Sensodrive koppeling af te stellen?
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 27 april 2012 11:24 AM

Hallo,
Omdat mij m’n c1tje me super bevalt hebben m’n ouders er ook één gekocht een automaat. Nou weet ik dat het geen echte automaat is maar een automatische handbak. Daarom valt het me op dat de auto kruipt in de 1. Is het niet zo dat ie dan niet helemaal wordt ontkoppelt? Zou je de koppeling kunnen afstellen?
Alvast bedankt.
Gr CitRoel

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 april 2012 11:57 AM
  [ # 1 ]

Een Sensodrive-bak en koppeling is niets anders dan een normale handbak met koppeling, alleen wordt e.e.a. door een elektrische servomotor bediend, 1 voor de koppeling en 1 voor de keuze van de versnelling.
Het geheel wordt gestuurd door een aparte ECU, welke ook ingrijpt op het toerental van de motor.

Als er in 1 kruipverschijnselen zijn, zou je zeggen dat de koppelings plaat niet helemaal vrijkomt en dus de slag van de koppelingsservomotor niet voldoende zou zijn.
Maar dan zou je mogelijk ook problemen moeten hebben bij de overgang naar andere versnellingen.

Mijn advies: ga even langs een dealer, die kunnen de Sensodrive-ECU op foutmeldingen uitlezen, resetten en eventueel van de laatste versie van de software voorzien.
Ook kunnen ze bepalen of de slag van de servomotor in orde is.

Wat is overigens de km-stand?
De drukgroep en/of koppelingsplaat zou ook nog slijtageverschijnselen kunnen vertonen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 27 april 2012 12:54 PM
  [ # 2 ]

Dat dacht ik dus ook.
Hij is van 2006 met 75k op de teller, door z’n tellerstand heb ik gezegd dat bij de proefrit ze moesten proberen volgas te geven in een hoge versnelling om te kijken of de koppeling zou gaan slippen. Dat doet ie niet, hij schakelt ook mooi soepel en maakt er geen gekke geluiden bij. Ik zal ze adviseren om naar de dealer te gaan.
Bedankt voor je snelle antwoord!

Hebben andere automaat rijder dezelfde bevindingen? Kruipen jullie c1tjes ook?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 april 2012 01:37 PM
  [ # 3 ]

Onze Pluriel met Sensodrive is van 2003 en heeft nu 90.000 km gelopen.
Geen problemen, ook geen kruip, sinds aanschaf bij 24.000 km.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 27 april 2012 06:41 PM
  [ # 4 ]

De c1 van mijn moeder kruipt ook. Maar pas als je de rem los laat gaat hij kruipen. Daarmee bedoel ik dat hij dan net de koppeling laat aangrijpen en het motortoerental iets zakt. Trap je heel ligt op de rem, dat alleen de remlichten aan gaan maar je nog niet daadwerkelijk remt, ontkoppeld hij volledig.
Met een Lexia kun je heel simpel de bak opnieuw inleren. Ik doe dat bij elke beurt, schakelt hij weer net wat soepeler.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
CiC3
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 27 april 2012 06:49 PM
  [ # 5 ]

Ik had ook een C1 met senso, die kroop ook en dat hoort ook zo. Doet een echte automaat ook.

C3 1.2 Vti EGS Collection

Profiel  
 
broker
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 04-03-2009

Gepost: 27 april 2012 11:53 PM
  [ # 6 ]

Mijn C1 met senso-drive uit 2009 kruipt ook en dat hoort ie ook te doen. Als je de rem ingetrapt houdt dan ontkoppelt ie volledig, rem los hij hij begint zachtjes te kruipen.
Ik heb de auto nieuw gekocht en inmiddels ruim 53000 km probleemloos mee gereden.

Dus met de koppeling lijkt me niets aan de hand.


Groeten, Jan.

Life is too short for bad cigars

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 30 april 2012 01:45 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor jullie reacties!
Dat kruipen leek me dat dan de koppeling extra te lijden had. Maar ik begrijp dat als je remt dat ie dan de koppeling niet laat slippen maar volledig ontkoppelt. Dat is natuurlijk perfect! Zodra de c1 van m’n ouders z’n kenteken binnen heeft (het is een Belgische invoer) ga ik proberen of ik het hoor dat de toeren zakken als je de rem los laat en andersom

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook