Hoi,
Mijn BX heeft het probleem dat ,ondanks dat het koelwaterniveau goed is, het stoplampje en niveaulampje in het dashboard blijven branden. De niveausensor in de radiateur is al vervangen maar dit heeft niet geholpen.
Nu zag ik vandaag dat er aan de rechterkant van de radiateur ongeveer ter hoogte van de rechterkoplamp een zwart kastje tegen de zijkant van de radiareur zit geschroeft. Voor zover ik kan zien zit dit kastje met 1 boutje vast. Aan dit kastje zit een stekkerblokje vast met een aantal draden die een stukje lager verdwijnen in een kabelboom(pje).
Kan iemand mij vertellen waar dit kastje voor is? Als ik namelijk de stekker loshaal, dan branden mijn stoplampje en niveaulampje wel als ik alleen het contact heb aanstaan, maar na het starten gaan ze uit en blijven ze ook uit.
Iemand een idee? Heb getracht het electrisch schema te doorgronden, maar dat is helaas niet echt mijn specialiteit.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 6133
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Maak die stekker maar eens goed schoon. Die veroorzaakte bij mij ook van die vage lamp-verschijnselen
Hey Hilko,
Da’s lullig voor jou maar fijn voor mij!!
Zal het handeltje eens loshalen en goed schoonmaken. Ben benieuwd of het dan opgelost is.
Maarrrr…...waar dient dat kassie nou voor???
- C1 1.0 Collection
Volgens mij zorgt het voor de verbinding tussen waarschuwingssignaal en stoplamp, maar ik kan dat ook helemaal fout hebben. Ik weet wél zeker dat het een berucht kassie is
Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Volgens mij meet het kastje de weerstand van de sensor in de radiateur, en geeft signaal af als het de waarde ‘oneindig’ bereikt heeft (radiateur leeg). Het stop lampje gaat vanzelf mee branden .
- C1 1.0 Collection
Dat is, iets technischer gezegd, precies wat ik bedoelde
Gisteren de stekker en het zwarte kastje maar eens grondig gereinigd. Helaas, mocht niets helpen. Mijn vermoeden is dus dat dit kastje de geest gegeven heeft. Eens kijken of ik zo’n ding nog ergens kan scoren.