Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Toch maar ‘s die afstelling laten checken dan, want 1 op 14 is voor een turbodiesel niet onmogeljk als je plankgas door de winterkou over de Autobahn naar je bestemming scheurt (weet ik uit ervaring ), maar bij normaal gebruik moet je toch wel 1 op 16 kunnen halen, en bij een voorzichtige rechtervoet is 1:18 à 19 zeker reëel. Die roetwolken geven duidelijk aan dat er flink wat brandstof wordt verstookt, zoiets mag eigenlijk alleen bij plankgas gebeuren.
Ik heb de brandstofpomp vorige week wat strakker afgesteld, met als gevolg dat de grote zwarte roetwolken bij vollast weg zijn, en dat het verbruik nou zo rond de 1 op 16 ligt. Hier ben ik op het moment best wel tevreden mee! Ik heb ook het idee dat de koude start met minder lawaai plaatsvindt, alleen moet ik met koud en vochtig weer nog altijd 2x voorgloeien.
Oja, vorige week nieuwe comfortbollen voor geplaatst, en het pokkepokstangetje linksvoor vervangen. De voorveerpoten worden wel stram, de nieuwe bollen hebben nog niet het gewenste effect, het ‘comfort’ gedeelte mist nog een beetje.
462.000 and counting.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
1: 16 klinkt al een stuk beter!
Toch maar eens een kleine update!
Ik ben sinds een weekje weer met het project TRDtS begonnen. Natuurlijk heb ik veel te lang niets gedaan aan deze bx, dus was ik natuurlijk van alles kwijt. (Ik mis nog steeds de plastic plaat voor over de radiateur, ik moet er toch echt een stuk of 2 hebben…)
In de afgelopen dagen heb ik de motor verder aangesloten, de nieuwe koppeling afgesteld nadat ik de automaat pedaalset vervangen had voor die van een handbak, LHM systeem weer in elkaar gezet, en vandaag de distributie noodgedwongen wederom vervangen, (kon nog 60.000km) omdat de nokkenas keerkring erg lekte. Ook gelijk de krukaskeering meegenomen, leek ook niet helemaal droog meer.
Voor de rest heb ik de benzine-vulpistool-ring uit de tankmond gesloopt en de tank gevuld met 20 liter diesel. (ik had eerder al de tank vlotter er uit gehaald en de tank geventileerd, zodat alle benzine er uit was)
Zojuist de boel ontlucht (gaat nog niet helemaal lekker, ik vermoed een lekje in de brandstofleiding onder de auto) en de basis bekabeling gelegd. Gloeien, sleutel omdraaien en starten De schuur staat nog steeds blauw. Toen de motor eenmaal op temperatuur was begon hij steeds mooier en stiller te draaien, ik kan niet wachten om er mee te gaan rijden!
Wat moet er nog:
- motorkap ombouwen (turbo isolatie er in)
- Luchtfilterhuis en slangen monteren
- nieuw K&N filter scoren (mijn filter is in de TZD van Twan blijven zitten)
- Kachelblower monteren uit de GTGS46 (dan heb ik recirculatie, vind ik wel een leuke optie)
- 16V interieur monteren
- Deuren isoleren, kan er nou toch bij
- nieuwe michelin energy’s op de velgen laten zetten
- RDW!
En dan maar eens kijken wat er allemaal nog bij gaat komen gaandeweg.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Goed bezig!
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Ik ben benieuwd hoe me oude auto erbij staat, met diesel motor, wat heb je eigenlijk gedaan met de oude motor??
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
de oude motor staat ook nog in de schuur. De automaatbak gaat achter een GT blok (met 1 ton op de klok) voor een volgend project, een belastingvrije GT automaat op LPG. Alles wat aan de kapotte motor zat (carb, spruitstukken, pomp, startmotor, klemmen, blikjes en boutjes) gaan ook naar dit project.
Mijn ouders hebben mijn fototoestel mee op vakantie, dus kan ik helaas even geen foto;s maken van de TRDtS….
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Oke het wordt goed gebruikt allemaal zo te horen.
Zet binnenkort maar wat fotos neer, ben echt benieuwd om hem weer te zien, is al weer een paar jaar geleden
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Zo, hij is van de bokjes af, en staat weer op zijn eigen bandjes De auto kwam probleemloos omhoog, en veert ook nog eens super soepel.
Het is jammer dat er geen stoel in zit, anders was ik nog even een rondje gaan sturen…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
goed bezig!
hup dat 16v interieur erin, langs de RDW, APK en dan rijden met dat ding.
het is een prachtbak!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Vandaag verder gegaan met het monteren van het interieur.
Alle 4 de deuren in deze bx hebben geen plastic isolatie (en voor zover ik kan zien hebben ze dat ook nooit gehad… erg vreemd) en omdat ik geen zin heb in een vochtige auto heb ik vandaag bij de bouwmarkt een rol isolatie plastic gehaald. Het is van dat spul wat je onder houten vloeren legt (Dank voor de tip Twan ) en toevallig is dat exact het zelfde spul als wat er van origine tegen de deur geplakt zit.
Een goede tip dus voor mensen die aan elkaar geplakte flarden plastic, vuilniszakken, dekzeil etc. in de deur hebben. (je komt wat tegen in sommige bx-en )
Met een beetje A-team muziek, een hoop spuitlijm, een stanleymes en een schaar heb je de deuren binnen no time weer keurig dichtgeplakt/geïsoleerd, net echt. Jammer dat je het niet meer ziet met de deurpanelen gemonteerd.
Morgen de stoelen en achterbank plaatsen, is dat ook weer klaar.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
En hij rijdt erg lekker
Er kwamen nog wel wat dingetjes naar boven na de proefrit, de veerpoothoezen kraken, er zit een rammeltje bij de stabilisatorstang/hoogteregeling voor en de uitlaat rammelt ergens tegenaan bij stationair draaien. Ook is de hoofdbol aan vervanging toe, tikt aan een stuk door.
Nou moet ik het gloeicircuit nog netjes aanleggen en de toerenteller aansluiten.
Verder rijdt hij echt als nieuw. Strak sturen en veren, en natuurlijk lekker veel vermogen. De eerste keer dat de turbo belast werd heb ik een klein gat in de ozonlaag gemaakt geloof ik. Dikke zwarte rook
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:...de eerste keer dat de turbo belast werd heb ik een klein gat in de ozonlaag gemaakt geloof ik. Dikke zwarte rook
Ach, dat herstelt zichzelf wel weer. Foto’s?
Citroën BX Cannes // 1991
De laatste foto’s van mijn Canon 1000D (RIP):
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring