Die lampjes zijn inderdaad 12V 1,2W, en te koop bij de automaterialen zaak, ze zijn niet Citroen specifiek.
Het beste is om het paneel te demonteren, en een lampje meenemen als voorbeeld. Dit plaatje is van een paneel uit een ZX, de pijltjes geven de lampjes aan voor de verlichting, de rest zijn controle lampjes. Je kunt de lampjes eruit halen door het zwarte kapje een kwart slag te draaien, daarin zit het steek-gloeilampje, die kun je voorzichtig eruit trekken en als voorbeeld meenemen. De lampjes kosten c.a. €0,50/stuk, het beste is om ze allemaal te vervangen als je de boel toch eruit heb liggen. Let op, sommige winkels hebben die steeklampjes niet los, enkel een complete houder+lampje welke niet uit elkaar te halen zijn, deze zijn beduidend duurder en passen niet altijd.
PS: Op deze plaatjes was ik aan het experimenteren met blauwe Led’s (toen had ik nog een ZX)
Foto is een beetje donker, in het echt is het resultaat veel beter.
Nog even een idee,
ik vind het zelf een beetje vreemd dat de hele verlichting uitvalt als er 1 of enkele lampjes kapot zijn. Mogelijk is het gewoon een slecht contact? Kijk eens of de verlichting gaat branden als je aan de achterkant van het dashboard met de stekker beweegt. Ook heb ik al eens meegemaakt dat lampjes weer gaan branden als je ze even los en weer vast draaid, dat was een slecht contact. Natuurlijk, vervangen is altijd beter als het klokkenhuis toch los is. Dat verkleind de kans dat je dit snel weer eens moet doen.
Groeten Jip
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
alle lampjes vervangen is altijd het beste.
De lampjes zijn ontworpen voor een bepaald aantal branduren.
Aangezien alle lampjes tegelijkertijd branden, zijn ze ook even ver heen.
Om je nu een hoop werk te besparen: vervangen die zooi.
Jeroen
ZX-1,9D avantage ‘92 (RIP)
ZX 1.9D break Tentation ‘97
HansB schreef:De snelheidskabel heb ik van binnenuit los kunnen halen. Heb niks onder de kap los hoeven halen. Klopt dat eigenlijk wel?
Loshalen kan wel op deze manier, maar het weer vastklikken van de kabel in het tellerhuis kan straks even vloeken zijn. In dat geval is het makkelijk om in de motorruimte deze los te maken, zo heb je achter het tellerhuis meer speling doordat je de kabel naar binnen kan trekken. De kabel bestaat uit 2 stukken, een boven en onderstuk, in de motorruimte zijn ze met een schroefverbinding aan elkaar vast.
hoi.
Ik zag je goede uitleg over de dashboard verlichting vervangen van de ZX.
Dat is mij na een hoop gezoek gelukt maar ik heb nu een probleem waar ik al dagen mee bezig ben en wat niet lukt.
Ik moet de lampjes vervangen van de 3 kachelknoppen. radio er uit, asbak en de schroefjes achterin en daaronder er uit, maar het spul wil niet los?
Ik had ergens in een topic gelezen dat je de knoppen er voorzichtig met een tang er af moet trekken, dat is mijn ervaring uit het verleden met andere merken ook zo gelukt.
alleen willen deze knoppen echt niet los komen, zelfs niet met een waterpomptang.
Doe ik iets verkeerd? heeft er iemand een tekening?
Citroen ZX 1.8i Aura uit 1994. (Automaat)
Alvast bedankt.
Groet, Peet.
.
Maarten Deen schreef:Ik dacht dat ik het al een keer gepost had, maar ik kan het niet meer vinden. Bij deze dan:
In de vraagbaak wordt begonnen met het stuur demonteren. Dat is niet nodig, maar het is wel handig het stuur in de laagste stand te zetten.
- kilomerterkabel zit in de motorruimte tegen het schutboard met een schroefconnector vast: loshalen.
- paneel onder het stuur verwijderen
- plastic schaal om de stuurkolom verwijderen (boven en onderschaal, 5 schroeven van onder bereikbaar, 4 kruiskop, 1 torx)
- instrumentomlijsting verwijderen: twee schroeven onder en twee tegen de bovenkant
- instrumentarium verwijderen: twee schroeven onder.
- instrumentarium voorzichtig naar voren halen en erachter reiken om de snelheidskabel en de 5 connectoren los te halen.De lampjes zijn de zwarte uitsteekseltjes die je met een kwartslag draaien eruit krijgt. Er zitten er ook een paar achter het grijze kapje.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Middenconsole moet eruit, schroefjes heb je al los, achter de radio zitten er ook nog een paar dacht ik. De knoppen hoeven er niet af volgens mij. Dan de truc: Bovenaan zit de boel geklemd met metalen stripjes, met wat beleid en een tang of schroevendraaier kun je dat zo lostrekken. Geen geweld gebruiken want dat is niet nodig. Als je links eerst losmaakt is rechts daarna makkelijk.
Correctie.
Bedankt maar het zit ietsje anders. ik heb hem los
!. Radio console er uit, 4 schroefjes.
2. Luchtrooster voorzichtig rechts schroevendraaier er tussen en naar voren halen. dan komt links vanzelf los.
3. Asbak er uit en daar zitten 2 schroefjes achterin en 2 aan de bovenkant van het asbak ruimte.
4. kunststof plaat onder je versnellingspook voorzichtig oplichten met schroevendraaier dan komt hij vanzelf los van de kunststof klemmen.
