citroenc2 schreef:hel1 schreef:overigens maakt albert heijn niet veel winst op een pakkie boter..
weet je het zeker ik heb 2 jaar bij ahold gewerkt en ga er maar van uit dat ze flink winst maken
volgens mij is boter niet echt hun winstpakker, dat zijn de dingen die je erbij koopt. boter koffie bier etc. zijnde essentials, daar zit de winst meer in de omzet, de omloopsnelheid.
en dat laatste hebben garagehouders natuurlijk nauwelijks, dus moet alles besteld worden, gehaald worden en noem maar op. of je hebt alles liggen en dan kost het rente, ruimte en risico.
en krijg je wellicht van die draadjes waarbij een garage zijn spul nog probeert te verramsjen via het forum omdat je er anders niet van af komt.
maar ja, misschien zie ik het wel verkeerd he?
(wat dee je bij ahold?)
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
(wat deed je bij ahold?)
ik heb 2 jaar op een distrubutie centrum gewerkt en daar verschillende functies gehad maar je moet niet vergeten dat ahold de laaste paar jaar vooral de leverancies uitknijpt waar ze eerst de klanten hadden maar ga er maar van uit dat er op elk produkt winst wordt gemaakt soms 1 cent en soms wel een euro maar infeite doet elke winkel dit
Er is helemaal niets mis met geld verdienen door een garage. En het mag wat mij betreft ook best onbeschoft veel zijn.
Maar alle waar naar zijn geld. Als ik bij een dealer het gevoel heb dat ik voor werkzaamheden afgescheept wordt door iemand die niet geïnteresseerd lijkt in zijn werk of het door mij “aangeleverde” werk of die werkt alsof hij een poging doet mij een poot uit te draaien of een andere auto te verkopen: Dankjevriendelijk dan ga ik wel naar een ander.
Mooi voorbeeld is wat wij met onze Peugeot mee hebben gemaakt: Deze is altijd van nieuw af aan (en dat is inmiddels 20 jaar geleden) in onderhoud geweest bij de dealer waar hij gekocht is. Ondanks dat men weleens een foutje maakte (blijft mensenwerk, maar werd dat altijd keurig opgelost) hadden zowel mijn schoonvader (de eerste 14 jaar) als wijzelf het idee dat we daar als een serieuze klant gezien werden. En dan ben ik (als ik het tenminste kan ophoesten) best bereid daarvoor een redelijk pittig tarief te betalen. En (net als Johan wel gemerkt heeft), het heeft ze ook nieuwe klanten opgeleverd.
Op een gegeven moment, deels op basis van deze ervaringen, zijn wij een keer naar een andere (in de buurt gelegen) dealer gegaan voor een grote beurt. Daar kwamen ze voor een bijna 15 jarige 205 (waar niets op zit wat kapot kan) met de mededeling dat wat er aan moest gebeuren toch gauw 3000 gulden zou gaan kosten
Uiteraard zijn we toen gillend terug gegaan naar de oorspronkelijke dealer. Die wist ook de oorzaak van deze prijs: alle “pakketprijzen” waren bij elkaar opgeteld. Terwijl je een deel van dat werk uit moet voeren voor ander werk (als je de remschijven, aandrijfas en wiellager eraf moet halen heb je toch zeker 1 keer het wiel in handen). Dan ga je naar mijn mening te ver (ook gezien de waarde van de auto). En daar zie je me tegenwoordig dan ook alleen nog maar voor onderdelen.
Voor de Xantia zijn we bij een garage uitgekomen waar we ook een goed gevoel bij hadden. Omdat die dichter bij zat, zijn we daar vorige keer ook met de 205 naartoe gegaan. Is ook niet een goedkope garage, maar net als bij de dealer van de 205 wel het idee dat je serieus behandeld werd.
Tja, en op het moment moeten we (gedwongen) zoveel mogelijk zelf doen. Het past in deze financieel barre tijden niet. Nogmaals: alle waar naar zijn geld, maar als ik geen geld heb kan de garage niet aan mij verdienen.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
citroenc2 schreef:oldenhage schreef:Ik snap dat van de onderdelen niet helemaal. De onderdelen van Citroen Nederland die via alle dealers verkocht worden hebben allemaal dezelfde prijs, daar kan en mag geen verschil in zitten. Uiteraard kan de garage korting geven, maar de bruto prijs van het onderdeel moet door heel Nederland gelijk zijn. Maar garagehouders mogen ook bij andere partijen inkopen. Imitatie onderdelen bijvoorbeeld. Op zich ook niets mis mee, alleen is hier geen bruto prijs voor vastgesteld. Daar zou dus een verschil in kunnen zitten
ik wil niemand beledigen of zo maar elke dealer heb bijna andere prijzen kwa onderdelen die via citroen lopen is mijn conclusie maar vaak scheelt het maar een paar euro
controleert citroen nederland dit ook of dealers aan deze regels zich houden johan :
dat verschil in pakket prijzen komt door het verschil in uurloon. Dat zal snel anders zijn. Binnen afzienbare tijd komen we met standaard pakket prijzen. dan kost bijvoorbeeld remblokken vervangen door heel Nederland (ik noem maar wat) 63,00 euro, terwijl er nu een verschil kan zijn van 10 a 12 euro. (het verschil in uurloon dus)
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:
dat verschil in pakket prijzen komt door het verschil in uurloon. Dat zal snel anders zijn. Binnen afzienbare tijd komen we met standaard pakket prijzen. dan kost bijvoorbeeld remblokken vervangen door heel Nederland (ik noem maar wat) 63,00 euro, terwijl er nu een verschil kan zijn van 10 a 12 euro. (het verschil in uurloon dus)
dit snap ik maar geldt dit ook voor onderdelen die je alleen koopt en niet laat plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
originele Citroen onderdelen moeten door heel Nederland dezelfde prijs hebben.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:originele Citroen onderdelen moeten door heel Nederland dezelfde prijs hebben.
