Koelwater indicator knippert
folkert8
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 14-12-2011

Gepost: 25 april 2012 12:04 AM

Het lampje van het koelwater begint net voor dat de ventilatoren inschakelen constant te knipperen. Na inkomen van de ventilator of stukje rijden gaat deze weer uit.

De temperatuur van het water is goed. T-meter staat ongeveer halverwege en onder de motorkap geen oververhitting waar te nemen.. Er is voldoende koelwater aanwezig en ik zie geen losse draadjes. Volgens het instructie boekje moet je bij een knipperend lichtje eea nalopen en bij continue branden direct stoppen. Ik heb eea nagelopen maar kan niets vinden.(trd 2.5 serie 1 uit 85)

Kan dit een kappotte sensor zijn?

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 25 april 2012 01:45 AM
  [ # 1 ]

Dan zou je als controle wat koelvloeistof eruit kunnen halen, en kijken of hij dan constant brand? Ik weet niet eens of dat makkelijk gaat…..... was maar een think

2e gedachte was dat het electrische gedeelte het plotseling zwaar voor zijn kiezen krijgt door het aanslaan.

Profiel  
 
Ceres
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 08-05-2011

Gepost: 25 april 2012 10:23 AM
  [ # 2 ]

Als de ventilator inkomt, draaien ze dan direct op hoge snelheid, of eerst langzaam?
Het zou kunnen zijn dat de langzame snelheid niet functioneert.

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 25 april 2012 12:14 PM
  [ # 3 ]

Als het lampje knippert betekent dat dat je koelwater te heet is. Als na het inslaan van de ventilatoren de boel normaliseert zou ik denken aan een brakke sensor die veel te laat de fans aanstuurt. T’is maar een idee.

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 25 april 2012 07:24 PM
  [ # 4 ]
TRSarno schreef:

Update:
Ze had dus al een tijd niet meer gereden, en gaat na het starten het koelwater lampje branden. Daar zal ik maar naar kijken als ik weer terug ben van de “veerbollenparty”! Met dit weer zal de koeling nog niet snel problemen geven Mr. Green

Voor dit jaar staat toch ook nog een rondje vloeistoffen op het programma.

Bij mij ging het lampje ook branden en naderhand uit. Maar bij onderhoud bleek toch dat er net te weinig in zat. Dus misschien zit hij net op de grens?

folkert8 schreef:

  Er is voldoende koelwater aanwezig?

Weet je dat zeker? Omdat ik ook dacht dat het voldoende was…... vandaar Wink

Profiel  
 
folkert8
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 14-12-2011

Gepost: 25 april 2012 09:14 PM
  [ # 5 ]

Koelwater is voldoende aanwezig.

De indicator gaat knipperen gelijk met het aanslaan van de ventilatoren. Tijjdens koelen gaat lampje geheel uit en ventilatoren draaien nog even door.
De ventilatoren lijken snel te draaien. (wat is snel en wat is langzaam)

Is het zo dat als de langzame stand niet werkt direct de snelle stand inschakelt? Zou denken dat die later inschakelt.
Wellicht een kapotte sensor op de radiator. Is dit gewoon te testen in een kopje heet water en multimeter?

Profiel  
 
Ceres
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 08-05-2011

Gepost: 25 april 2012 09:43 PM
  [ # 6 ]

Eerst moet de langzame stand ingeschakeld worden en bij nog hogere temperatuur de hoge snelheid.
Als die langzame stand niet inkomt loopt de temperatuur net iets te hoog op waarbij het lampje gaat knipperen.
Je kunt de stekker van het thermocontact op de radiator lostrekken en met een punttang of draadje een verbinding maken. Dan zie je ook het verschil tussen langzaam en snel draaien.

Profiel  
 
Ceres
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 08-05-2011

Gepost: 25 april 2012 10:17 PM
  [ # 7 ]

Ik heb nog even het schema erbij gepakt:

Van de 3-polige stekker op het thermocontact ligt aansluiting 3 aan massa en maakt het thermocontact eerst verbinding tussen 3 en 2 voor de lage snelheid en later ook nog verbinding tussen 3 en 1 voor de hoge snelheid.
Bij de lage snelheid staan de twee ventilatoren in serie, bij de hoge snelheid parallel.

Mocht de lage snelheid niet werken dan is het 5-polige relais wat linksvoor ergens bij je luchthoorn rondzwerft verdacht.

Profiel  
 
folkert8
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 14-12-2011

Gepost: 26 april 2012 10:37 AM
  [ # 8 ]

Dank,
Zodra ik tijd heb ga ik eea verder uitzoeken.

Wat ik al wel heb gedaan is de thermosensor op de radiator losgekoppeld terwijl de indicator knipperde.
Moest voor het loskoppelen even rommelen aan een relais voordat de ventilator begon te draaien. Zit dus ergens een slecht contact.

Ik had verwacht dat de indicator dan ook zou stoppen met knipperen. Dat was niet zo.
Vandaag of morgen alle draadjes naar de ventilator en relais maar eens nalopen.

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 april 2012 11:25 AM
  [ # 9 ]

Bedankt voor de duidelijke uitleg Ceres. Bij mij werkt het een en ander ook niet zoals het moet. Hier kan ik wat mee.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
Gepost: 26 april 2012 12:57 PM
  [ # 10 ]

Alleen zit op jouw CX waarschijnlijk geen thermocontact met 3 pinnetjes Wolfman. Oude types hadden een aparte sensor bovenin de radiateur voor de lage stand.
Bovendien heeft de jouwe airco, dus dan is de lage stand geschakeld aan de aircoswitch.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
folkert8
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 14-12-2011

Gepost: 03 mei 2012 06:29 PM
  [ # 11 ]

De aansluiting van de termosensor aan massa gelegd en langzame en snelle stand doen het.
Bij het knipperen van de indicator draaien de ventilatoren in de lage stand.( Alleen zou ik niet verwachten dat de indicator lamp dan al zou moeten gaan knipperen). Temperatuur op het dashboard staat dan precies in middenstand.

Het knipperen begint net voordat de ventilatoren inschakelen, die beginnen. 10 to 30 seconden later. Als ik de termosensor los maak blijft de indicator knipperen. Blijkbaar bepaald “iets"in het dashboard, gekoppeld aan de temperatuurmeter, dat de indicator moet gaan knipperen en staat dit los van de termosensor.

Valt hier iets aan af te stellen zodat het knipperen pas begint als de ventilator snel gaat draaien?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook