Vandaag weer een uurtje tijd gehad om aan mijn xsare te knutselen.
Het eerste wat me opviel is dat het rubber van de oude dop volledig was verteerd,of beter gezegd niet meer aanwezig was.
Mooie, radiator gevuld en ontlucht, met cola fles en in de goede volgorde, eerst het waterhuis, radiator en als laatste de slang.
Cola fles was achteraf noodzakelijk, nog bedankt voor de tip gompy58 en jker.
Auto laten lopen rond de 15000 toeren en wachten totdat de eerste cyclus zou worden opgestart. Ik heb begrepen dat je drie cyclus nodig heb om tot een volledige ontluchting te komen.
Alles prima maar de fan sloeg niet aan, ook niet bij 95 graden. Dus mijn sensor is waarschijnlijk toch defect.
Maar het is vandaag niet te warm dus als alles goed is zou ik de fan toch niet nodig hebben om een stukje te rijden, zogezegd zo gedaan.
Ik heb zo een half uur in mijn auto gereden en de temperatuur blijft mooie rond de 90 graden, thermostaat had ik ook vernieuwd en die werkt dus prima.
Geen vloeistof verlies, radiator binnen word weer warm dus ik ben weer een blije mannetje.
Ik wil dan ook,
Arjan Verkade
Henk Bats
(Naamgenood) Ed P
Gompy 58
en Jker bedanken voor jullie hulp en meedenken. Super bedankt mannen.
Maar ik ben er nog niet helemaal, ik ga morgen een nieuwe sensor kopen en een nieuwe relais.
Ik verwacht dat dan alles weer doet maar zeker weten doe ik dit natuurlijk niet.
Nogmaals alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp en advies.
Totaal aantal Berichten: 1224
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Geen dank, ik wordt ook wel eens door anderen geholpen hier op het forum.
Btw, weet je bij welke temperatuur je ventilator moet aanslaan? En zijn de contacten schoon op de ventilator en de sensor?
Hey Ed, als ik het goed heb rond de 95 graden. De contact punten waren schoon maar bij de sensor zat wat troep. Die heb ik twee weken gelden schoongemaakt blijkbaar zonder resultaat. De kosten voor de sensor is niet veel dus vandaag besteld morgen binnen. Hopelijk slaat ie dan aan. Ik laat het morgen wel even weten.
Gr en nog bedankt, Edward
Update, fan sloeg niet aan na het vernieuwen van de sensor. Ik heb naast de accu gekeken in de zwarte box met de relais en mij viel op de onderste rechts geel 20 gebroken is. Jammer genoeg zaten er geen reserve in de box en heb ook niks ligen dus dat wordt maandag weer naar Brezan.
Maar om zeker te zijn dat ik de goede heb vroeg ik me af of iemand een overzicht heeft of kan vertellen waar ik dit kan vinden van de relais, motor ruimte. En klopt het dat de relais van de fan hier in ziten?
Super bedankt, nu weet ik zeker dat de F3 zekering defect is. Hier zit ook een 20A zekering in en niet een 30A.
Wat wel erg raar is, kan ik er nu van uitgaan dat ik deze dien te vervangen met een 30A inplaats van een 20A.
Super bedankt alvast voor jullie support.
Blijkbaar is er naast de defecte zekering nog iets stuk, hij slaat nog steeds niet aan.
IK heb de boel vandaag doorgemeten en het lijkt nu dat de kabel motor fan, kortsluiting maakt. Ik ga morgen de volledige kabel doorlopen om te kijken of ik het kan vinden waar het probleem zit.
Hoi Luitjes, ik kom er niet uit. Als ik ook de tekeningen zie van Ronjo zie ik teveel verschillen met het model wat ik heb.
Wat me opvalt is dat in mijn model geen BMF2 zit. Wel een BMF1 maar niet een twee. En in de BMF2 zit net de zekeringen die ik zoek. Ik ben al naar twee dealers gereden maar die wisten ook niet waar BMF2 dient te zitten.
Mijn vraag nu is zitten er niet in alle modelen een BMF2 en zo wel waar dienen die dan in mijn model te zitten, xsara 1.4 ‘98
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Heb je airconditioning? En heb je 1 of 2 ventilatoren.
Dat maakt namelijk nogal uit voor de aansturing van de ventilatoren.
Voor zover ik weet heeft een fase-1 2 zekeringkastjes. 1 Binnen links naast/onder het stuur. 1 In de motorruimte waarin een deel maxifuses en een deel normale fuses. De zekering voor de ventilatoren zelf zit zonder twijfel in de kast in de motorruimte. De aansturing loopt via andere zekeringen.
Ik kan van het weekeind even in de Haynes kijken voor je.
Hoi Battle_Short, bedankt voor je hulp.
Ik weet nu zeker dat het een kabel breuk is of dat er een stekker defect is.
Maar er zijn wat andere problemen ontstaan waarschijnlijk door mijn geklungel.
het volgende is gebeurt, tijdens mijn eerste ontluchting poging is er veel koelvloeistof verloren gegaan.
Toen ik me auto startte ging de startmotor rond maar de auto sloeg niet aan.
Na 2/ 3 keer starten lukte het wel. Ik ging er van uit dat er vloeistof op een sensor / startmotor was gekomen.
Maar nu start ie de laatste dagen steeds slechter en nu vandaag helemaal niet meer.
Een andere bijkomstigheid is dat mijn auto radio niet meer werkt.
Dit is weer gebeurt omdat ik de MAXI zekering heb verwijderd voor controle.
Dus ik begon met één probleem en heb er nu drie gecreëerd.
Voel me behoorlijk klunzig.
Om de schade te minimaliseren hoop ik dat jullie me nog even kunnen bijstaan,
De kabel breuk of kapotte stekker komt ik wel uit, meten is weten.
De auto radio zal wel een zekering zijn die ik niet kan vinden.
Maar mijn grootste vraag “wat is er gebeurt dat mijn auto niet nu niet meer start”.
Ik ga er van uit dat de startmotor vervangen dient te worden maar klopt dit wel, zeker omdat ik tijdens de enorme koelvloeistof verlies bij het ontluchten het probleem is begonnen.
Dus iemand enig idee of dien ik me vakantie geld maar te reserveren?
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
lijkt me stug dat de startmoter overlijd door dat er koelvloeistof op kwam, enig idee hoe net het word als je door een stortbui rijd.en als ie moet worden vervangen dan een van een demontage(sloop)bedrijf, en is vaak incl garantie, want je auto word toch niet nieuw meer, maar het niet starten, wat bedoel je presies, slaat de moter niet aan, of gaat de startmoter niet rond, weet je nog wel zeker dat de accu genoeg spaning amp heeft, 12volt geeft ie altijd,
De zekeringkast links bestuurderskant.
De accu al even ontkoppelt?
Herkent de auto de sleutel nog wel.
Mij een keer overkomen dat ik met een lege accu stond, WW er bij, opgeladen, wilde niet starten.
Auto afgesloten met CV even gewacht, geopend en hij starte direkt, was geblokkeerd doordat hij spanningsloos was geweest.
F2 en F15 ?
Hey beremans en Ronjo, bedankt voor jullie reactie, accu getest maar sloeg niet aan. De tip van Ranjo heb ik nog niet uitgevoerd. Ik ga het straks proberen.
Nee, werkte ook niet.