Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
En de aller grootste kl….wagen ooit in ons gamma gehad te mogen hebben.
Er is er geen enkele probleemloos geweest van alle die toen geleverd zijn.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
En dat maakt het dan toch weer tot een échte Citroën!?
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo heeft iedereen er wel een mening over.
Over de Pre TA modellen kan ik niet doordelen, daar weet ik te weinig vanaf.
De TA zelf is natuurlijk wel een icoon, de 2CV en DS natuurlijk ook.
Eigenlijk is Citroën nu ook best goed bezig met de DS modellen.
De DS3 is een succes, en de DS5 is echt een prachtige en bijzondere auto om te zien. Natuurlijk jammer dat er geen bollen onder zitten voor de mensen die ervan houden… Had het in elk geval als optie aangeboden.
De C6 vergeet ik ook zeker niet, qua confort een echte Citroën, ik kan niet anders zeggen.
Uiteraard kan je klagen dat het remsysteem niet op de hydroliek zit aangesloten en dat er geen Diravi in zit, maar ja je kan niet alles hebben
Wat voor mij wel buiten de boot valt is zo’n Citroën Aygo. Voor het merk heeft het een mooie toegevoegde waarde om er veel extra omzet mee te maken. Maar als auto heb ik er echt helemaal niets mee.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Wat ís eigenlijk een echte Citroën?
De TA had een zelfdragende koets - op de hielen gevolgd door de Cord 810 en de Opel Kadett (beide 1935), die wél ‘klaar’ waren toen ze op de markt werden geschopt (OK, dat is discutabel voor de Cord). Die auto’s waren dus alle tegelijkertijd in ontwikkeling, en de enige reden dat Citroën er als eerste mee kwam is omdat ze meer haast/Franse slag hadden…
Voorwielaandrijving een nieuwigheid? Mwah. De (alweer) Cord L-29 had dat, volgens dezelfde hoofdlijn, al in 1929.
Nee, waar de TA bijzonder was, was in het samenbrengen van deze techniek in een redelijkerwijs betaalbare auto - echte absolute noviteiten had Citroën misschien vóór het toepassen van hydraupneumatiek wel gewoon helemaal niet! Dan zou de éérste echte Citroën volgens wat de meesten als zodanig beschouwen de TA 15H moeten zijn, maar nog waarschijnlijker de DS - de auto die Citroën (terecht of onterecht) gelijkschakelde aan complex, problematisch en absolute H**ren om aan te moeten werken, en de auto die daadwerkelijk de standaard van techniek verschoof met kleinigheden die nog niet eerder waren geprobeerd (maar weer vooral dat veersysteem)...
Of moeten we toch eerst naar de 2CV kijken? Alweer een auto waar helemaal niet zo veel nieuws aan was, behalve dat het hele ding strikt utilitair & goedkoop van opzet was. Over de vering mag ook hier weer gesteggeld worden of dat wel of geen nieuwigheid was. Maar hier zit meteen een probleem. Citroën heeft een tijdlang twee dusdanig uit elkaar lopende lijnen gebouwd dat ik persoonlijk niet kan vaststellen welke van de twee nou werkelijk het beste de waarden van het merk Citroën vertegenwoordigt.
De pre-TA modellen zouden, uitgaande van nieuwigheden/lef/afwijkend ontwerp als kernwaarden achter het begrip Citroën al helemaal afvallen… Zelfs de Type A, genoemd omdat die op de lopende band werd gebouwd, was daarmee de Ford Model T niet voor. Voor het overige waren de pre-TA’s m.i. best degelijke, wat saaie ontwerpen - correct me if I’m wrong.
Het is dus helemaal niet zo makkelijk om daar een lijn in aan te brengen. Het is nog moeilijker als je kijkt naar hoe de voornoemde kernwaarden steeds meer verwateren - de huidige DS-serie is niets wat niemand anders net zo goed of beter had kunnen maken. Bovendien vind ik ze niet zonder meer mooi, voorál de DS3 niet. Maar dat verwateren betekent een geleidelijk proces, waarbij het avantgardistische Citroën met telkens heel kleine beetjes meer in de pas met de rest gaat lopen. Zulke kleine beetjes, dat het vaststellen van de Laatste Echte Citroën nu nóg voor problemen blijft zorgen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De C6 en DS5 vind ik toch wel modellen die van de “norm” afwijken, daar zal een ander merk niet snel mee komen.
De DS3 kan je misschien niet mooi vinden, maar met die soort van vin op de zijkant is ook wel redelijk uniek in de autowereld.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tja, de C6 loopt natuurlijk ook alweer 7 jaar mee. Schitterende auto is dat trouwens. Maar dus wel alweer van de vorige generatie!
De DS5 moet ik nog een beetje leren kennen. Ik vind het wel een mooie auto, zoals auto’s er tegenwoordig bij staan (ik vind ze vaak veel te zwaar overkomen, maar dat zal wel aan mij liggen). In ieder geval heeft de DS5 nog geen impact op me gehad als zijnde een vreselijk bijzondere auto…
En dan zit je dus weer te kijken naar wat dan eigenlijk van een Citroën een Echte Citroën maakt
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Penny Lane schreef:......(ik vind ze vaak veel te zwaar overkomen, maar dat zal wel aan mij liggen).
Ik heb dezelfde ervaring. De BX (!) zag er fragiel en niet te groot uit maar daar kon je redelijk riant zitten, de DS5 lijkt een gigant maar eenmaal binnen (vooral achterin) kun je je kont niet keren.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daar heeft een C6 dus weer geen last van, daar heb je veel ruimte en zit je niet zo ingebouwd als in de DS5.
Die ervaring wordt nog versterkt als het lichte interieur erin zit
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik kwam er vandaag weer eens een tegen. Het blijft een imposante verschijning en het feit dat íe zo zeldzaam is maakt ‘m toch wel een speciale (dus echte) Citroen hoor…
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Ik zit graag achter het stuur,van mijn C4 maar als de zoon chauffeur is dan ga ik toch met plezier achteraan op die goed zittende lederen achterbank zitten, en lekker relaxen met die midden armsteun onder je arm.
Dat is pas genieten van een echte citroen.
Maar mijn BX TRD TURBO in de tijd met het VIP interieur was ook een van de betere.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Goh toen ik de eerste keer tekeningen zag van de Berlingo dacht ik direct, die moeten ze maken die wil ik, en de Partner dan hoor ik jullie zeggen. Nou bekijk hem eens, een afkooksel is het.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
In mijn ogen is alles met een ‘double chevrons’-teken op de neus een Citroën, al kijk ik met een scheef oog naar leentje-buur modellen als LNA, C-crosser en C1 die duidelijk voorbeelden zijn van badge-engineering..
“Beter goed gejat dan zelf bedacht” of iets in die geest moet men hebben gedacht, al dan niet door budgetbeperking geïnspireerd.
Ik heb dan ook geen moeite met de huidige wokkel-Cit’s, want Het Merk heeft altijd wokkel-modellen gehad naast haar (exclusieve?) HP modellen.
Kijk reikhalzend uit naar de nieuwe C5-III en DS9/Metropolis als gedoodverfte opvolgers van de C6…
‘De laatste echte Citroën’ ?? Ik hoop dat we dat nog láng niet mee mogen maken…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Fantastisch hè? Als je de strapontins wegklapt kun je met gestrekte benen nog niet eens bij de voorstoelen komen
Ja, de Traction is absoluut de laatste “André” Citroën…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Inderdaad en meer bepaald de 22