ok dan is dat duidelijk dat iedere dealer dezelfde prijs heeft
Dat vind ik wel goed geregeld. Ik wist niet dat dat zo werkte. Maar ik denk toch wel zeker te weten dat vooral universele garages een leuke boterham extra verdienen op onderdelen…
Test
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik kan me vreselijk ergeren aan de manier waarop consumenten zich vaak beroepen op de rechten die ze menen te hebben. Zonder de dienstverlener in staat te stellen om de probleemsituatie op een correcte manier af te handelen zoekt de consument vaak zijn heil in scheldkannonades en dreigementen. Resultaat hiervan is een verharding van de relatie tussen consument en dienstverlener in zijn algemeenheid.
Als er complicaties optreden tijdens een reparatie is de consument er meestal als de kippen bij om te zeggen dat ‘het’ de schuld is van de dienstverlener en daarom moet de dienstverlener dus maar opdraaien voor kosten van meerwerk. Uit het feit dat een consument een dienst af moet nemen van een specialist is al op te maken dat deze consument geen oordeel kan vellen over de kwaliteit van de door deze specialist geleverde dienst. Uitzondering hierop zijn natuurlijk principieel zoals niet uitvoeren van gefactureerde werkzaamheden of het stellen van een foute analyse, maar ook hier kan de consument in principe al geen oordeel vellen. Hij mist immers de expertise.
De consument is over het algemeen erg slecht in het slikken van zijn verlies. Mensen beseffen zich vaak ook niet hoe hoog personeelslasten, huisvestingskosten en dergelijke zijn. Helaas is er eigenlijk geen andere manier om dit te laten doordringen bij de gemiddelde mens dan door zelf ondernemer met personeel te zijn.
Wat een verhaal . Wellicht is de strekking duidelijk.
Groet,
L
maar waarom zijn onderdelen bij citroen duurder dan bij peugeot,
Bijv de dakdragers van de berlingo/parter bij citroen 85 euro en bij peug 65 euro??
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Lucas Unger schreef:Uit het feit dat een consument een dienst af moet nemen van een specialist is al op te maken dat deze consument geen oordeel kan vellen over de kwaliteit van de door deze specialist geleverde dienst. Uitzondering hierop zijn natuurlijk principieel zoals niet uitvoeren van gefactureerde werkzaamheden of het stellen van een foute analyse, maar ook hier kan de consument in principe al geen oordeel vellen. Hij mist immers de expertise.
Oh, ik denk dat dat in Citroën-land wel een beetje anders is, vooral onder de berijdes van de oudere voertuigen.
Ik kom met mijn wagens ook wel bij een garage bedrijf, hoofdzakelijk om dingen te laten doen waar ik geen gereedschap voor heb, geen tijd voor heb, geen zin in heb of simpelweg lichamelijk niet aan kan. (ik ben gezegend men een tamelijk brak lijf…)
De laatste keer kwam ik bij hem voor de APK, ik heb hem een lijstje gegeven met de punten die voor de APK nog moesten worden gefikst. Dit lijstje klopte volledig.
Nee, ik ben absoluut geen specialist, kan nog veel leren en weet dus lang niet alles. Maar ik ben zeker wel in staat om de kwaliteit van het geleverde werk, in vele gevallen, goed te beoordelen.
Ik denk dat je met jouw uitspraken vele garagebezoekers flink onderschat.
Wat betreft de stelling in de OP,
Natuurlijk mag een dealer/garage geld verdienen, als klant heb je gelukkig de keus uit diverse garage-formules.
Zo ga ik met mijn oude dametjes het liefst naar een kleine specialist met veel ervaring en leuke tarieven. Deze tarieven liggen een stuk lager dan de dealer (die duidelijk te kennen heeft gegeven geen trek in mijn dametjes te hebben overigens, als ik eens een nieuwe auto koop, zal die dus niet bij hem vandaan komen…), maar dat is logisch. Hij heeft geen groot pand, diverse personeelsleden en een kantoorploeg + directie die van zijn werkzaamheden de kachel moeten stoken.
In mijn geval zal de dealer dus geen meerwaarde hebben t.o.v. de kleine en goedkopere specialist. Behalve de lol die ik zal hebben als blijkt dat de monteurs bij de dealer nog nooit een GS onder de kap hebben gezien! (Echt waar….)
