,86 op de rekening staan natuurlijk…
Test
Ik vind het prima dat garage’s geld verdienen .. ze moeten immers ook brood op de plank hebben.
Wat me niet lekker zit is dat je soms niet waar voor je geld krijgt of dat garage’s je het gevoel geven dat je ze niet serieus nemen. Ik ben al paar keer naar de lokale dealer geweest. Dan zocht ik iets voor m’n 2e hands auto (AX of BX) en dan kijken ze je echt zo aan van: “Wat zoek jij hier?” en handelen de zaak dan ff snel af.
Ook verwacht ik van een dealer/garage dat ze tijd voor je nemen. Ik heb bijvoorbeeld eens mn auto naar de dealer gebracht voor APK. Ze hadden niet echt zin om er uitleg bij te geven. Ze gaven me weer een gevoel van: “Wat moet je met die oude auto hier?”. Ik vind het jammer want ik toch wel een toekomstige klant voor hun.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
zonder geld geen garage
iedereen wil geld verdienen. dat de een meer winst maakt/er op wil maken als de ander, dat heb je ook altijd..Concullega’s noemt men dat
wat is teveel geld?
sja, als je iets inkoopt zit er vaak wat administratieve rompslomp bij, en dat mag van mij best terugverdiend worden. Het laten liggen van voorraden kost ook klauwen vol geld.
Dus als een garage geen voorraden wil hebben, bestaat de kans dat er onderdelen besteld moeten worden. Dat kost weer (wacht)tijd van de klant.
Het is dus het een of het ander…Duurdere onderdelen, of wachten op je onderdelen
Mensen zoals Oldenhage zijn wel een aanwinst voor het forum.
Ze geven hier gratis advies, wat altijd welkom is.
Het moet alleen niet zo gaan worden dat garages hier elkaar gaan zwart maken en uitspelen door te roepen dat zijn garage het voor 10€ minder doet dan de garage van meneer X.
Dat Johan dankzij dit forum wat extra klanten heeft, heeft hij mi verdiend.. Andere dealers melden zich niet aan, of ze laten niet weten dat ze dealer zijn.
overigens maakt albert heijn niet veel winst op een pakkie boter..
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:overigens maakt albert heijn niet veel winst op een pakkie boter..
weet je het zeker ik heb 2 jaar bij ahold gewerkt en ga er maar van uit dat ze flink winst maken
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Je moet wel het hele plaatje bekijken je werkplaats en alle gereedschappen kosten een boel geld , dat ook moet afgeschreven worden . Om nog maar niet over investeren in onderdelen of de kosten van een werknemer te beginnen .
Als het niet in de onderdelen en de werkuren mag verrekend worden ( wat hier winst maken genoemd wordt ) waar moet het dan wel van komen ???
Als ex-garagehouder ( éénmanszaak , slechts in bijberoep ) heb ik ook wel een beetje zicht op het grote verschil tussen het aantal uren dat je met je zaak bezig bent , en de uren die je uiteindelijk aan je klanten kan aanrekenen .
Als er op het einde van de maand niet genoeg over blijft , ga je wel iets anders doen !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ik snap dat van de onderdelen niet helemaal. De onderdelen van Citroen Nederland die via alle dealers verkocht worden hebben allemaal dezelfde prijs, daar kan en mag geen verschil in zitten. Uiteraard kan de garage korting geven, maar de bruto prijs van het onderdeel moet door heel Nederland gelijk zijn. Maar garagehouders mogen ook bij andere partijen inkopen. Imitatie onderdelen bijvoorbeeld. Op zich ook niets mis mee, alleen is hier geen bruto prijs voor vastgesteld. Daar zou dus een verschil in kunnen zitten
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:Ik snap dat van de onderdelen niet helemaal. De onderdelen van Citroen Nederland die via alle dealers verkocht worden hebben allemaal dezelfde prijs, daar kan en mag geen verschil in zitten. Uiteraard kan de garage korting geven, maar de bruto prijs van het onderdeel moet door heel Nederland gelijk zijn. Maar garagehouders mogen ook bij andere partijen inkopen. Imitatie onderdelen bijvoorbeeld. Op zich ook niets mis mee, alleen is hier geen bruto prijs voor vastgesteld. Daar zou dus een verschil in kunnen zitten
ik wil niemand beledigen of zo maar elke dealer heb bijna andere prijzen kwa onderdelen die via citroen lopen is mijn conclusie maar vaak scheelt het maar een paar euro
controleert citroen nederland dit ook of dealers aan deze regels zich houden johan :