Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik ga de komende maanden weer energie (en geld) steken in de 16v. Gisteren heb ik alvast die lelijke ronde voorlampen (musketier ofzo?) eruit gehaald en normale lampen erin gezet met nieuwe gele H4-tjes.
Er moet veel gebeuren:
- Nieuwe banden
- Nieuwe Schijven en Blokken
- Uitlaat lassen (piepklein gaatje)
- ABS nakijken (werkt niet)
- Versnellingsbak nakijken
- Metertjes Dashboard moeten normaal functioneren (massaprobleem o.i.d.)
- Stuurkolom moet goed (stuur loopt nu aan tegen plastic)
- Nieuwe raammotors voor
- Tochtgat dichten bij bestuurdersdeur
- CV deur linksachter fixen
- Achterruitenwisser fixen
- Naden voorstoelen fixen
- Rommel in voortrein nakijken (het zijn niet de stabstangen, die zijn vervangen)
- APK (juli)
Wat betreft de bak een vraagje. Hij versnelt wel normaal, maar ik zit wel een beetje in de soep te roeren. Wat kan daarvan de oorzaak zijn? Overigens is de bakolie nog niet ververst en die is zeker 8 jaar oud (amper mee gereden in de tussentijd). Die moet ik dus snel verversen.
Wordt dus klussen en garages de komende tijd!
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dat is een best lijstje, maar het is natuurlijk wel leuk om langzaam je auto steeds beter te zien/voelen worden
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het schakelen zou kunnen komen door versleten schakelstangen. Het verversen van de versnellingsbakolie heeft daar weinig invloed op (maar is nooit verkeerd om te doen natuurlijk).
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Meer precies: waarschijnlijk is het de lange schakelstang die teveel speling geeft.
Goed bezig verder Simon!
Gerammel, als het lijkt op stabstokjes, zal ik de stabi-rubbers vervangen. Lastig klusje, maar die willen ook wel slecht worden.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Remmen rondom en de ABS (diagnose) worden volgende week gedaan.
@Hilko: voor de bak. Kan je dat beter laten doen bij een reguliere garage of bij een bakkenspecialist?
@autofan: de stabstangen zijn juist vervangen. Het lijkt me iets anders. Homokineet of Fuseekogel misschien?
Overigens constateerde ik net ook nog even (was ik weer vergeten) dat het gas heel langzaam terugzakt als je het pedaal loslaat. Te langzaam. Gaskabel anders afstemmen of andere gaskabel?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Die rubbers die je stabilisatorstang tussen het subframe en de carroserie inhouden (om het zo even bot te verwoorden) zijn ook vervangen? Die geven ook een kloink/pokpok geluid.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik weet niet of die ook vervangen zijn. Anders laat ik de garage daar komende week ook maar meteen naar kijken. Als de schijven vervangen worden, zijn ze daar toch al in de buurt
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Volgens mij had forummer ‘Robinrossie’ daar ook last van en na lang zoeken bleek het inderdaad die rubbers van de stabilisatorstang te zijn.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Het is inderdaad een ‘kloink’-geluid zoals autofan het omschrijft. Ik vraag ze er wel even naar te kijken maandag.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
CitZX1.8iFurio schreef:Overigens constateerde ik net ook nog even (was ik weer vergeten) dat het gas heel langzaam terugzakt als je het pedaal loslaat. Te langzaam. Gaskabel anders afstemmen of andere gaskabel?
Of de kabel gaat stroef, is versleten.
Of het vet, de smering van het scharnierpunt van je gaspedaal is verdroogd.
Dat laatste heb ik ook wel eens meegemaakt.
Het scharnier is een pen met schroefdraad, waarop het pedaal geschroeft is.
Als je het pedaal dus intrapt, draait ie als een moer om het schroefdraad heen.
Deze pen met draad zit aan de andere zijde met een moer vast aan het pedaal stel.
Als je die los haalt, kan je de pen uit het pedaal schroeven.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Thanks! Ik zal er eens naar kijken en anders een nieuw gaskabel bestellen.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
De BX is terug van de garage. Daar zijn de remschijven en blokken vervangen.
Daarnaast is er ook gekeken naar de rommel in de voortrein. Dat komt waarschijnlijk omdat er (toch) lichte speling zit op de stab stang LV en lichte speling op de binnenste stuurkogel. Het is allemaal niet ernstig, maar het zorgt wel voor de ‘kloink’.
Ook is er naar de ABS gekeken.
- alle ABS sensoren hebben spanning en de kabels naar de computer zijn goed
- het inductiesignaal is LV en LA goed.
- dat signaal is RV ook goed, maar RA minder en lagere amplitude
- er gaat geen spanning naar de computer (relais? zekering? kabel?)
- of de computer werkt weer ik dus ook niet.
Verder werd geconcludeerd dat de leidingen naar achter erg slecht zijn . Dat wist ik eigenlijk wel, maar had mijn kop even in het zand gestoken, omdat er al zoveel andere klussen zijn. De garage schatte het op een halve a hele dag werk, afhankelijk van hoe zeer het vastgeroest zit.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Informeer eens naar Hegru voor de leidingwerk.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik zal eens informeren, maar Hegru is wel idioot ver weg voor mij. De (franse) garage waar ik dit keer werk heb laten doen, heeft een uurtarief van €50. Dat is zeer acceptabel in het geval het veel werk wordt.
Heeft iemand een idee wat het materiaal kost voor nieuwe leidingen?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)