Viton ringen zijn die O-ringen die om de retourpijpjes zitten, maar dan van het merk Viton. Deze zijn beter van kwaliteit dan het spul uit de complete pakkingssets.
Tip: Bestel er 5, de HD pomp heeft er ook een nodig
Paul, woonde jij niet in de buurt van Rotterdam?
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Viton is het materiaal waar de O ringen van zijn gemaakt.
Blijven elastisch, worden niet poreus of hard en breken niet.
Als je de retourpijpjes hebt verwijderd wordt direct het probleem duidelijk. De ringen aan de kopkant zijn knetterhard en waarschijnlijk gebroken, zo niet, dan breken ze wel in stukken als je ze wilt verwijderen. De ringen aan de carterkant zijn meestal nog wel soepel. Deze worden ook veel minder heet.
Bij mijn auto waren de ringen na 80.000 km. in 4 jaar nog steeds soepel en lekte het blok geen druppel olie.
Bij mij zijn de bakjes onder de uitlaat ook droog, na bijna een jaar
Okee, gaan we voor 5 ringen.
Waar is dat te krijgen?
Heb wat gezocht op www maar kan het niet vinden.
Eerdaags komt het motorpakkingset binnen, dan heb ik in ieder geval de juiste maat bij de hand om iets van viton te kopen
Maus, ik woon in Apeldoorn.
Die ringen kun je bij de GS/GSA vereniging kopen.
En ik dacht dst je hier in de buurt woonde, dan kon ik je eventueel bij staan indien nodig.
Klopt, de vereniging heeft ze uiteraard. Lenen zich goed voor postorder, dus een mailtje naar Frank is genoeg.
Anders liggen ze trouwens ook bij een technische groothandel zoals Laman of Lasaulec ook wel in het schap.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Maus, leuk aanbod hoor om een keer te komen helpen sleutelen, maar is echt niet in de buurt.
Dit weekend hoop ik de motor uit te pakken, de koelbeplating demonteren.
Inmiddels is dop 42 aangeschaft, morgen komt het verloop binnen dus dan kan de vin eraf.
Ik ben (nog) geen lid van de vereniging, dus hoop de viton ringen elders aan te kunnen schaffen.
Dank voor de goede tips.
Bedoel je de afdichting waarmee de HD-pomp in het blok zit?
Misschien toch nog maar es lid worden.
De afdichting tussen pomp en blok, maar ook de T-mof(ik blijf moeite met dat woord houden..) is vaak wat slecht. Als je toch bezig bent…
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
EN daar kan je alleen bij als de beplating eraf is…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Jammer dat je de grote moer van de koelfan niet hebt gelost toen de motor er nog in zat.
Was veel makkelijker geweest, ze kunnen nl. onbedaarlijk vast zitten. Nu kun je die moer waarschijnlijk alleen nog met een luchtsleutel lossen. Met een sleutel met een eind pijp erop gaat nu niet meer, je kan de motor niet meer “tegenhouden”.
Hallo, ik ben even met het blok van mijn gs naar de lokale citroen garage gereden, en die hebben er met plezier hun luchtsleutel nr 42 even op gezet !
BRRRRP en los !
€ 0
Met een luchtsleutel is de vin gedemonteerd, hijj zat goed vast.
Inmiddels zijn de cilinderkoppen zo kaal als mogelijk.
Het plan was om ook de klepseals te vervangen, dit lukt nog even niet zoals zou moeten.
De klepseals in de kop plaatsen gaat, maar dan de klep erdoor lukt niet.
Hebben alle blokken dezelfde dikte klepstelen? Of zijn ze van een 1015 dikker?
De klepseals in het pakkingset zijn van die ouderwetse van wit plastic.
Iemand tips voor hoe dit gemonteerd moet worden?
Verder is de koelbeplating schoongemaakt, de kleppen zijn alvast ingeschuurd.
Alles ligt netjes gesorteerd in doosjes in de auto.
Eerst maar es kijken hoe het met de klepseals verder moet.
Dan nog keeringen en een t-mof aanschaffen voor alles echt dicht kan.
De motor ligt even opzij, waarschijnlijk is nu eerst een andere goede kinnebak aan de beurt om oranje te maken.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Alle klepseals zijn gelijk voor alle motoren. Alleen zijn er 2 maten, 1 voor de inlaat en 1 voor de uitlaat.
Je tikt ze met een hamertje met een kleine dopsleutelje er tussen op zijn plek.
Inmiddels zijn de klepseals gemonteerd, en de koppen weer in elkaar gezet.
De in/uitlaat hebben dus verschillende maten klepseals. Weer wat geleerd
Ringen voor de olieretourpijpjes komen eerdaags binnen bij de groothandel hier in de stad, dan kunnen de koppen weer op het blok.
Een paar plaatjes van de operatie.
Vandaag even de kleppen stellen. Zo mooi als nu kom ik er voorlopig hopelijk niet meer bij.