5. Daaronder zit een moertje 10 achter de pook even losdraaien.
6. midden console voorzichtig lostrekken.
dan kan je de kachel knoppen houder los halen. PAS OP! dat de plaatjes waar je kachel kabeltjes mee vast zitten niet losraken want dan ben je wel even zoet om ze terug te vinden.
dit is mij net gebeurd maar ik vond hem terug met een magneet
7. dan moet je de plaat waar de knoppen op zitten volledig met knoppen en al heel voorzichtig losfrikken.
laat je niet in de maling nemen want de knoppen lopen in de voorplaat en zijn niet apart los te maken. dus alle 3 tegelijk met de voorplaat.
Ik heb het gedaan door de kunststof klemmen iets vrij te maken en heel voorzichtig met een fitting schroevendraaier tussen en in eens kwam hij los.
8. lampjes vervangen en weer monteren.
Dus echt een rotklus!
Succes.
Groet, Peet.
Nieuw probleem
Zoals je hieronder kan lezen ben ik eindelijk bij de lampjes terecht gekomen.
Deze lampjes kan je niet met je vingers pakken want ze liggen te diep en zijn te klein.
er zitten er 4 in. de eerste 3 gingen perfect!
Met een klein punt tangetje heel voorzichtig het lampje pakken en een nieuwe met je vingers er in drukken. en ze branden.
De laatste links in de hoek ging er erg moeilijk uit en uiteindelijk brak het glas.
Toen deden de andere lampjes inclusief me dashboard verlichting het ook niet meer.
Ik eerst het kapotte lampje verwijdert en toen maar naar de zekeringen. want je zou denken dat er een zekering is gesprongen.
alle zekeringen zijn heel? ik heb zelfs alle zekeringen vernieuwd om er zeker van te zijn dat die heel zijn.
Dus door dat ene lampje is alle verlichting van het dashboard uitgevallen?
Heeft iemand een idee hoe dit kan?
Citroen ZX 1.8i Aura. 1994.
Groet, Peet.
peetv schreef:Correctie.
Bedankt maar het zit ietsje anders. ik heb hem los
!. Radio console er uit, 4 schroefjes.
2. Luchtrooster voorzichtig rechts schroevendraaier er tussen en naar voren halen. dan komt links vanzelf los.
3. Asbak er uit en daar zitten 2 schroefjes achterin en 2 aan de bovenkant van het asbak ruimte.
4. kunststof plaat onder je versnellingspook voorzichtig oplichten met schroevendraaier dan komt hij vanzelf los van de kunststof klemmen.
5. Daaronder zit een moertje 10 achter de pook even losdraaien.
6. midden console voorzichtig lostrekken.
7. dan moet je de plaat waar de knoppen op zitten volledig met knoppen en al heel voorzichtig losfrikken.
laat je niet in de maling nemen want de knoppen lopen in de voorplaat en zijn niet apart los te maken. dus alle 3 tegelijk met de voorplaat.
Ik heb het gedaan door de kunststof klemmen iets vrij te maken en heel voorzichtig met een fitting schroevendraaier tussen en in eens kwam hij los.
8. lampjes vervangen en weer monteren.Dus echt een rotklus!
Succes.Groet, Peet.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zie je correctie niet, maar goed.
Je hebt sluiting veroorzaakt door blijkbaar met contact aan de lampjes te gaan vervangen? Er moet een zekering kapot zijn dan. Anders zou ik het ook niet weten.
Ja je zou inderdaad denken een zekering. en precies wat je zei, ik was me contact vergeten uit te zetten.
ik heb de zekeringen links onder allemaal gehad. en die 4 onder de motorkap.
alles heel?
Ja Correctie is ook wel overdreven van mij. het ging om die knoppen.
je bent nogal snel geneigd om er een tang op te zetten en ze er stuk voor af te halen. maar dat lukt niet, ze moeten met plaatje en al er af.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Heb je de zekeringen ook doorgemeten? Als ze er heel uitzien wil dat niet zeggen dat ze ook heel zijn. In het ergste geval heb je een printplaat afgefikt, dan werkt het boeltje ook niet.
Ik heb ze niet doorgemeten maar verwisseld. dus die zijn wel goed.
maar zou dat printplaatje door kunnen branden door zo lampje? en dan zou dat het printplaatje moeten zijn achter de kachelknoppen, of niet?
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Als er geen zekering stuk is, zoals je zegt, dan moet de hitte van de kortsluiting toch ergens heengegaan zijn. Dus dan is zo’n printje snel stuk. Jij hebt in ieder geval geleerd om in het vervolg altijd even de accu-pool (de - pool) los te halen
ja stomme fout. zeker voor iemand die groot is geworden tussen de autos ops:
morgen maar even verder kijken.
Stel dat er een print is doorgebrand Zou dat dan de print achter de kachelknoppen zijn?
Want een van die lampjes kneep ik kapot waardoor er sluiting kwam.
Hilko16TZI schreef:Als er geen zekering stuk is, zoals je zegt, dan moet de hitte van de kortsluiting toch ergens heengegaan zijn. Dus dan is zo’n printje snel stuk. Jij hebt in ieder geval geleerd om in het vervolg altijd even de accu-pool (de - pool) los te halen