Maar ik kan mij zeer goed voorstellen dat je met nieuwerwetse voitures de dealert een absolute meerwaarde zal hebben t.o.v. de specialist/universele garages. Bij de dealer is immers specifieke kennis aanwezig over jouw wagen!
Re: Mag een garagehouder geld verdienen….
oldenhage schreef:Het gaat mij er om, mag ik geld aan jullie verdienen, ik las daar onder andere, dat (veel) geld verdienen aan onderdelen niet goed is, maar ja wat is veel.?
Geld verdienen aan onderdelen is ok, uit ervaring weet ik dat originele Citroen onderdelen hun geld waard zijn (kwaliteit). Sommige onderdelen zijn inderdaad absurd duur en dat valt ook niet te begrijpen. Een voorbeeld, de radiateurdop voor een ZX1.4i, bij 2 dealers geinformeerd, de prijs was en bleef €27 voor een simpele dop, dat is gewoon te gek. De verende spanrol voor mijn Xantia kostte me €150, ok das veel geld maar dat ding zit best ingenieus inelkaar en word niet veel verkocht, dan is de prijs te rechtvaardigen.
Wat de prijzen betreft, er zit nog altijd verschil in hetzelfde onderdeel bij de Citroen of Peugeot, soms wel enkelen tientjes
Wat mij absoluut wel een doorn in het oog is het arbeidsloon, dat is gewoon absurd hoog hier in Nederland. Tarieven van 65 tot wel €80/u zijn gewoon niet uit te leggen voor een simpele reparatie aan goedkope kleine auto’s zoals een AX. Kijk €600 voor een koppakkingwissel of koppeling vind ik normaal, dat is gewoon een berg werk, dat weet ik inmiddels uit ervaring. Maar minder arbeidsintensieve reparaties waar je meer tijd kwijt ben aan het op de brug rijden van de auto en het pakken van de onderdelen zouden gewoon veel goedkoper moeten.
Wat interesse van de dealer betreft, denk ik dat ik geluk heb bij diverse dealers als ik onderdelen nodig heb, men neemt altijd serieus en netjes de tijd voor me.
Re: Mag een garagehouder geld verdienen….
ik heb het een keer mee gemaakt, dat iemand koortjes kwam kopen bij de dealer voor de hoedeplank van een ZX, 35 euro!!!
ik heb gevraagd of die soms van goud waren.
wat betreft arbeidsloon grotedealer 45 euro incl btw/uur
bij mijn kleine dealer 33 euro per uur.incl btw.
20000 km beurt bij grote dealer (C5 1.6 hdi) 170 euro.
bij mijn dealer 99 euro.(en ik ben bij de auto kunnen blijven)
Een dealer of garagist (ik zie een garagist als een kleine zelfstandige die net zo lief een opel als een ouwe Citroën repareert) mag natuurlijk wel winst maken ! Zolang die winst maar niet asociaal hoog is. Tevens vind ik kwaliteit belangrijk. Als die dealer iets verkoopt, moet hij daarop ook een zekere garantie geven, tenzij hij het zelf niet vertrouwt, dit meedeelt aan de koper en de koper hiermee accoord gaat. Dus geen kromme aandrijfassen (voorbeeldje) verkopen. Bij reparaties moet er vantevoren een indicatie gegeven worden wat de kosten zullen zijn. Worden die kosten overschreden, dan heeft de dealer/garagist 2 mogelijkheden: of hij belt de klant om met hem te overleggen, of hij gaat door met repareren, maar dan komt elke cent extra die het hem kost voor eigen rekening.
Kort gezegd: de dealer/garagist moet vantevoren zoveel mogelijk vertellen waar je aan toe bent en je niet proberen op te lichten (voorbeeld: zegen dat dat Eendje van een oud dametje is geweest die haar Eendje altijd droog stalde, elk half jaar voor een grote beurt kwam, en absoluut niet in de regen reed, terwijl het motortje compleet versleten is, alle lagers aan gort, het chassis, de vloer, en de rest zo rot als een mispel en zelfs de banden geen lucht meer bevatten omdat na het loopvlak al het canvas weggesleten is).
Schijt aan originaliteit.
patje74 schreef:...
Maar ik kan mij zeer goed voorstellen dat je met nieuwerwetse voitures de dealert een absolute meerwaarde zal hebben t.o.v. de specialist/universele garages. Bij de dealer is immers specifieke kennis aanwezig over jouw wagen!
Sinds de immer verdergaande toepassing van digitale techniek, wordt het voor een gewone garagist ook steeds moeilijker om aan moderne auto’s te werken. Eenvoudig omdat de benodigde apparatuur en de bijbehorende plug-ins en ad-ons voor ieder merk en type het onbetaalbaar maken voor universele garagisten om in huis te halen. Bovendien ontbreekt vaak specifieke kennis van de technologie.
Hier is de merkdealert duidelijk in het voordeel. Alleen hij kan met goed fatsoen de computer uitlezen. En beschikt (als het goed is) over de juiste specifieke kennis.
Gewoon sleutelwerk is nog altijd door iedereen te doen, maar storingen aan embedded techniek wordt moeilijker.
`verum ipsum factum’